شناسهٔ خبر: 66373075 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۳۵۷ هزار قطعه طیور در زنجان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند

زنجان - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی ۲ ماهه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

امین اله وردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

این مسوول با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی زنجان ادامه داد: برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

به گفته اله وردی، نیوکاسل یکی از بیماری های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس و یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش دهندگان طیور صنعتی(مرغداری‌ها) و روستائیان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالابردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه های پرورش صنعتی طیور می شود.