شناسهٔ خبر: 66430292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان آغاز شده و این دامداران راهی مناطق ییلاقی شمالشرق کشور شدند.

صاحب‌خبر -

رضا روشن ضمیر روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان کوچرو هستند که ۲ هزار خانوار از این دامداران، زمستان را در استان گلستان گذرانده و اکنون در حال جابه جایی به مناطق ییلاقی خراسان شمالی هستند، یکهزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان هم در داخل استان کوچروی دارند.

وی با بیان اینکه عشایر این استان مکلف هستند مناطق قشلاقی استان گلستان را تا نیمه اردیبهشت ماه ترک کنند افزود: برخی عشایر به صورت سنتی کوچ می کنند که این جابه جایی یک ماه تا بیش از ۴۰ روز طول می کشد و برخی هم به صورت مکانیزه کوچ می کنند که زمان کمتری در راه هستند.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: برخی عشایر استان نیمه کوچرو و در جوار مناطق روستایی مستقر هستند و تابستان به مناطق ییلاقی اطراف کوچ می کنند که شمار این دامداران ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار است.

وی با بیان اینکه در این زمینه تمهیدات لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه انجام شده است، گفت: ناوگان مورد نیاز برای آبرسانی سیار به عشایر در مسیر کوچ انجام و آب مورد نیاز عشایر و دام ها تامین می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به اینکه دام عشایر، پیش از کوچ علیه بیماری های مختلف مایه کوبی می شوند افزود: همچنین آرد مورد نیاز عشایر پیش از کوچ تامین شده و علاوه بر آن در مناطق ییلاقی هم آرد مورد نیاز توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

مسیرهای کوچ عشایر این استان شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی است.

نظر شما