شناسهٔ خبر: 66388745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

گزارش «مردم سالاری» از مصوبات مجلس گزارش می دهد

مخالفت با افزايش نمايندگان و روش‌های سرهنگی - مردم سالاری آنلاين

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه با حضور در خانه ملت به بررسي مواد در دستور کار پرداختند و برخي از مصوبات را رد و برخي ديگر را تاييد کردند.

صاحب‌خبر - گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه با حضور در خانه ملت به بررسي مواد در دستور کار پرداختند و برخي از مصوبات را رد و برخي ديگر را تاييد کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین  ،محمد باقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي جلسه علني در نطق پيش از دستور خود با تاکيد بر اينکه مجلس يازدهم با رويکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعي مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهديدها، قانون مهم اخذ ماليات بر سوداگري و سفته بازي را دنبال خواهد کرد، افزود: اين قانون فقط يک درصد از افراد جامعه را شامل مي‌شود آنها هم کساني هستند که به قصد دلالي و سوداگري اقدام به خريد و احتمال ذخيره حجم وسيعي از طلا، ارز، سکه، منزل مسکوني يا خودرو مي‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگي عموم مردم هستند.
مصوبات مجلس
همچنين نمايندگان ايرادات شوراي نگهبان در مواد 14 و 15 طرح ماليات بر سوداگري و سفته بازي را رفع و سازوکار و شروطي را براي معافيت از پرداخت ماليات بر عايدي سرمايه براي نقل و انتقال املاک با کاربري غيرمسکوني تعيين کردند. با اصلاح مواد 16 الي 18 اين طرح نيز موعد پرداخت ماليات بر عايدي سرمايه را تعيين شد.
همچنين با تصويب مجلس، سازمان امور مالياتي موظف شد مجموع درآمدهاي متعلق به هر شخص غيرتجاري را براي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ارسال کند.
در جريان رسيدگي به گزارش کميسيون اقتصادي درباره طرح ماليات بر سوداگري و سفته بازي (ايرادات شوراي نگهبان) محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي گفت: طرح ماليات بر سوداگري به کاهش قيمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک مي‌کند و اينکه مي‌توانيم منابع اقتصادي را به سمت بازارهاي مولد به جاي بازارهاي سوادگرانه انتقال دهيم.
سپس نمايندگان با اصلاح مواد 23 و 24 اين طرح، سازوکاري براي مواعد مربوط به ماليات اشخاص غيرتجاري تعيين کردند.
نمايندگان همچنين جهت تامين نظر شوراي نگهبان مواردي را تصويب کردند که به موجب آن افراد غيرتجاري مشمول معافيت ماليات بر عايدي سرمايه مي‌شوند.
در مصوبه‌اي ديگر نيز شروطي براي اخذ ماليات بر عايدي سرمايه حاصل از انتقال دارايي‌ها در مناطق آزاد تجاري - صنعتي تعيين شد.
با تصويب ماده 27 اين طرح، وزارت راه و شهرسازي موظف به تکميل سامانه‌هاي ملي املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شد.
پس از پايان رسيدگي مجلس به ايرادات شوراي نگهبان درباره طرح ماليات بر سوداگري و سفته بازي،‌ جواد کريمي قدوسي گفت: حقيقتاً اين قانون همچون قانون لغو راهبردي تحريم‌ها، در رديف دستاوردهاي عظيم مجلس يازدهم ثبت خواهد شد.
در ادامه جلسه علني امروز، نمايندگان با کليات و جزييات لايحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسي و ‌توسعه گاز ايران با شرکت بازرگاني دولتي هند (اس.تي.سي) به داوري موافقت کردند.
همچنين در جريان رسيدگي به گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌هاي انتخابيه مجلس و تعداد نمايندگان، با 120 راي مخالف، 94 راي موافق و 5 راي ممتنع از مجموع 219 راي مأخوذه با اين طرح مخالفت شد. اين طرح خواستار افزايش نمايندگان مجلس از 290 نفر به 330 نفر بود.
