شناسهٔ خبر: 66457150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بهترین گاز کولر گازی کدام است؟ (R22 یا R410A)

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

در پاسخ سوال بهترین گاز کولر گازی کدام است؟ باید گفت که، در حال‌ حاضر گازهای مبرد R22 و R410A بیشترین کاربرد را برای انتخاب گاز اسپلیت دارند. R22 گازی قدیمی و شناخته ‌شده است و با قیمتی مناسب عرضه می‌شود، اما به ‌هرحال گازی مخرب محیط‌ زیست است. در مقابل R410A گازی مدرن تر و قابلیت خنک‌ کنندگی بهتر و پایداری بالاتر است که آسیبی به محیط‌ زیست وارد نمی‌کند.

R410A گازی پایدار هست که گنجایش سرمایش بهتری از R22 دارد و قادر است تا دمای مطلوب را در بازه زمانی بهتری حفظ کند. از طرفی به حجم شارژ کمی نیاز دارد. با این وجود گاز R410A برای پر کردن مخازن خالی کارایی دارد و در صورت کم شدن گاز باید مرحله تخلیه کامل و تزریق مجدد انجام شود. در مقابل گاز R22 از قابلیت شارژ مجدد برخوردار است که روش کار در دوره‌های سرویس را ساده‌تر می‌کند. به ‌طور کلی اگرچه R22 گازی شناخته ‌شده و با قیمت مناسب است اما در جمع گازهای قدیمی قرار می‌گیرد و مناسب تزریق در سیستم‌های مدرن نیست.

در یک مقایسه کلی روش تزریق و سرویس مجدد گاز R22 از گاز R410A ساده تر است. در مقابل گاز R410A به عنوان گازی پایدارتر با قابلیت خنک کنندگی بهتر شناخته می‌شود. برای کاهش هزینه دوره سرویس، عدم تخریب زیست ‌محیطی، عملکرد پایدار R410A را به ‌عنوان بهترین گاز کولر گازی معرفی می‌کنیم. در مقابل و در جمع گازهای کمتر شناخته شده بازار فرمول‌های مدرن‌تری مانند R134A ابداع شده ‌است که می‌تواند نقش یک گاز ایده‌آل در سیستم‌های خانگی را بازی کنند. این گاز به نسبت از R22 و حتی R134A نقطه جوش پایین‌تر و سازگاری بهتر با محیط ‌زیست دارد.

برای استعلام  قیمت گاز کولر گازی به وبسایت مس باران مراجعه کنید.

 بهترین گاز اسپلیت چیست؟

گاز اسپلیت عامل سرد کننده در کولرهای گازی است. انواع اسپلیت که از قدرت خنک‌کنندگی بالایی برخوردار هستند تنها به لطف سیکل تبخیر و میعان همین گاز است که می‌توانند گرمای محیط را جذب کرده و هوای عمیقاً خنکی را تولید نمایید. این گازها تنوع گسترده‌ای از انواع فرمول های شیمیایی هستند که قابلیت حرارتی پایینی دارند و به ‌سرعت تبخیر می‌شوند. در این‌ میان بهترین گاز اسپلیت کدام است؟ آیا همگی این گازها در هر نوع سیستم سرمایش ساختمان کارایی دارند؟

اگر از کولر گازی در محیط ساختمانی خود استفاده می‌کنید، قطعاً با مرحله شارژ گاز اسپلیت در سرویس‌های دوره‌ای آن آشنا هستید. چرا که در مسیر فعالیت طولانی همواره احتمال نشت و کاهش گاز مبرد وجود دارد. شارژ گاز باید توسط تکنسین های ماهر انجام ‌شده و لازم است تا از گازی مطابق با دستورالعمل برند سازنده استفاده کنید. بیشتر انواع کولر گازی در کارخانه با دو نوع گاز R22 و یا R410 پر می‌شوند. در مدت استفاده و برای شارژ گاز اسپلیت مجاز به تغییر نوع گاز نیستیم اما می‌توانیم از همان ابتدا و قبل از خرید سیستم کولر گازی نوع گاز مبرد کار شده در آن را ارزیابی کرده تا بهترین را انتخاب کنیم. به این ترتیب اگر به هر دلیلی قصد داریم تا انواع گاز اسپلیت را بهتر بشناسید و بهترین اسپلیت ها را با توجه به نوع گاز مبرد انتخاب کنید در این مقاله از مس باران همراه ما باشید.

گاز اسپلیت چیست؟

گاز اسپلیت یا همان گاز مبرد عامل سرد کننده در سیستم‌های کولر گازی و یا هر نوع سیستم سرمایش دیگر است. در داخل سیستم‌های سرد کننده مانند اسپلیت یک سیکل سرمایش جریان دارد. این سیکل از جذب حرارت توسط گاز مبرد و تبخیر آن آغاز شد و تا فشرده ‌سازی و میعان آن و همچنین پمپاژ مجدد آن توسط کمپرسور در اسپلیت ادامه پیدا می‌کند.

گاز اسپلیت از ترکیبات شیمیایی است که به ‌راحتی با جذب اندک دمای محیط بخار می‌شود. در عین ‌حال به ‌راحتی می‌توانید این گاز را از طریق متراکم سازی مجدداً مایع کنید. این متراکم سازی نیز در داخل کمپرسور کولر گازی انجام خواهد شد تا سیکل گردش گاز مبرد انجام پذیرد.

