شناسهٔ خبر: 66398075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

از هر توافقی میان گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه و کرانه باختری حمایت می‌کنیم/ جریان آب هیرمند به سمت ایران تداوم دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به نشست ریاض برای آتش بس در غزه با حضور انتونی بلینکن، با تأکید بر اینکه آمریکا صلاحیت صلاحیت نقش‌آفرینی در یک توافق صلح را ندارد گفت: ایران از هر توافقی میان گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه و کرانه باختری حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع ایران در خصوص نشست ریاض برای آتش بس در غزه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد با حضور مقامات آمریکایی و اروپایی که در ان محمود عباس پیشنهاد اداره واحد کرانه باختری و غزه را ارائه کرد، با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین اکنون مهمترین مسئله منطقه و جهان است و اعمال آتش بس و توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل علیه نواز غزه فوری‌ترین نیازی است که مردم فلسطین دارند، گفت: بعد از آن باید اقدامات تکمیلی از جمله خروج نیروهای نظامی اسرائیل ازتمامی سرزمینهای فلسطینی غزه و گشایش معابر ارسال کمک ها انجام شود تا مردم غزه بتوانند آزادانه در هر نقطه‌ای از این باریکه برای بازگشت به محل زندگی و شهرهای خود امکان تردد داشته باشند.

وی موضوع تبادل اسرا هم یکی از موضوات مهم انسانی خواند که باید محل توجه قرار گیرد و خاطرنشان کرد: اینکه دوات آمریکا اکنون یکی از طرفهایی است که مایل است یک راهکار سازش را ایجاد کند اتفاقی منا دار است اما واقع امر این است که دولت آمریکا در عمل نشان داده طرف صالحی برای نقش آفرینی در مسئله آتش بس نیست، زیرا اگر دولت آمریکا می‌خواست و عزم آنرا داشت که آتش یس ایجاد کند می‌توانست با قطع کمک‌های تسلیحاتی و حمایت های سیاسی از اسرائیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این امر کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه دولت آمریکا در این زمینه صداقت و صلاحیت خودش را اثبات نکرد و ملت فلسطین آن‌را را طرف صلاحیت دار در شکل گیری یک توافق در مسئله صلح نمی‌داند، اظهار داشت: ما در ارتباط با مسئله فلسطین سیاست روشنی داریم و در مناسیات دو جانبه منطقه‌ای و بین المللی و سازوکارها و نهادهای بین المللی همچون بریکس، عدم تعهد، شانگها و سازمان ملل متحد و شورای امنیت تلاشهای دیپلماسی ارزنده و شاخصی را انجام دادیم و به تلاشهایمان ادامه خواهیم داد.

وی گفت: تنها طرف صالح که می توان تصمیم بگیرد ملت فلسطین است و ما از هر توافقی میان گروه‌های فلسطینی برای اداره امور داخلی فلسطین از جمله نواز غزه استقبال می‌کنیم.

جریان آب هیرمند به ایران ادامه دارد

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند اجرای توافقنامه سال ۵۱ حق آبه هیرمند میان ایران و افغانستان هم با اشاره به اینکه پیگیری این موضوع در همه تماسها و دیدارهای دیپلماتیک مقامات دو کشور پیگیری شده و در اولویت بوده گفت: از ابتدای سال جدید رها سازی آب از سد کمالخان شروع شد و خوشبختانه در چارچوب همان مذاکرات و اعلام طرف افغانستانی مبنی بر پایبندی به معاهده حق آبه در حال حاضر شاهد جریان آب به داخل مرزهای ایران هستیم.

آب سد کجکی هم رهاسازی شده

کنعانی با بیان اینکه رها سازی آب از سد کجکی هم آغاز شده و باید یک مسیر ۷۰۰ کیلومتری را طی کند تا به سد کمال خان و ورودی آب به ایران اضافه شود  اظهار داشت: سال گذشته دولت طالبان سد کمال خان را مرمت کرد اما دیواره های کناری این سد که برای جلوگیری از انحراف آب به بیابانهای هم جوار احداث شده بود در اثر سیلاب های اخیر صدمه دیده‌اند لذا نماینده ویژه ریس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ما در کابل در مذاکرات اخیر با حکومت طالبان پیشناد اعزام هیئت مهندسی و فنی ایران را برای کمک به طرف افغانی در بازسازی و تقویت این سازه داده است که منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.

