شناسهٔ خبر: 66375612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چشم‌انداز روشن تکمیل جاده بجنورد - جنگل با اعتبارات جدید

بجنورد-ایرنا- پیش بینی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای راهسازی در مسیر بزرگراهی بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد - شیروان - قوچان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گامی از طرف دولت سیزدهم برای سرعت دادن به زمان بهره‌برداری از این پروژه است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای طرح راهسازی بجنورد-جنگل گلستان از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما تزریق قطره چکانی اعتبارات و محدودیت منابع مالی سبب شد تا این پروژه لاکپشتی پیش برود، دولت سیزدهم اما با تخصیص هشت هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رییس جمهور در تکاپو است تا زمان بهره برداری از این طرح راهسازی سرعت گیرد.

چهارخطه کردن محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان یکی از دغدغه های مردم این خطه از شمالشرق کشور محسوب می شود که تحقق آن ۱۴ سال به طول کشیده اما دولت سیزدهم کمر همت بسته تا به این طرح سرعت داده و کام مردم و مسافران را شیرین کند.

این محور بخشی از جاده سراسری بهشهر – گرگان– بجنورد- مشهد است که در روزهای پیک مسافرت ها به واسطه دوطرفه بودن در برخی نقاط، تبدیل به قربانگاه گردشگران می شود، این مسیر بزرگراهی بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته است.

بیش از ۱۰۳ کیلومتر از این محور در سال های ۹۲ تا ۴۰۲ متناسب با اعتبارات تخصیصی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته که با بهره برداری این بخش ها حدفاصل بجنورد تا زمان صوفی به طول ۵۴ کیلومتر و همچنین حد فاصل جوزک تا چشمه خان به طول ۴۹ کیلومتر بصورت یکپارچه زیر بار ترافیک است. از ۳۱ کیلومتر باقیمانده طرح بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان نیز ۲۰ کیلومتر به صورت فعال با اولویت محدوده زمان صوفی - جوزک و چشمه خان - دشت در حال انجام است.

چشم‌انداز روشن تکمیل جاده بجنورد جنگل با اعتبارات جدید

کاهش تصادفات در جاده مرگ

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به واسطه تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

وقوع حوادث ترافیکی و تصادفات مرگ آفرین در جاده بجنورد-جنگل گلستان در سال های گذشته برای مسافران و گردشگران عبوری دردآور و برای مردم این استان مایه شرمساری بود از این رو تکمیل این طرح از مطالبات اساسی مردم استان محسوب می شود اما تزریق به موقع اعتبارات سبب شده تا اجرای طرح راهسازی در مسیر بجنورد-جنگل گلستان سرعت گیرد و ارمغانی برای کاهش تصادفات و شمار قربانیان این سوانح باشد.

تاثیر اجرای این پروژه راهسازی در این محور بزرگراهی در نوروز امسال نمایان شد، شمار بسیار زیادی از تصادفات و قربانیان حادثه های جاده ای استان مربوط به محور بجنورد-جنگل گلستان بود اما در نوروز امسال شمار حادثه های ترافیکی و قربانیان این سوانح در این مسیر کاهش یافت که دلیل مهم آن چهارخطه شدن بخشی از این محور است.

چشم‌انداز روشن تکمیل جاده بجنورد جنگل با اعتبارات جدید

توجه ویژه دولت سیزدهم به طرح

دست انداز اصلی اجرای این طرح راهسازی، اعتبار است، کمبود اعتبار سبب شد تا برنامه ها برای ساخت این راه به خوبی پیش نرود، در مجموع تاکنون هفت هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این محور هزینه شده است و برای تکمیل این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز است.

در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این طرح مبذول شد، پارسال ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توزان ملی برای تسریع بخشی به این طرح راهسازی ابلاغ شد. این میزان اعتبار به دنبال سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به این استان ابلاغ شد و علاوه بر اعتبارات در نظر گرفته شده برای چهار استان سهیم در اجرای این طرح است.

علاوه بر آن، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافت تا تکمیل این طرح شتاب گیرد. این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

سهم سازمان برنامه و بودجه از اجرای مصوبه مزبور تامین هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۲ است که این مهم محقق شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است تا تکمیل آن سرعت گیرد.

مسوولان اعلام کرده اند که با افزایش تعداد پیمانکاران از سال های گذشته با هدف ارتقای توان و راندمان اجرایی و تسریع در تکمیل بخش های باقیمانده، اکنون پیمانکاران در این محور فعال هستند و اجرای این محور تاکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اکنون چشم انداز روشن برای سرعت دادن به اجرای این طرح بزرگراهی و سرعت دادن به زمان بهره برداری از آن گشوده شده است و مردم و مسافران امید دارند راهی ایمن برای تردد مسافران و زائران امام رضا(ع) و سایر کاربران جاده ای ساخته شود.

استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راه های اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل می دهد.

نظر شما