شناسهٔ خبر: 66431353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه بارشی جدید در هرمزگان فعال می‌شود

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم از ورود سامانه بارشی جدید از امروز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در هرمزگان خبر داد و پیش بینی کرد که با فعال شدن این شرایط، رگبار باران و رعد و برق، بیشتر مناطق استان را فرا می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با توصیف پیش‌بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری ورود و فعالیت سامانه بارشی در استان پیش بینی می شود و خلیج فارس نیز مواج خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی امروز با نفوذ و فعالیت این سامانه ای بارشی، ابتدا بارش ها در جزایر غربی استان(کیش و لاوان) و مناطق غربی استان (پارسیان وبستک) آغاز خواهد شد و بتدریج تا ساعت های بعدازظهر و شب بارش ها به مناطق مرکزی و شمالی استان و سایر جزایر خلیج فارس خواهد رسید و بامداد پنجشنبه، مناطق شرقی استان، تحت تاثیر فعالیت این سامانه بارشی قرار خواهند گرفت.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با اشاره به اینکه فردا پنجشنبه در سطح استان رگبار باران و رعد و برق گاه تگرگ و تندباد لحظه ای پیش بینی می شود و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیلها را نیز به همراه خواهد شد، گفت: توصیه می شود از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

کاملی دیرستانی توضیح داد: در روز جمعه نیز تنها در پاره ای نقاط استان هرمزگان، رگبار باران و رعد و برق مورد انتظار است.

وی اضافه کرد: در این مدت، درروز چهارشنبه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز و روز پنجشنبه، تمامی مناطق دریایی استان هرمزگان با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی تا شمال شرقی مواج پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی قشم با بیان اینکه بیشینه سرعت باد در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲۰۰ سانتیم تر خواهد رسید، افزود: توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای آمد و شد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

وی بیان کرد: به لحاظ دمایی، برای امروز در مناطق غربی هرمزگان و جزایر غربی و روز پنجشنبه در سطح استان، کاهش محسوس دمای بیشینه (سه تا هفت درجه سلسیوس) مورد انتظار است.

کاملی دیرستانی کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۵ درجه و ۷۴ درصد و شهر قشم را ۲۷ و ۷۵ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴گانه خلیج فارس، یکی از مهم‌ ترین و راهبردی‌ ترین استان‌ های ایران است که از جاذبه‌ های منحصر به فردی چون جنگل‌ های بی‌ همتای حرا و مرغوب‌ ترین مروارید جهان و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب‌ های نیلگون آن می‌ درخشد.

نظر شما