شناسهٔ خبر: 66372313 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس: اتمام راه‌آهن اردبیل اصلی‌ترین مطالبه مردم استان است

اردبیل- ایرنا- نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اتمام پروژه ملی راه‌آهن اردبیل را اصلی‌ترین مطالبه مردم این استان عنوان کرد و گفت: تلاش برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه ملی جریان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، صدیف بدری در بازدید میدانی جهت پیگیری روند پیشرفت پروژه ملی راه‌آهن میانه - اردبیل افزود: تا زمان تحقق این مطالبه، پیگیری‌های جدی و مستمر ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم بر ضرورت تلاش وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی این پروژه تا زمان سفر هیات دولت به استان اردبیل تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اختصاص ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار جدید برای تسریع در اجرای پروژه بیان کرد: ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن میانه - اردبیل به ۱۳۵ کیلومتر رسیده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه راه‌آهن اردبیل به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریل‌گذاری شده است.

وی در زمینه اتمام زیرسازی حدود ۱۰ کیلومتر دیگر از این پروژه نیز گفت: این ۱۰ کیلومتر هم آماده ریل‌گذاری است و پس از آن ۲۵ کیلومتر از باقی مانده پروژه به زودی تکمیل شده و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایرنا و به گفته استاندار اردبیل، طی سال گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه‌آهن میانه ـ اردبیل اختصاص یافته است و این پروژه این روزها مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل نزدیک به ۲ دهه قبل آغاز شده و انتظار می‌رود در نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری برسد.

بخش‌های گلوگاهی و سخت‌گذر این پروژه که در دوره دولت سیزدهم اجرا شد و سرعت بخشی به عملیات اجرایی این پروژه در سه سال اخیر این امید را ایجاد کرده است که با ادامه مسیر این خط ریلی به سمت پارس‌آباد، اردبیل سهم شایسته‌ای از اقتصاد ملی و منطقه‌ای کسب کند.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال‌ها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما باز به سرانجام نرسید.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح به ویژه در سه سال گذشته سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آغاز شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های اجرایی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

نظر شما