شناسهٔ خبر: 66420586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کار و تولید در گرمای ۵۰ درجه؛ لزوم افزایش حقوق کارگران در شهر گران بندرعباس

بندرعباس - ایرنا - دمای بالای ۵۰ درجه، تابش آفتاب مستقیم تابستان‌های بندرعباس را بیش از پنج دقیقه ایستادن تحملش سخت و تا حدودی غیر ممکن می‌کند اما هزاران کارگری که در صنایع غرب این شهرستان برای کسب درآمد و روی پا ایستادن تولید ملی سختی‌ها را به جان خریده‌اند، با وجود تمامی مشکلات در این شرایط سخت مشغول کار و تولید هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به سمت غرب شهرستان بندرعباس که حرکت کنید یک سوی جاده منطقه ویژه صنعتی، معدنی خلیج‌فارس با چند کارخانه ریز و درشت فلزی، چندین پالایشگاه و سوی دیگر نیروگاه تولید برق، کشتی‌سازی و بنادر بزرگ کشور را خواهید دید که بار اصلی تمامی این مجموعه‌های بزرگ که با عنوان صنایع غرب بندرعباس شناخته می‌شود بر دوش کارگران زحمت‌کش و کم توقع است که در گرما و شرجی طاقت فرسای این شهرستان با حداقل‌ترین حقوق مشغول به کار هستند و مردانه چرخ اقتصاد استان هرمزگان و به تبع آن کشور را می‌چرخانند.

کارگران بی‌ادعا ترین عناصر چرخه تولید و اقتصاد کشور، سال‌هاست زیربار فشار اقتصادی در حال له شدن هستند.

مخارج سرسام آور زندگی در شهری مثل بندرعباس که علاوه بر گرانی مسکن به دلیل آب و هوا، سبد مایحتاج زندگی نیز با قیمت گران‌تر از سایر شهرهای کشور به دست شهروندان می‌رسد، حقوق و دستمزد کارگرانی که در چنین آب و هوا و شهر گرانی کار می‌کنند پاسخگو اداره زندگی و دخل و خرج آن‌ها نیست.

دخل و خرج کارگری، کسری بزرگی دارد

کار و تولید در گرمای ۵۰ درجه؛ لزوم افزایش حقوق کارگران در شهر گران بندرعباس

علی دهقانی کارگر یکی از صنایع مستقر در منطقه ویژه صنعتی و معدنی خلیج‌فارس به خبرنگار ایرنا گفت: اجاره مسکن در شهر بندرعباس برای یک خانواده پنج نفره مثل من، حداقل ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش با اجاره چهار، پنج میلیون تومان در مناطق بافت فرسوده که این امر خود نیازمند به دریافت وام جهت تامین ودیعه مسکن است که علاوه بر اجاره بها، اقساط وام، مخارج زندگی و خرج مدارس بچه و غیره مبلغ قابل توجهی می‌شود که با حقوق کارگری قابل پرداخت نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای پرداخت مخارج زندگی مسافرکشی می‌کنم، افزود: حتی با وجود اینکه بعد از ساعات کاری مسافرکشی می‌کنم اما مخارج به قدری بالا است که نمی‌توانم پاسخگوی نیازهای اولیه خانواده خود باشم و همیشه شرمنده آن‌ها هستم و گاهی وقت‌ها تا دیر وقت بیرون از خانه می‌مانم که بعد از خواب کودکانم برسم و زودتر از بیداری آن‌ها از خانه خارج می‌شوم. زندگی سخت است.

توجه به منزلت کارگر تقویت پایه‌های یک سازمان است

کار و تولید در گرمای ۵۰ درجه؛ لزوم افزایش حقوق کارگران در شهر گران بندرعباس

امروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم روز کارگر محمدرضا پیرحسینلو مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، توجه به منزلت کارگر را تقویت پایه‌های یک سازمان دانست و بیان کرد: بار بخش اعظم تحقق شعار سال، بر دوش شما کارگران است.

وی با حضور در میان کارگران عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس روز کارگر را یادآور تلاش تمامی سربازان خط مقدم جبهه سازندگی کشور عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصاد و سنگر کار، یکی از حساس‌ترین اهرم‌های رشد و توسعه اقتصادی یعنی تولید در دست کارگران است؛ بنابراین جا دارد از همه تلاش‌های با ارزش شما که همواره با بازوان توانمند و فکر خلاق خود، گردش چرخ‌های اقتصادی کشور را تسهیل کرده‌اید، قدردانی به عمل آوریم.

پیرحسینلو توجه به منزلت کارگر را تقویت پایه‌های یک سازمان خواند و بیان کرد: اعتقاد قلبی من این است که در هر عرصه‌ای که کارگری قدم بگذارد آن جغرافیا مقدس می‌شود؛ زیرا کسب روزی حلال یکی از فضائلی است که دین اسلام تاکید بسیاری بر آن داشته و نزد خدای متعال نیز بسیار شرافتمندانه است.

همگان بر این عقیده هستند که به عمل کار برآید به سخندانی نیست اینکه بسیاری از روسای بنگاه‌های اقتصادی در روز کارگر مراسم برگزار می‌کنند و در آن صحبت‌های شیوا و و عده‌های زیبا می‌دهند خوب و قابل تجلیل است اما ماندن بر سر آن وعده‌ها و پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه خود نیز جای قدردانی بیشتری دارد.

مخارج سرسام آور، سد راه کارگران در تشکیل زندگی مشترک

کار و تولید در گرمای ۵۰ درجه؛ لزوم افزایش حقوق کارگران در شهر گران بندرعباس

در ادامه کارگر جوانی که خود را ابوالفضل رضایی معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: چند سالی است که به عنوان جوشکار در یکی از پالایشگاه‌های غرب بندرعباس مشغول به‌کار هستم اما باتوجه به مخارج سخت زندگی هنوز نتوانسته‌ام خانه‌ای اجاره و با نامزدم ازدواج کنم؛ هر چند خانواده همسرم توقع زیادی از من ندارند اما همین تامین ابتدایی‌ترین موارد زندگی نیز در این دوره زمانه سخت شده است.

وی اضافه کرد: چند سال پول برای ودیعه خانه جمع کردم اما انگار قیمت‌ها سوار جت هستند و من پای پیاده، فقط پولی که در بانک جمع کرده بودم بی‌ارزش شد و دیگر حتی نمی‌توانم با آن چیزی بگیرم می‌ترسم امسال هم نتوانم یک خانه کوچک اجاره کنم و شرمنده خانواده همسرم بشوم.

رضایی با اشاره به اینکه دوران پدر و مادران ما دوران خوبی بود، گفت: قدیم پدرم کار می‌کرد و خرج همه ما که ۶ فرزند بودیم را می‌داد و با همه خوشی‌ها و ناخوشی‌ها گذشت اما امروز من حتی نمی‌توانم برای شروع زندگی خود، یک خانه کوچک اجاره کنم و شرایط روز به روز هم بدتر می‌شود و انگار کسی به فکر قشر کارگر نیست.

هر چند حقوق و مزایای کارگران صنایع غرب بندرعباس قابل توجه نباشد اما به گفته خودشان اینکه از امتیاز بیمه بهره‌مند هستند جای شکر دارد؛ زیرا در این شهرستان کارگرانی وجود دارند با عنوان کارگران فصلی که مانند سایر کارگران صنعتی و معدنی فعالیت زیاد دارند اما حداقل حقوق، بدون بیمه تامین اجتماعی را دارند، آن‌ها در برخی موارد تحت عنوان کارتون خواب‌های شاغل شناخته می‌شوند.

توجه به این قشر از کارگران جامعه نیازمند تحول آفرینی در فرهنگ کارگری است، البته در خصوص ایجاد استراحتگاه در بندرعباس با همکاری شهرداری و خانه کارگر هرمزگان حرکت‌هایی انجام شده است.

بندرعباس نیازمند توجه بیشتر به قشر کارگری

کار و تولید در گرمای ۵۰ درجه؛ لزوم افزایش حقوق کارگران در شهر گران بندرعباس

اسماعیل حاجی‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شهردار بندرعباس زمینی را در اختیار خانه کارگر استان قرار داد و این خانه توانست با همکاری شهرداری و خیران، معضل استراحتگاه کارگران فصلی را تا حدودی با احداث «ایست کار» در بلوار امام خمینی بندرعباس روبروی منابع طبیعی حل کند و در حال حاضر کارگران در این مکان امکانات رایگان دریافت می کنند.

وی ادامه داد: احداث «ایست کار» حرکت خوبی است اما کافی نیست زیرا این مکان تنها گنجایش چیزی حدود ۹۰ کارگر را دارد؛ در حالی که بیش از ۷۰۰ کارگر فصلی در بندرعباس وجود دارد که تمامی آن‌ها نیازمند بهره‌مندی از چنین امکاناتی هستند، خانه کارگر هرمزگان حاضر به احداث ایست کار دیگری نیز است، تنها نیازمند همراهی و همکاری مسئولان در واگذاری زمین برای ارائه خدمات بیشتر به کارگران است.

حاجی‌زاده تاکید کرد: یکی از برنامه‌های بزرگ خانه کارگر این است که بتواند تمامی‌ کارگران را عضو گیری و شناسنامه‌دار کند. فرقی نمی‌کند که کارگر معمولی، پاکبان شهرداری، کارگر فصلی و دیگر زمینه‌های ‌کارگری باشد؛ هدف ما این است که تمامی کارگران را زیرمجموعه خانه کارگر هرمزگان جمع کنیم.

توجه به معیشت و زندگی کارگران باتوجه به شعار سال یکی از مهم‌ترین وظیفه مسئولان و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و تولید است؛ زیرا کارگران سنگ زیرین آسیاب تولید هستند و تا زمانی که مسایل و مشکلات این جامعه رفع نشود چرخ به درستی نخواهد چرخید و کشور در توسعه تولید و تحقق شعار سال با مشکل مواجه می‌شود. سرمایه‌گذاران بخش صنعت، معدن و تولیدی‌ها باید به این باور برسند که توجه به جامعه کارگری موجب افزایش تولید و راندمان بنگاه آن‌ها می‌شود و علاوه بر افزایش کمیت ارتقای کیفیت را نیز خواهند داشت.

نظر شما