هر دستگاه اسپلیت به مقدار معینی گاز مبرد نیاز دارد. در غیر این ‌صورت در جذب حرارت محیط و تولید هوای خنک کافی ناتوان است. در این‌ صورت با مشکلاتی مانند عدم خنک ‌کنندگی مطلوب، کارکرد طولانی ‌مدت، راندمان پایین، خرابی قطعات فنی و استهلاک سریع دستگاه روبرو هستیم. بنابراین مهم است که به ‌موقع برای سرویس کولر گازی و شارژ مجدد گاز اسپلیت آنهم از نوع مناسب دستگاه طبق دستورالعمل سازنده و به‌ اندازه اقدام کنید.

انواع گازهای مبرد چه هستند؟

ترکیبات شیمیایی با قابلیت تبخیر سریع و میعان ساده متنوع است. اما همگی این ترکیبات قابلیت استفاده به ‌عنوان گاز اسپلیت را ندارند. گاز مبرد خوب و کاربردی لازم است تا به ‌راحتی در سیکل سرمایش وارد شده، خورنده نباشد و در صورت نشت پیدا کردن، برای سلامت افراد و محیط ‌زیست خطرناک نباشد. از نگاه کلی به تمامی این ترکیبات اصطلاحاً گازهای فریونی گفته می‌شود که انحصاراً نام همگی آن‌ها با حرف R آغاز خواهد شد. انواع گاز مبرد با قابلیت تزریق در سیستم‌های سرمایشی به ‌قرار زیر هستند.

گاز مبرد R410A

گاز مبرد R410A کاربردی‌ترین نوع از خانواده گازهای فریونی است که عموماً برای تزریق در اسپلیت های اینورتری و کم صدا استفاده می‌شود.

این گاز سمی نیست و حتی آسیبی به لایه اوزون وارد نمی‌کند.در عین ‌حال قدرت خنک‌ کنندگی بالایی نیز دارد و در افزایش راندمان اسپلیت تأثیرگذار است و کاملاً مناسب سیستم‌های مدرن، پیچیده و حتی اسپلیت های سیار استفاده می‌شود.

گاز مبرد R22

گاز مبرد R22 معروف‌ترین نوع از دسته‌بندی انواع گاز اسپلیت است. فضای کاربردی این نوع گاز نیز بسیار گسترده از اسپلیت های ساده خانگی تا اسپلیت های صنعتی و حتی سیستم‌های سرمایش بزرگ است. R22 یک نوع گاز اسپلیت بی‌رنگ و بی‌بو است، اما در دسته‌بندی گازهای خطرناک محیط‌ زیست قرار می‌گیرد. زیرا انتشار آن در ابعاد زیاد باعث تخریب لایه اوزون خواهد شد. با این وجود یک گاز مبرد قدیمی، ارزان قیمت و شناخته شده است که در بسیاری از سیستم های مدرن نیز استفاده می‌شود.

گاز مبرد R12

R12 از دسته گازهای فریونی برای مصارف صنعتی است و عموماً به ‌جهت شارژ تنظیم سرمایش چیلر های بزرگ و… استفاده می‌شود. در عین ‌حال می‌توان از این نوع برای اسپلیت های بزرگ خانگی و حتی سیستم کولر گازی خودروها نیز استفاده کرد. R12 گازی است با قدرت سرمایش بالا اما در مجاورت آب و یا رطوبت خواص فرسایشی داشت و باعث زنگ ‌زدگی بدنه‌ی کولر گازی خواهد شد.

گاز مبرد R11

R11 یکی دیگر از انواع گازهای صنعتی برای استفاده از سیستم‌های سرمایش چیلر است. این گاز با ویژگی‌ها از قبیل عدم اشتغال، سمی نبودن و تبخیر و میعان ساده در جمع مطمئن‌ترین گازهای فریونی قرار می‌گیرد. R11 گازی است کاملاً بی‌رنگ و بی‌بو که به ‌عنوان یکی از گزینه‌های پایه گاز اسپلیت کارایی دارد.

گاز مبرد R134A

R134A از بهترین گازها دوستدار محیط ‌زیست است. این گاز کاملاً بی‌رنگ و بی‌بو است که روش تزریق ساده‌ای دارد. در عین ‌حال کاملاً پایدار است و قابلیت خنک‌کنندگی خوبی را عرضه می‌کند. از این گاز دوستدار محیط‌ زیست به مقدار قابل ‌توجه در انواع سیستم‌های سرمایش ساختمان استفاده می‌کنند.

گازهای مبرد ترکیبی R502 و R507

دو گاز R502 و R507 از سری گازهای ترکیبی در دسته ‌بندی گازهای فریونی هستند که برای مصارف خاص تزریق در سیستم‌های سرمایش ویژه فرموله شده‌اند.

خرید انواع گاز مبرد

برای خرید انواع گاز مبرد به وبسایت مس باران مراجعه کنید. 

ارتباط با مس باران آریا

دفتر تهران : تهران-سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی(هدایت)-نبش کوچه تهرانی مقدم-پلاک 69 – طبقه 1 – واحد 2

09120885230 

021-77678710

دفتر شیراز : شیراز-بلوار استقلال-حد فاصل کوچه 5 و 7-پلاک 104

09105109864 

2820 3232 071 

فروشگاه 1 (لوله مسی و لوازم سردکننده) : شیراز-بلوار استقلال-نبش کوچه 5

2520 3232 071 

فروشگاه 2 (فن و کانال های انتقال هوا) : شیراز-بلوار استقلال-حدفاصل کوچه 13 و 15

07132331416 

نظر شما