شناسهٔ خبر: 66403491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خلیج فارس نامی که هرگز تحریف نخواهد شد

خبرگزاری صدا و سیما

روز دهم اردیبهشت ماه هر سال، روز ملی خلیج فارس نامگذاری و در تقویم ذهن و دل ایرانیان ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خلیج فارس بعد از خلیج مکزیک و خلیج هادسون، سومین خلیج بزرگ جهان است و دارای اهمیت زیادی از جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است. 
برخی از کشور‌های عربی، خلیج فارس را به نام جعلی خلیج ع. ر. ب.‌ی یا به صورت خلاصه «خلیج» می‌نامند؛ اما هرودوت، تاریخ نگار یونانی در کتاب‌های خود بار‌ها بحر احمر که بین تنگه باب المندب و کانال سوئز قرار دارد را خلیج عرب نوشته است. 
یونانی‌ها دریای پارس را خلیج فارس می‌نامیدند.
زمین شناسان معتقدند که صورت نخستین خلیج فارس در حدود پانصد هزار سال پیش، در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده است به طوری که تا اواخر دوره سوم زمین شناسی، بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس، زیر آب بوده اند.
سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۷ در اقدامی نام خلیج فارس را به مالکیت ایران با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رساند. از این پس هیچ دولت و کشور و سازمانی نمی‌تواند این خلیج را با نام دیگری نامگذاری کند.

<div id="video-display-embed-code_11057081"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4219626/11057081?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما