شناسهٔ خبر: 66402151 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشت کلزا در بیش از چهار هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

کشت کلزا امسال در بیش از چهار هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

کشت کلزا در بیش از چهار هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به مطلوب بودن سطح سبز مزارع کلزا در استان گفت: برنامه ابلاغی کشت کلزا در استان برای سال زراعی جاری پنج هزار هکتار و سطح قرارداد چهار هزار و ۵۹۲ هکتار و سطح کشت شده چهار هزار و ۳۲۱ هکتار است که سطح سبز چهار هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع کلزای استان یعنی حدود بیش از ۹۵ درصد از مزارع مطلوب است.

علی دیانتی افزود: ارقام کشت شده ماراتن (خارجی)، نپتون و هیدرومیل هستند و میزان جذب بذر ۷.۲۷ تن بوده است که بیشترین سطح زیرکشت به ترتیب در شهرستان نقده با یکهزار و ۲۰۰ هکتار، بوکان یکهزار و ۱۶۹ هکتار، پلدشت ۹۴۰ هکتار، میاندوآب ۴۱۰ و شاهیندژ ۲۴۶ هکتار است.

دیانتی، با اشاره به افزایش حدود دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سالجاری اظهارکرد: پیش بینی می شود در سالجاری بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن محصول در استان تولید شود که این میزان در سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ تن بود.

وی گفت: افزایش تولید محصول، مصرف کمتر بذر و ارزش اقتصادی مناسب از دیگر مزایای کشت کلزا در مزارع است که باعث شده تا در کانون توجه قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: کشت کلزا موجب می‌شود تا از آب بارندگی و آب سبز استفاده شود و با کشت آن در تناوب کشت با گندم ۲۵ درصد تولید گندم در سال بعد افزایش می‌یابد.

دیانتی اضافه کرد: بذر و کود مورد نیاز برای کشاورزانی که آب مناسب برای کشت دارند تأمین می‌شود و لازم است در اسرع وقت برای عقد قرارداد به مراکز و مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرهای استان مراجعه کنند.

وی افزود: محصول کلزا یک محصول اقتصادی و به صرفه است چرا که قیمت آن دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم است.

کلزا  اوایل تابستان در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود و کشت آن در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور خواهد شد.

نظر شما