شناسهٔ خبر: 66420463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه بلاتکلیفی بر نشریات تلگراف انگلیس

لندن – ایرنا – مالکیت روزنامه دیلی تلگراف و هفته‌نامه ساندی تلگراف در پی مداخله دولت لندن در معامله واگذاری آن‌ها به یک موسسه مورد حمایت مالی امارات، به فروش گذاشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اوراق مالکیت این نشریات قرار بود به کنسرسیوم «ردبرد آی‌ام‌آی» وابسته به ابوظبی منتقل شود که با دخالت دولت لندن این فرایند متوقف شد. مقام‌های لندن به بهانه اینکه نشریات تلگراف ممکن است تحت کنترل یک دولت «غیر دموکراتیک» خارجی قرار گیرند، در انتقال اوراق آن مداخله کردند.

بر همین اساس «ردبرد آی‌ام‌آی» امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که روند تصاحب مالکیت این نشریات را متوقف و آن را به فروش می‌گذارد. در بیانیه این موسسه آمده است: «ما همچنان معتقدیم که این معامله می‌توانست به سود خوانندگان، خبرنگاران، و رسانه‌های انگلیس باشد. اما اکنون واضح است که ادامه این مسیر شدنی نیست.»

بر اساس گزارش‌ها، پیشنهاد خرید تلگراف توسط شیخ منصور بن زاید بن سلطان آل نهیان، که مالک باشگاه فوتبال منچسترسیتی و معاون نخست وزیر امارات متحده عربی نیز هست، ارائه شد. او دسامبر گذشته با خانواده بارکلی مالکان قدیمی این نشریات درباره انجام این معامله به توافق رسیده بود.

خانواده بارکلی با وامی که شیخ منصور بن زاید آل نهیان در اختیار آنان گذاشته بود توانستند بدهی خود را به بانک لویدز پرداخت کنند و در برابر آن موافقت کردند که مالکیت تلگراف و اسپکتیتور را به «ردبرد آی‌ام‌آی» که سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت آمریکایی «ردبرد کپیتال» و شرکت «اینترنشنال میدیا اینوستمنت» متعلق به ابوظبی با مدیریت آقای جف زوکر است، واگذار کنند.

اما نمایندگان مجلس انگلیس و شماری از روزنامه‌نگاران کنونی و سابق تلگراف به همراه برخی از خوانندگان نشریات تلگراف، نگرانی‌هایی را در این مورد ابراز و ادعا کردند که این روزنامه تحت کنترل یک دولت خارجی قرار می‌گیرد. بر همین اساس ماه گذشته دولت لندن اعلام کرد که برای به اصطلاح حفاظت از آزادی بیان، دولت‌های خارجی از خرید نشریات انگلیس منع خواهند شد.

بر اساس گزارش‌ها، دیلی تلگراف و ساندی تلگراف در میان رای‌دهندگان و سیاستمداران محافظه کار نفوذ قابل توجهی دارند؛ آنچنانکه بوریس جانسون، زمانی که نخست وزیر انگلیس بود، یک بار به طعنه گفت دیلی تلگراف رئیس واقعی من است.

لوسی فریزر، وزیر فرهنگ انگلیس درباره تصمیم کنسرسیوم «ردبرد آی‌ام‌آی» گفت:‌ «در طول فرآیند فروش این نشریات، من نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر بالقوه این معامله بر آزادی بیان و ارائه دقیق اخبار مطرح کردم. مطبوعات آزاد سنگ بنای دموکراسی ما است و ما نمی توانیم آن را بدیهی بدانیم.»

وی ادامه داد: «ما هرگونه مالکیت، نفوذ یا کنترل دولت‌های خارجی بر روزنامه‌ها و مجلات خبری خود را ممنوع کردیم و برای حفاظت از یکپارچگی و استقلال نشریات خود تلاش خواهیم کرد.»

نظر شما