در ادامه گزارش کميسيون اجتماعي درباره جزييات لايحه يک فوريتي پيشگيري از آسيب ديدگي زنان و ارتقاي امنيت آنان در برابر سوءرفتار در دستور کار قرار گرفت و در جريان بررسي ماده 1 اين لايحه، تعدادي از نمايندگان مجلس پيشنهاداتي را مطرح کردند که به تصويب نرسيد. ادامه بررسي اين ماده و جزييات لايحه به جلسات بعدي مجلس موکول شد.
160 نماينده مجلس هم با امضاي بيانيه‌اي از فرماندهي فراجا و مردم در همراهي با اجراي طرح عفاف و حجاب قدرداني کردند.
از ولع فرزندان مسئولان براي زندگي در غرب تا انتقاد از روش هاي سرهنگي در حوزه فرهنگ
معين الدين سعيدي نماينده مردم چابهار در مجلس در نطق ميان دستور خود با بيان اينکه دشمنان ملت ايران بايد بدانند مردم استان سيستان و بلوچستان قدردان نعمت امنيت و وحدت بوده و به احدي اجازه تفرقه ميان صفوفشان نخواهند داد، گفت: بديهي است امنيت پايدار در سايه فضاي پررونق کسب و کار و با هم انديشي و همفکري همه آحاد استان حاصل خواهد شد.
وي افزود: عليرغم خدمات بي بديل نظام و کارهاي بزرگ انجام شده هنوز مردم استان با چالش‌هاي عديده اي روبرو هستند. در سيستان عزيز، هربار که ايران حق‌آبه اش را طلب کرد، طرف مقابل دروغ گفت، مرزبانان ما را شهيد کرد و هشدار رئيس جمهوري را به سخره گرفت.
وي افزود: در مرکز استان با آن همه منابع و تفتان سربلند، فقر مطلق بيداد مي‌کند و عدم مديريت صحيح منابع آبي در سواحل مکران باعث شده بي آبي و آب هر دو تبديل به رنج ممتد مردم شود.
وي همچنين در تذکري خطاب به وزراي آموزش و پرورش و علوم درباره وقوع دو سيل ويرانگر اخير در منطقه، عنوان کرد: لازم است سهميه کنکور مختص دانش آموزان سيل زده حوزه انتخابيه در نظر گرفته شود.سعيدي در تذکري خطاب به وزير نفت درباره سهميه سوخت کاميون‌ها و تريلي‌ها که سنخيتي با شعار سال ندارد، گفت: جواب خانواده‌هايي که دار و ندار خود را فروختند تا کاميوني تهيه کنند چگونه مي‌دهيد؟ چرا برخي از مديران شما تخصص عجيبي در رنجاندن مردم دارند؟
وي همچنين در تذکر ديگري خطاب به وزراي جهاد کشاورزي و نيرو ضمن تشکر از تلاش‌هاي شبانه روزي آنها، گفت: در دو سيل اخير ميلياردها متر مکعب آب در جلوي چشم تشنه ترين فرزندان اين سرزمين به اقيانوس ريخت؛ براي هزارمين بار آب در کوزه و ما تشنه لبان مي‌گرديم.
عضو کميسيون کشاورزي در مجلس ادامه داد: منابع مالي اجراي بسياري از اين طرح‌ها مجموعا کمتر از ارزش ريالي زميني است که در شمال تهران بدون اطلاع آن امام جمعه مظلوم به نام ايشان زده شد.
سعيدي در ادامه خطاب به رئيس جمهور با بيان اينکه حتما صحنه تلخ از دست دادن خشت خشت آلونک پيرزن دشتياري را ديده ايد، يادآور شد: حضور شما در بين مردم سيل زده قطعا موجب تسلي خاطر شد و اين نقطه تمايز و برتري دولت شما بر دولت قبل است اما صرف آمدن مسئولان و گرفتن عکس يادگاري و احيانا ريختن قطره اي اشک دردي از مردم دوا نمي‌کند بلکه بايد سازمان برنامه و بودجه مکلف شود تا رديف‌هاي مستقل اعتباري براي جبران خسارات سيل در نظر گيرد. اگر معادل ريالي اختلاس چاي دبش صرف زيرساخت‌هاي نحيف استان سيستان و بلوچستان مي‌شد، ديگر چيزي نمي‌خواستيم.
اين نماينده مردم در مجلس يازدهم در ادامه درباره طرح تقسيم استان عنوان کرد: هرگونه طرحي بدون ملاحظات جامعه محلي، نخبگان، انديشمندان، دانشگاهيان و علما محکوم به شکست است از اين رو به جاي تغيير در ساختار به فکر تغيير در نگاه باشيد. نام زيباي بلوچستان کمرنگ شدني نيست لذا به جاي آن ادارات کل در شهرهاي بزرگ نظير ايرانشهر، زابل، خاش، سراوان و به ويژه چابهار ايجاد شود.
وي همچنين در خطاب ديگري به رئيس جمهور بيان داشت: به خاطر داريد که گفته بوديد خوب شد ما رئيس جمهور نشديم که دلار 5 هزار تومان بشود. اکنون به جاي آمارهاي عجيب اقتصادي که هيچ سنخيتي با سفره‌هاي محقر مردم ندارد، فکري به حال ارز 67 هزار توماني و گراني کمرشکن اينترنت، گوشت و دارو کنيد.