حضور هیئت های عالی و تجار برگزیده ۱۰۰ کشور در ایران اکسپو

وی سپس با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران "اکسپو ۲۰۲۴" گفت: ایران به توسعه پایدار در توسعه اقتصادی و تقویت مناسبات دوستانه با همه کشورها و ملت‌های نزدیک و دور اهتمام ویژه دارد. این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: ایران در رویکرد سازنده برای ایفای نقش سیاسی و تعیین کننده برای تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه به تقویت همکاری‌های سازنده اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره استقبال به عمل آمده از این نمایشگاه در سطح بین المللی هم خاطرنشان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک و مشترک وزارت خارجه و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از حداقل هفت ماه پیش برگزاری آن کلید خورد. اولین اقدام و فراخوانی برای برگزاری نمایشگاه از مهر ماه سال گذشته ۱۴۰۲ کلید خورد و زمینه‌های آن فراهم و برای آن فراخوان داده شد.

کنعانی افزود: نمایشگاهی با شکوه و دارای جذابیت‌های فراوان برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌های تجاری و اقتصادی از هشتم اردیبهشت ماه با مشارکت آقای رئیسی و وزرا و مشارکت مقامات عالی بیش از ۲۴ کشور اعم از معاونان رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزرا و ...برگزار شد. دو هزار تاجر از کشورهای مختلف جهان، تجار منتخب و برگزیده و نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

اجرای قراردادهای خارجی وضعیت مطلوبی دارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری اجرای توافقنانه های منعقده در سفرهای رئیس جمهور به کشورهای دیگر هم با یادآوری اینکه اولین گام در حوزه همکاری‌های دو و چندجانبه در روابط خارجی چه در بخش دولتی و چه خصوصی تنظیم و عقد قرارداد و یاداشت تفاهم و هر سندی است که می‌تواند مبنای همکاری قرار گیرد، گفت: اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

کنعانی عنوان کرد: وزارت خارجه به عنوان نهاد حرفه‌ای در حوزه روابط خارجی همواره در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکارهای پیگیری خود را به صورت مشخص و ویژه داشته است. اجرای اسناد دو طرف دارد و نیازمند تعهد و پایبندی طرفین امضا کننده سند است. نمی‌توانیم بگوییم حتما شرایط مطلوبی داریم ولی شرایط خوب و امیدوارکننده‌ای داریم. نتیجه کارکرد این اسناد را در دستاوردهای حوزه روابط خارجی می‌توانیم ببینیم.

حضور هیئت اقتصادی کره شمالی در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور هیئتی اقتصادی از کره شمالی در تهران ر ا هم در راستای حضور در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران عنوان کرد و یادآور شد: ایران و کره شمالی بیش از ۵۰ سال سابقه روابط و همکاری‌های رسمی دیپلماتیک دارند که براساس علایق و منافع متقابل و مشترک با یکدیگر همکاری و تبادل تجربه و تعامل دارند.

وی افزود: سفر وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی و هیأت همراه به دعوت علی‌آبادی وزیر صمت برای بازدید از نمایشگاه مذکور صورت گرفته است. در کنار مقامات کشور کره مقامات اقتصادی و دولتی کشورهای عدیده از دیگر کشورها حضور دارند.

روابط دو جانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خود پیش می‌رود

کنعانی با اشاره به حضور هیات اقتصادی ریاض در نمایشگاه اکسپو، گفت: خوشبختانه روابط دو جانبه ایران و عربستان در مسیر طبیعی خود پیش می‌رود و شاهد تداوم گفت‌وگوها میان دو کشور در دو سطح سیاسی و اقتصادی هستیم.

