شناسهٔ خبر: 66408736 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» گزارش می‌دهد: سریال‌های جدید تلویزیون در ماه‌های آینده

ضیافت جذابیت و معما در سریال‌های تلویزیون!

صاحب‌خبر -

  [ شهروند ]  تلویزیون که از ابتدای امسال کنداکتور سریال‌هایش را پروپیمان چیده و برخلاف یکی دو سال گذشته با موفقیت نسبی سریال‌هایی چون «زیرخاکی 4» و «نون‌خ 5» مناسبت‌های ماه رمضان و نوروز را به سلامت پشت سر گذاشته؛ آنگونه که از فهرست سریال‌های در دست تولیدش برمی‌آید، به‌دنبال این است که این روند را در طول سال نیز ادامه دهد. شاهد این مدعا فهرست سریال‌های جدید تلویزیون- در مراحل مختلف تولید و آماده‌سازی- است که طیف وسیعی از انواع و ژانرهای مختلف را شامل می‌شود. بگذریم از اینکه مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم، از تولید فصل جدید «گاندو» و فصل هفتم «پایتخت» هم خبر داده و گفته که فرآیند گفت‌وگو و رایزنی ساخت آنها در حال سپری شدن است و اگر اتفاقات خوب پیش بروند، در سال 1403تولید خواهند شد.

به هر روی؛ تلویزیون که با «زیرخاکی 4»، «نون‌خ 5»، «رستگاری»، «هفت سر اژدها» و چندین و چند سریال دیگر آغاز پرباری را در سال 1403تجربه کرده؛ فهرستی دور و دراز از انواع و اقسام سریال‌های مختلف، از فصل جدید «آقای قاضی» تا طنز جدید علی مشهدی به نام «بدل» و البته سریال‌های پلیسی و معمایی «رخنه» و «هشت‌پا» و بسیاری از کارهای دیگر را در مراحل مختلف تولید و آماده‌سازی دارد که در کنداکتور ماه‌های آینده روی آنتن شبکه‌های یک و سه سیما خواهند رفت.
مطلبی که در پی می‌آید؛ مروری است بر سریال‌های جدید تلویزیون که در ماه‌های آتی پخش خواهند شد.

«آقای قاضی» در شبکه دو
گفته می‌شود که در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی متفاوت‌تر خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان است و در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش قاضی را دارد، وارد یک شعبه جدید به نام شعبه 121می‌شود و با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
در فصل اول «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پرونده‌های مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده می‌شد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه می‌شدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده می‌شد. سرقت، ضرب‌وشتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید و مخدوش کردن پلاک ماشین ازجمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.

«بدل» در شبکه سه؟!
سریال «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که به هر دلیلی از کنداکتور نوروز بازماند؛ ظاهرا قرار است بعد از «هفت سر اژدها» سر از شبکه سه درآورد. درواقع کارگردان این سریال در تازه‌ترین اظهارات خود گفته که «بدل» صددرصد بعد از «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. علی مسعودی، معروف به علی مشهدی که همچون کارهای دیگرش سریال‌های «آخرخط» و «نوروز رنگی» و البته «کوچه اقاقیا»، «سه‌دونگ سه‌دونگ» و «سه در چهار» نویسندگی سریال «بدل» را هم خودش برعهده داشته؛ در این سریال در فضایی طنزآمیز به تحول انسان پرداخته است. شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی و اشکان اشتیاق ازجمله بازیگرانی‌اند که در سریال تلویزیونی «بدل» بازی می‌کنند. همچنین چند بازیگر جدید ازجمله فرزانه سهیلی و پریسا مقتدی هم در این سریال معرفی می‌شوند.

«ناریا»؛ عاشقانه پلیسی
تسنیم درباره این سریال نوشته: «یکی از گونه‌های پرمخاطب سریال‌سازی گونه پلیسی است که در همه جای دنیا طرفداران بسیاری دارد. حال تصور کنید یک داستان عاشقانه هم به این تم پلیسی پیوند بخورد، قطعا نگاه مخاطبان بیشتری را به‌خود معطوف می‌کند. جواد افشار که تجربه‌های موفقی در زمینه سریال‌سازی دارد، در جدیدترین فعالیتش مجموعه‌ای به نام «ناریا» را- که هم تم پلیسی دارد و هم عاشقانه- در دست تولید دارد. سریالی که در خلاصه داستان آن آمده: «هوژان، دختر نخبه و دانشمند ایرانی در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراع پدیده‌ای می‌رود که قرار است ایران را به جایگاه منحصر‌به‌فردی برساند. در این میان گروهی از تبهکاران و گنگسترهای داخلی و خارجی دست‌به‌دست هم داده و وارد ماجرا می‌شوند. در این مسیر یکی از تبهکاران، عاشق او می‌شود.» فیلمنامه سریال «ناریا» به نویسندگی حمید رسول‌پور و سمیه تاجیک در 50قسمت به نگارش درآمده و اتابک نادری، احمد پورخوش، آزیتا ترکاشوند، افسانه چهره‌آزاد، افشین سنگ‌چاپ، سپند امیرسلیمانی، فریبا متخصص، کاظم بلوچی، کاوه سماک‌باشی، کمند امیرسلیمانی، نسیم ادبی و ویدا جوان از این‌جمله هستند.