سعيدي در ادامه خطاب به پدران غرب‌ستيز مسئول و فرزندان غرب‌گداي آنها گفت: اگر غرب تا اين حد بد است، دليل ولع سيري ناپذيري فرزندانتان براي زندگي در غرب چيست؟ ملت ايران تبعات سنگين تحريم را در سفره‌هاي خود تحمل کند و فرزندان شما مشغول خوش گذراني در خيابان‌هاي لندن، نيويورک و تورنتو باشند؟ بي شرمي تا چه حد؟
اين نماينده مردم در تذکري خطاب به وزير ارتباطات با طرح اين پرسش که آيا با فيلترهاي فعلي، مطلوب شما حاصل شده است؟ بيان داشت: آيا روا است شما بدون هيچ محدوديتي در همه پلتفرم‌ها حضور داشته باشيد اما مردم درگير هزينه فيلترشکن‌ها باشند؟
روش هاي سرهنگي براي حل مشکلات فرهنگي و اجتماعي کار را خراب تر مي کند
جلال رشيدي کوچي، نماينده مردم مرودشت در مجلس گفت: از آنجايي که باور دارم با دستمال کثيف نمي‌توان شيشه را تميز کرد، لذا تلاش کردم با سخت گرفتن بر خودم، اطرافيان و دوستانم از امتيازات و فرصت‌ها استفاده نکرده که در دفاع از حق شما ملت زبان گوياتري باشم و همين امر موجب رنجيده شدن و بعضاً از دست دادن دوستان و نزديکانم شد.
رشيدي کوچي در ادامه خطاب به ملت بزرگ ايران گفت: خدا را گواه مي‌گيرم در اين مسير سخت و گاهاً پرخطر و در اين جنگ نابرابر و ناجوانمردانه -چه آن زمان که با طرح ضدمردمي صيانت مخالفت کردم، چه آن زمان که نسبت به عملکرد نامناسب گشت ارشاد تذکر دادم و شنيده نشد؛ چه آن زمان که براي واردات خودرو ايستادگي کردم و مورد غضب مافياي خودرو قرار گرفتم و چه آن زمان که با فيلترينگ و ممنوعيت واردات آيفون مخالفت کردم- لحظه‌اي شک و ترديد و ترس به دل راه نداده و بارها مورد تهديد، عتاب، تطميع، توهين، تخريب و تمسخر قرار گرفتم.
وي تصريح کرد: در اين مدت سعي کردم با شناسايي عامل اصلي آسيب به کشور، نظام، دين و ملت، خار در چشم و تيغ در گلوي جماعت متعصب خشک مغز و پرمدعاي سوپرانقلابي و انقلابي‌نماهاي متحجر باشم. خوارج مسلکاني که سال‌ها با تمسّک به برخي ظواهر دين و با توهين و تهديد و تزوير و رياکاري و تخريب، به اسم دين و انقلاب منافع حزبي و شخصي خود را پيش برده و حقوق ملت را پايمال و ملت و نظام را نسبت به شعائر دين، آرمان‌هاي امامين انقلاب و شهدا بدبين کرده و خون به دل دينداران و دلسوزان و وطن‌پرستان واقعي و رهبري کردند.
رشيدي کوچي تاکيد کرد: به آن‌ها مي‌گويم از من عصباني باشيد؛ عصبانيت شما از من برايم مقدس و يقيناً توشه آخرتم است. ايستادن در برابر اين جماعت که در طول تاريخ بيشترين ضربه را به اسلام زده، وظيفه الهي، انساني و انقلابي خود ‌مي‌دانم.
رشيدي کوچي در ادامه با اشاره به چند تذکر دلسوزانه از سوي کسي که با تقديم پنج شهيد، همه چيز خود را براي کشور و نظام داده خطاب به مسئولان گفت: دولت‌مردان گرامي؛ تکرار مسيرها و روش‌هاي غلط گذشته جز تکرار نتايج غلط و تحميل هزينه‌هاي بيشتر عايدي براي کشور نخواهد داشت. حل مشکلات فرهنگي و اجتماعي بايد با روش‌هاي نرم و با ظرافت انجام گيرد؛ روش‌هاي سرهنگي کار را خراب‌تر مي‌کند.
وي تصريح کرد: آقايان عزيز! حضور واقعي در بين آحاد مردم آگاهي از مشکلات آن‌ها و فهم و پذيرش مشکلات آن‌ها است و ارائه راهکار در گرو آن است، از ظرفيت جوانان خوش‌فکر و آگاه به جامعه استفاده کنيد، تا فرصت باقي است به خواسته‌هاي به‌حق ملت اهميت دهيد و مسير را اصلاح کنيد.
در پايان جلسه علني نيز، تقاضاي بررسي لايحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل 85 قانون اساسي اعلام وصول شد.
به گفته يکي از اعضاي هيات رئيسه مجلس جلسات مجلس براي بررسي جداول لايحه بودجه سال 1403 از روز دوشنبه آغاز مي‌شود.

نظر شما