شناسهٔ خبر: 66374294 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سکوهای جهانی زمین‌گیر می‌شوند؟

به نظر می‌رسد دوران اوج بسیاری از سکوهای جهانی به پایان رسیده است و در دوران زوال و نابودی به سر می‌برند. به نظر می‌رسد دوران اوج بسیاری از سکوهای جهانی به پایان رسیده است و در دوران زوال و نابودی به سر می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا- فاطمه مرادخانی؛ شبکه‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی و اینترنت در سبک زندگی و نوع ارتباط آن‌ها تغییرات مثبت و منفی زیادی ایجاد کرده است علاوه بر افراد که برای ایجاد ارتباط و سرگرمی از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ شرکت‌ها برای درآمدزایی خود از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی به بستر ارتباطی برای جامعه تبدیل شده است اما همیشه کاربردهای این پیامرسان‌ها مفید نبوده و نیست.

از ابتدای همه‌گیر شدن استفاده از پیامرسان‌ها کارشناسان فناوری و روانشناسان نگران خود را ابراز می‌کردند که دلیل درصد زیادی از این نگرانی‌ها کودکان و نوجوانان و اطلاعات افراد بود که همین نگرانی، گریبان دنیا را گرفت در نتیجه چند کشور در جهان برخی از مالکان سکوها را مجبور به مسدودسازی و واگذاری کردند تا امنیت در جهان بیش از این به خطر نیوفتد.

اطلاعات زیر اقدامات برخی از کشورها جهت مسدودسازی سکوها است.

افغانستان فیسبوک را محدود می‌کند

وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان از تکمیل روند برنامه مسدودسازی و یا محدودسازی شبکه اجتماعی فیسبوک در افغانستان خبر داد.

وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان گفت: جوانان ما و شما در شرایطی‌اند که از نگاه علمی ضعیف هستند و بنابراین با این چیزها وقت خود را ضایع و پول مصرف می‌کنند که به نفع شرکت و به زیان ملت است، برای این موضوع سیاستی اتخاذ شده که فیسبوک را محدود و مسدود کنیم.

تلگرام در اسپانیا فیلتر شد

براساس حکمی که اخیراً دیوان عالی کشور اسپانیا صادر کرده است، فعالیت تلگرام در این کشور به دلیل نقض قانون کپی رایت تعلیق می‌شود.

براساس گزارش‌های خبری در پی شکایت تعدادی از رسانه‌های اسپانیایی مبنی بر انتشار مقاله‌های آن‌ها در تلگرام توسط کاربران بدون رعایت قانون کپی، دیوان عالی این کشور به تعلیق تلگرام در اسپانیا رای داد.

قاضی سانتیاگو پدراز در همین رابطه عنوان کرد: این پیام رسان از روز دوشنبه در اسپانیا به طور موقت مسدود خواهد شد و تحقیقات دربارۀ شکایت رسانه‌های Atresmedia و Telefonica صورت خواهد پذیرفت، طبق گفتۀ این مقام قضایی اسپانیایی وظیفۀ مسدود کردن تلگرام بر عهدۀ اپراتورهای همراه خواهد بود.

همچنین براساس اعلام خبرگزاری انگلیسی رویترز مدیران تلگرام از واکنش به این خبر خودداری کرده‌اند و مقامات دیوان عالی اسپانیا هم از ارائه توضیحات بیش‌تر در رابطه با جکم اخیر خودداری کردند.

آن طور که رسانه‌ها گفته‌اند این پیام رسان چهارمین سکوی محبوب در کشور اسپانیا محسوب می‌شود که فعلا با حکم قضایی در اسپانیا مسدود می‌شود.

فیسبوک این‌بار در هلند فیلتر می‌شود

رگولاتوری هلند از کارمندان خود خواست تا زمانی که شفاف‌سازی پردازش اطلاعات آن‌ها مشخص نشده است، از فیسبوک استفاده نکنند.

آید ولفسن مدیر AP درخصوص فیلتر شدن فیسبوک در هلند گفت: «افرادی که از صفحات دولت در فیسبوک بازدید می‌کنند باید مطمئن باشند که داده‌های خصوصی آن‌ها ایمن است.»

الکساندرا ون هافلسن، وزیر دیجیتالی‌سازی هلند هم در این باره گفت: «متا باید پیش از تابستان شیوه برطرف کردن نگرانی‌های دولت درباره ایمنی داده‌ها را مشخص کند؛ درغیر این صورت ما مجبور می‌شویم، فیسبوک را در این کشور فیلتر کنیم.»

