شناسهٔ خبر: 66460798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بلومبرگ: روابط تجاری اسرائیل و ترکیه قطع می‌شود

بلومبرگ به نقل از دو مقام رسمی ترکیه‌ای اعلام کرد که این کشور از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، تمام روابط تجاری‌اش با اسرائیل را قطع کرده است. بلومبرگ به نقل از دو مقام رسمی ترکیه‌ای اعلام کرد که این کشور از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، تمام روابط تجاری‌اش با اسرائیل را قطع کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا،  بلومبرگ به نقل از دو مقام رسمی ترکیه‌ای اعلام کرد که این کشور از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، تمام روابط تجاری‌اش با اسرائیل را قطع کرده است. ترکیه ماه گذشته نیز محدودیت‌هایی برای صادرات برخی اقلام به اسرائیل در نظر گرفته بود.

براساس گزارش بلومبرگ این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره جنگ در نوار غزه، انتقادهای شدیدی به اسرائیل کرد و روابط دو کشور که در گذشته در شرایط مطلوبی بود، به سردی گرایید.

ییسراییل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه، در اقدامی ریاکارانه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود که رجب طیب اردوغان با مسدود کردن بنادر برای صادرات و واردات اسرائیل، معاهده‌های دو کشور را نقض کرده است.

وی در این پیام نوشت: «این طرز رفتار یک دیکتاتور است که توجهی به منافع مردم و تاجران ترکیه ندارد و به معاهدات تجارت بین‌المللی بی‌اعتنایی می‌کند.»

وبگاه خبری میدل ایست نیوز نیز به نقل از بلومبرگ نوشت که ترکیه همه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

براساس گزارش این وبگاه، یسرائیل کاتس از دولت خواست فورا برای ایجاد راه‌های جایگزین برای تجارت با ترکیه اقدام کند.

همزمان با اغاز تجاوزات به نوار غزه اختلافات میان ترکیه و رژیم صهیونیستی که پیشتر روابط خود را عادی‌سازی کرده بودند، بالا گرفت و جنگ لفظی میان مقامات ۲ طرف شکل گرفت.

پیش از این، وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد صادرات برخی تولیدات کشور به رژیم صهیونیستی شامل 54 كالا از جمله میلگرد، فولاد، سنگ مرمر و سرامیک را به رژیم صهیونیستی محدود کرده است.

پیشتر، در اواخر ماه مارس اعلام شد ترکیه در 2 ماه گذشته، به ارزش 2 میلیون و 919 هزار و 58 لیر (90 هزار دلار) مهمات و اسلحه به رژیم صهیونیستی صادر کرده است.

ترکیه در این مدت به ارزش یک میلیون و 940 هزار و 36 لیر (60 هزار دلار) نیز باروت و مواد منفجره به رژیم صهیونیستی صادر کرده است.

ارزش صادرات مواد شیمیایی از ترکیه به رژیم صهیونیستی نظیر سوخت دیزل، مواد اطفای حریق، ضد عفونی کننده و آفت‌کش‌ها هم به 33 میلیون و 75 هزار و 119 لیر (یک میلیون و 300 هزار دلار) رسید.

انتهای پیام/

نظر شما