وی تصریح کرد: حضور هیات اقتصادی عربستان در نمایشگاه اکسپو، نشانه نگاه همسوی دولت عربستان با ایران است؛ موضوعات اقتصادی را از ابتدای گفت‌وگوهای دو کشور برای از سرگیری روابط، داشتیم؛ همچنین همزمان هیات دولتی ایران نیز در دو سطح و به دو منظور در ریاض به سر می‌برند؛ این هیات به سرپرستی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد، در ریاض حضور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر صفری به ریاض، گفت: هیات شرکت‌کننده در سطح معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ریاض، فرصت مغتنمی است تا ایران در سطح مناسب با حضور در این اجلاس (اجلاس داووس) به گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های مشترک‌ میان دو کشور استفاده کند. افق پیش روی دوکشور ایران و عربستان را روشن می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خرنکار دیگری درباره سفر «احمدیان» دبیر شورایعالی امنیت ملی به روسیه جهت شرکت در اجلاس سن‌پترزبورگ هم خاطرنشان کرد:  ایران همواره از فرصت حضور در این اجلاس‌ها به‌ویژه در حوزه امنیتی استفاده کرده است. حضور آقای احمدیان در این نشست، در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی گفت: موضوعات مختلفی از جمله وضعیت فلسطین مطرح است؛ همچنین هیات ایرانی در حوزه مربوط به امنیت بین‌المللی و سایبری در این نشست شرکت کرده است. ۵ پیشنهاد از سوی ایران در این نشست مطرح شده که نشان‌دهنده ابتکار عمل ایران است.

سپاه برترین نیروی مبارزه با تروریسم است

کنعانی در واکنش به به اقدام پارلمان اروپا در تروریستی‌خواندن نام سپاه پاسداران نیز با تأکید بر اینکه موضع روشنی در این‌باره داریم، اظهار داشت:  سپاه پاسداران مهم‌ترین نقش را در تامین امنیت ملی و مقابله با تهدیدات خارجی داشته و دارد. نقش سپاه پاسداران در مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریسم بین‌المللی، نقش منحصر به فرد و تعیین‌کننده است.

وی  تصریح کرد: اعضای پارلمان اروپا توجه کنند که اگر سپاه نبود، داعش پشت درهای پارلمان اروپا قرار داشت؛ سپاه نیروی رسمی و نظامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حادثه تروریستی در روسیه گفت: هرگونه اقدام و عملیات تروریستی علیه شهروندان و اماکن دولتی در روسیه و در هر کشور دیگری، محکوم است؛  در ارتباط با مبارزه با تروریسم، در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه قرار داریم.  

 در مورد دیدار «احمدیان» و «الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و توافق امنیتی دو کشور گفت: این‌توافق، مبنای مشترک همکاری دو کشور برای تامین امینت مرزهای دو کشور بوده است و همچنین تامین دیدگاه‌های ایران در ارتباط با صدور ناامنی به جغرافیای داخل کشور است.

وی تصریح کرد: مطالبات ما از دولت عراق واضح است؛ بخشی از توافق انجام شده و بخشی دیگر هم در حال پیگیری است. امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.

کنعانی همچنین با اشاره به طرح جدید رژیم صهیونیستی با عنوان «بازگشت آرامش پایدار به غزه» گفت: درباره مساله فلسطین، رژیم صهیونیستی عامل ‌و کانون بحران است؛ ثبات و امنیت در منطقه فقط با زدودن اشغالگری در فلسطین رخ می‌دهد؛ ما رژیم صهیونیستی را طرف هیچ توافقی برای صلح در منطقه نمی‌دانیم؛ هفت‌ماه نسل‌کُشی و کوچاندن مردم غزه نشان‌دهنده تلاش رژیم صهیونیستی برای سیطره بر غزه است.

ادعای کمک رسانی به غزه عملیات انحراف افکار عمومی است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای کمک‌رسانی به غزه اظهار کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش می‌کنند افکار عمومی را از موضوع فلسطین منحرف کنند اما این موضوع، اکنون در کانون افکار عمومی جهان قرار گرفته و افکار عمومی، خواستار پایان‌یافتن نسل‌کُشی در غزه است.

کنعانی تصریح کرد: نَه به نسل‌کُشی، فریاد و شعار بلندی است که در سراسر کشورهای اروپایی و آمریکایی و دانشگاه‌های آن‌ها شنیده می‌شود؛ حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی پذیرفته نیست و جنایت در غزه و فلسطین محکوم است. اشغالگری در فلسطین کانون ایجاد بحران در منطقه و فراتر از منطقه است.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند، نسل‌کُشی در غزه رخ نمی‌داد؛ ایجاد اسکله و مانورهای تبلیغاتی، اقدامات نمادین بوده و اصلاح‌کننده رویکرد نادرست آن‌ها نخواهد بود؛ آن‌ها باید صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و برای توقف جنگ، اقدام جدی انجام داده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را تسهیل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما