شناسهٔ خبر: 66465393 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استان‌ها و نمایشگاه کتاب تهران -۹۰

نمایشگاه کتاب تهران، تابلوی زیبایی از آفرینش‌های فرهنگی است

ایلام- شاعر ایلامی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را تابلویی زیبا از آفرینش‌های فرهنگی توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین رحمتی شاعر و نویسنده اهل دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، تابلوی زیبایی از آفرینش‌های فرهنگی است و فرصتی مناسب، برای تنفس در رویدادی که یار مهربان، بر پیشانی‌اش می‌درخشد.

وی ادامه داد: همه در تلاشند تا آثار چاپی خود را به این نمایشگاه برسانند تا شاهد تازه‌های نشر باشیم. امروز در عصر ارتباطات، همه با آثار فرهنگی، ادبی، تاریخی، رمان و…آشنایی دارند و هر کس بنا به ذائقه و سلیقه خود به دنبال کتاب مورد علاقه اش می گردد.

برگزیده کتاب سال دفاع مقدس ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران، ویترین بزرگی است که ما برای عمیق کردن فرهنگ مطالعه، بهترین‌ها را بر می‌گزینیم ومی خوانیم به گفته سقراط بزرگ جامه عمل می‌پوشانیم که جامعه وقتی به فرزانگی می رسد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد.

وی ادامه داد: اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد. سختی‌های زندگی و گرانی ها، گاهی کتاب را از سبد خانواده‌ها دور می‌کند و این بر خلاف میل باطنی مردم است زیرا مردم واقعاً به مطالعه وکتاب عشق می‌ورزند.

رحمتی در ادامه با اشاره به تازه‌ترین کتابش که به نمایشگاه کتاب امسال نرسید، گفت: یک مجموعه شعر به نام «زندگی چه بی صدا عوض شده ست» و الان مراحل چاپ را می‌گذراند، چون دیر به دست ناشر (هزاره ققنوس) رساندم، متاسفانه به نمایشگاه امسال نرسید امیدوارم که در فرصت نزدیک چاپ و منتشر شود.

شاعر مجموعه «بچه‌های خاطرات من سلام» با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب خاطرنشان کرد: فروش مجازی کتاب امروز برای اهل فرهنگ و مطالعه جا افتاده. باتوجه به اطلاع رسانی‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نوعی با تازه‌های نشر آشنا می‌شویم و کتاب مورد علاقه خود را خریداری می‌کنیم، ولی بدون شک دیدن کتاب از نزدیک و تورق آن، حال و هوایی دیگر دارد وحس می کنی که این فرهنگ، انس ما را با کتاب بیشتر می‌کند.

رحمتی برای بهبود و رونق فروش مجازی کتاب، پیشنهاد داد: ذائقه‌های اهل مطالعه، متفاوت است. اگر در معرفی کتاب‌ها برای خرید مجازی، کمی بیشتر ذوق و مهارت خرج کنند و به انداز چکیده یک مقاله، اطلاعات لازم مربوط به کتاب ارائه کنند، ارتباط بیشتری با کتاب مورد نظر برقرار و خرید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: باید تنها به روزهای خاص برپایی نمایشگاه کتاب قانع نشویم و بسنده نکنیم. روند معرفی تازه‌های نشر به روز باشد و طوری عمل کنیم که انگار هر روز نمایشگاه کتاب است.

شاعر دهلرانی ادامه داد: فرهنگ مطالعه نباید از رونق و نفس بیفتد. سختی‌های زندگی، معیشت، تلاش‌های شبانه روزی مردم در زندگی، ممکن است فرصت رفتن به کتابفروشی وخرید کتاب را بگیرد، اما جامعه به کتاب و مطالعه نیازمند است و این عطش همیشه وجود داشته و خرید مجازی می‌تواند در رساندن کتاب به سبدخانواده‌ها نقش بزرگی داشته باشد.

شاعر مجموعه «نسل عشق نام دیگر شماست» در پایان گفت: به دو نکته اشاره می‌کنم: یکی فاصله افتادن میان مردم وکتاب، زنگ خطری است و باید به این مهم توجه شود. از رونق افتادن فرهنگ مطالعه، جامعه را از عمیق فکر کردن دور می کند و نکته دوم بازار چاپ کتاب و در امتداد آن بازار خرید، هر روز گران‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. از طرفی نویسندگان توانایی چاپ کتاب ندارند و هزینه نشر هم بالاست و از طرفی دیگر قیمت کتاب هم بالا می‌رود و قدرت خرید کتاب هم سخت می‌شود. انتظار می رود متولیان فرهنگ و هنر کشور در راستای پر بارشدن سبد خانواده‌ها از کتاب، گام‌های مؤثرتری بردارند، تا شاهد شکوفایی درعرصه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه باشیم.

به گزارش ایبنا؛ عبدالحسین رحمتی، شاعر و نویسنده، متولد ۱۳۴۹ در شهرستان دهلران، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی، مدرس دانشگاه و مراکز آموزش عالی و برنده جایزه ادبی قیصرامین پور و چندین موفقیت دیگر است. از او تاکنون کتاب‌های: آن روزها رفتند… (شعر)، خوانده‌ام از چشمهایت… (شعر)، آن سوی رویا (خاطره)، نامه‌هایی که به دستت نرسید. (شعر)، نسل عشق نام دیگر شماست (شعر)، شعر از من شفاعت از شما (شعرآئینی)، بازهم به یادتان (شعرکودک و نوجوان)، سیزده روز در میدان (ادبیات داستانی)، بچه های خاطرات من سلام (شعر) و بال در بال ستاره‌ها (خاطرات شهدا) چاپ و منتشر شده است.

نظر شما