دسترسی پاکستان به شبکه اجتماعی «ایکس» قطع شد

دسترسی پاکستان به شبکه اجتماعی ایکس بدون اطلاع‌رسانی قبلی قطع و از دسترس کاربران خارج شد و هیچ نهادی از جمله سازمان ارتباطات این کشور اطلاع قبلی در این‌ خصوص اعلام نکرده‌اند.

همزمان با گسترش اعتراضات به نتایج انتخابات اخیر این کشور، عدم دسترسی به ایکس صورت گرفت و کاربران آن مجببور به استفاده از فیلترشکن هستند.

شبکه خبری جیو نیوز پاکستان امروز گزارش داد: شبکه اجتماعی ایکس از دسترس خارج شده و میلیون‌ها نفر در پاکستان برای ورود به این جایگاه مجازی با مشکل روبه‌رو هستند.

عمر فعالیت «تردز» در ترکیه به پایان رسید

شرکت متا اعلام کرد که از ۲۹ آوریل به طور موقت شبکه‌های اجتماعی خود را در ترکیه تعطیل خواهد کرد تا با دستور موقت رگولاتور رقابت این کشور مطابقت داشته باشد البته متا در یک پست وبلاگی گفت که برنامه‌های دیگر ازجمله اینستاگرام، فیسبوک و  واتساپ همچنان در  کشور ترکیه  فعال باقی می‌مانند.
ماه گذشته رگولاتور رقابت ترکیه اقدامی موقت علیه متا وضع کرد تا هنگام تحقیق درباره سواستفاده احتمالی شرکت از موقعیت برتر خود در بازار، مانع اشتراک گذاری داده‌ها بین اینستاگرام و تردز شود.
در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی این رگولاتور تحقیقی درباره نقض احتمالی قانون رقابت توسط شرکت متا به وسیله مرتبط کردن اینستاگرام و تردز آغاز کرد. مقامات اعلام کردند اقدام موقت تا زمان تصمیم گیری نهایی رگولاتور رقابت پابرجا می‌ماند، زیرا داده‌های به دست آمده و ادغام شده از طریق این دو اپلیکیشن ممکن است قانون رقابت را نقض و خسارت غیرقابل جبرانی در بازار ایجاد کنند.

این رگولاتور به طور جداگانه جریمه‌ای روزانه به مبلغ ۴٫۸ میلیون لیره (روزانه ۱۴۸ هزار دلار) برای متا وضع کرد که بخشی از تحقیقات جداگانه درباره نوتیفیکیشن‌هایی است که این شرکت درباره اشتراک گذاری داده‌های کاربران برای آن‌ها می‌فرستاد.

ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا تصویب شد

براساس لایحه جدید سنای آمریکا بات دنس، مالک چینی تیک‌تاک وادار می‌شود کسب‌و‌کار خود را در آمریکا و ۹ کشور دیگر واگذار کند.

به دنبال نگرانی‌ها درباره امکان دسترسی چین به داده‌های شهروندان آمریکایی یا نظارت بر آن‌ها از طریق تیک‌تاک، لایحه مذکور روز شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. این در حالی است که پیش از آن و چهارشنبه هفته گذشته بایدن اعلام کرده بود چنین لایحه ای را امضا می کند تا به قانون تبدیل شود.

سناتور مارک روبیو عضو کمیته اطلاعات سنا گفت: «ما سال‌ها به حزب کمونیست چین اجازه دادیم کنترل یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های آمریکا را در اختیار داشته باشند، این یک کوته نظری خطرناک است. قانون جدید مالک چینی اپ را وادار می کند آن را بفروشد. چنین اقدامی برای آمریکا مناسب است».

طبق این قانون بات دنس تنها ۲۷۰ روز برای واگذاری تیک‌تاک فرصت دارد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا برای مسدودسازی تیک‌تاک و پیامرسان وی چت در این کشور با ممانعت دادگاه‌ها روبه‌رو شد، اما قانون جدید احتمالا به دولت بایدن اجازه می‌دهد در صورتی که بایت دنس تیک‌تاک را رها نکند، آن را مسدود کند. چنین اقدامی ابزارهایی را برای ممنوعیت یا فروش برنامه‌های خارجی در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما