شناسهٔ خبر: 66423948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد

شاهرود - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: حدود ۶ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان طی بارندگی‌های پایان فصل زمستان ۱۴۰۲ و بهار امسال ذخیره‌سازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی‌حقیقی روز سه‌شنبه در بازدید از طرح‌های آبخیزداری بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان افزود: یک‌هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی این سازه‌ها ۱۲ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: این میزان رواناب در بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ امسال و اسفند ۱۴۰۲ در این سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

به گزارش ایرنا، ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری سال ۱۴۰۲ در این استان اختصاص یافت. طبق مطالعات تفصیلی - اجرایی و همچنین ارزیابی اثربخشی اجرای عملیات پیش‌بینی شده به میزان ۴۰ درصد از خسارت‌های متحمل بر حوضه‌های آبخیز را کاهش می‌دهد.

استان سمنان به دلیل قرارگیری در مناطق کوهپایه سلسل کوه‌های البرز یکی از مناطق سیل‌خیز کشور محسوب می‌شود که همین امر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوضه‌ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

بنا به اعلام آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون بیش از پنج هزار سازه آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز استان اجرا شده است.

استان سمنان ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۵۵ درصد را نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

نظر شما