«مهیار عیار» سریالی درباره دوران صفویه
تاریخ پر است از مردان و زنانی که از جبهه شقاوت به صف سعادتمندان پیوسته‌اند و زندگی‌شان دچار تحول شده. ازجمله داستان سریال «مهیار عیار» با بازی کامران تفتی که ماجرای راهزنی را در دوران صفویه در شهر اصفهان روایت می‌کند که براساس یک اتفاق، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و دچار تحول می‌شود. درواقع «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی که قرار بود در ایام ماه رمضان سریال شبکه دو سیما باشد، اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد؛ داستان خود را در دوران باشکوه صفویه روایت می‌کند و مخاطبان خود را علاوه بر پیگیری روند داستانی با بخشی از تمدن این دوره از تاریخ هم آشنا می‌کند. در این سریال که در30قسمت تولید می‌شود، کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، محمود جعفری، صفا آقاجانی و مهرداد ضیایی ایفای نقش کرده‌اند. باید دید «سیما» و «سیمافیلم» درباره این سریال چه تصمیمی خواهند گرفت؟

«طوبی» به روایت کارگردان «ستایش»
دیگر سریال جدید تلویزیون، «طوبی» نام دارد؛ سیدحسین امیرجهانی، فیلمنامه «طوبی» را نوشته است که سابقه نگارش «نجلا» را در کارنامه خود دارد، سریالی که نخستین بار ماجرای اربعین سرخ را به شبکه سه آورد. سعید سلطانی یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه 70، 80و 90که بیشتر با سریال‌های «پس از باران» و اثر چند فصلی «ستایش» شناخته می‌شود، کارگردانی را برعهده دارد. طبق خبرها او این سریال را در شهرک غزالی جلوی دوربین برده است. از بازیگران سریال فعلاً نام داریوش ارجمند، امین زندگانی، هومن برق‌نورد و فریبا متخصص شنیده شده است. مضمون این سریال با پیاده‌روی اربعین پیوند خورده است.

«مادر سوجان»
تاریخ وقتی در تاروپود درام تنیده می‌شود مخاطبان را برای پیگیری راغب‌تر می‌کند. سریال تلویزیونی «مادر سوجان» سراغ همین فرمول رفته و قصه چند نسل از مردم گیلان را روایت می‌کند. درواقع آنچنان که در خبرها آمده؛ این سریال روایتگر زندگی در سال‌های 1310تا 1357است و با محوریت شخصیت مقاوم زن ایرانی و اهمیت نهاد خانواده ساخته می‌شود. قصه البته بیشتر بر پایه زندگی سوجان، دختری گیلانی است و البته در این دوران بخش‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران و گیلان هم روایت می‌شود. در سریال «مادر سوجان» بازیگرانی چون ثریا قاسمی، غزال اکرمی، علی مرادی، حمیدرضا نعیمی، حدیث نیکرو و مهران رجبی ایفای نقش کرده‌اند.

روایت علم در سریال‌های تلویزیونی!

«غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده که پیش از این چند سریال ازجمله «سوران»، «نوار زرد»، «همبازی» و «سیاوش» را ساخته، این روزها با حضور بازیگرانی چون پژمان بازغی، اسماعیل محرابی و حمید گودرزی ادامه دارد. این سریال داستان مصطفی، نخبه داروسازی را روایت می‌کند که در آستانه ازدواج ناگهان براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است و در ادامه در جست‌وجوی این راز با داستان‌هایی تودرتو مواجه می‌شود.
«رویان» به کارگردانی داوود بیدل و بازی مریم مومن، حمیرا ریاضی، نیلوفر کوخانی، جواد قامتی و ‌رؤیا جاویدنیا با محوریت پژوهشگاه رویان به ماجرای یک دانشمند و دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. خط اصلی قصه سریال درباره دکتر سبحان ایمانی است که گروهی از متخصصان شاغل در رویان را در قالب یک کارگروه به‌کار می‌گیرد و زندگی شخصی هر یک از افراد گروه، داستان‌های پرکششی دارد.
«فراری» به کارگردانی امیر داسارگر و بازی هدایت هاشمی، نسرین بابایی، شهرام قائدی، حسین رفیعی و زین‌العابدین تقی‌پور نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهیدان مدافع حرم دارد. «فراری» درواقع قصه‌ای اجتماعی است درباره نوجوانی که برای دفاع از حرم، عازم سوریه می‌شود.«رخنه» به کارگردانی علی غفاری و بازی امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، نادر فلاح، سپیده خداوردی، مریم کاویانی، رامتین خداپناهی و علیرام نورایی هم یک درام معمایی با محوریت هوافضاست که داستان اقتدار موشکی ایران را روایت می‌کند.

نظر شما