شناسهٔ خبر: 66373075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۳۵۷ هزار قطعه طیور در زنجان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند

زنجان - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی ۲ ماهه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

امین اله وردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

این مسوول با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی زنجان ادامه داد: برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

به گفته اله وردی، نیوکاسل یکی از بیماری های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس و یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش دهندگان طیور صنعتی(مرغداری‌ها) و روستائیان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالابردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه های پرورش صنعتی طیور می شود.

نظر شما