شناسهٔ خبر: 66425157 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فعالیت سامانه بارشی جدید تا هفته آینده ادامه دارد

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه بارشی در بسیاری از مناطق کشور از امشب تا ابتدای هفته آینده ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:فردا در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران،  بوشهر،   کرمان، هرمزگان،  خلیج فارس و تنگه هرمز بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: روز پنج‌شنبه به غیر از استان‌های ساحلی دریای خزر، زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبارهای پراکنده دارند در سایر مناطق کشور، بارش‌های قابل ملاحظه در پیش است.

وی با بیان اینکه  روز جمعه نیز در جنوب و جنوب شرق بارش ها پراکنده است اما در سایر مناطق کشور بارش ها قابل ملاحظه خواهند بود افزود:  شدت بارش ها که در حد هشدار نارنجی است برای امشب در نیمه جنوبی ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و کردستان پیش‌بینی شده است که سیلابی شدن مسیرها و طغیان رودخانه ها را در پیش دارد.  بنابراین هموطنان در این مناطق باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

وی افزود: تا روز پنج شنبه آب های جنوب کشور مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است و در چهار روز آینده در مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد در بعضی از ساعات وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک را داریم.

وی با بیان اینکه  از امشب  سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، هشدار هواشناسی سطح زرد صادر شده است گفت:ادامه فعالیت این سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ را به همراه دارد.

وی افزود: این سامانه در روز سه‌شنبه استان‌های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه غربی کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب فارس و غرب اصفهان، روز چهارشنبه جنوب آذربایجان غربی، کردستان، همدان، نیمه جنوبی مرکزی، نیمه غربی اصفهان، فارس، نیمه غربی کرمان، غرب و شمال هرمزگان و نیمه غربی یزد، روز پنج‌شنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، تهران، قم، قزوین، همدان، زنجان و مرکزی را در برمی گیرد.

وی افزود: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی از جمله مخاطرات این سامانه بارشی خواهد بود.

وی یاد آور شد:   احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش توصیه می‌شود.

نظر شما