شناسهٔ خبر: 66359310 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا آتش‌فشان وسوویوس خانه اولین امپراطور روم را مدفون کرد؟

تهران- ایرنا- یک گروه از باستان‌شناسان با هدایت محققانی از دانشگاه توکیو اعلام کردند که بخشی از یک ویلای رومی ساخته شده پیش از میانه قرن اول را کشف کرده‌اند. این ویلا در نزدیکی شهر «نولا» در منطقه «کامپانیا» در جنوب غربی ایتالیا در زیر یک ساختمان متاخرتر اما باستانی مربوط به قرن دوم پیدا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، یافته‌های خاص در این سایت که زیر فوران‌های کوه آتشفشانی وسوویوس (Mount Vesuvius) مدفون شده، حاکی است که این ویلا ممکن است خانه «گایوس جولیوس سزار اگوستوس» (اکتاویان) بنیانگذار امپراطوری روم باشد چرا که با نوشته‌های معاصر (همزمان با همین دوره) نویسندگان رومی مانند تاسیتوس، سیوتونیوس و دیوکاسیوس مطابقت دارند.

آیا آتش‌فشان وسوویوس خانه اولین امپراطور روم را مدفون کرد؟

این حفاری همچنین از این لحاظ قابل توجه است که در گذشته تصور بر این بود که تنها نواحی واقع در جنوب کوه وسوویوس که محل شهرهای باستانی رومی «پمپیی» و «هرکولانوم» بوده آسیب شدید دیده‌اند اما این ویلا در دره «سوما وسوویانا» در شمال واقع است. در سال ۱۹۲۹ یک کشاورز بطور تصادفی بخشی از یک ساختمان رهاشده و مدفون در مزرعه خود را کشف کرد.

باستان‌شناسان مشغول به کار برای کاوش و حفاری در این سایت شدند و یک ویلای گران‌قیمت (مجلل) را شناسایی کردند که ظن آن می‌رفت که محل زندگی اگوستوس بوده باشد. اما شرایط مالی در آن زمان مانع کاوش‌های بیشتر در این سایت شد.

آیا آتش‌فشان وسوویوس خانه اولین امپراطور روم را مدفون کرد؟

شرایط در سال ۲۰۰۲ تغییر کرد و آن زمانی بود که دانشگاه توکیو یک پروژه بین رشته‌ای را در همکاری با باستان‌شناسان محلی برای کاوش کامل این محل شروع کرد. از آن زمان تاکنون بسیاری اشیای رومی و مجسمه‌های زیبای مرمرین شامل دو قطعه مناسب برای نمایش در موزه، یک ساختمان بزرگ با اتاق‌های مختلف، دیوارنگاره‌ها و موزاییک‌هایی کشف شده است.

«کوهی سوگیاما» باستان‌شناس از موسسه مطالعات پیشرفته جهانی در دانشگاه توکیو گفت: حفاری‌ها در اطراف کوه وسوویوس از قرن ۱۸ در جریان بوده است و معلوم شده بود که در زیر خاکسترها و خرابه‌های به جا مانده از بزرگترین فوران در سال ۷۹ میلادی بسیاری از آثار رومی مدفون شده است.

سوگیاما و تیم تحقیقاتی او ویرانی قابل ملاحظه‌ای را در ناحیه شمالی کوه وسوویوس از جمله خسارت‌های ناشی از جریان‌های گدازه را آشکار کردند.

در محل این ویلا در جریان حفاری‌های سال ۲۰۰۲، آتشفشان‌شناسان در گروه فاش کردند که بخش بالایی این ساختمان در اواسط قرن دوم ساخته شده است. این یافته حاکی از مقاومت و تلاش های بازسازی مردم در پی فاجعه سال ۷۹ بوده است.

به گفته کارشناسان، آموختن درباره اینکه مردم دوران باستان چگونه از فجایع و بلایا خود را احیا می‌کرده‌اند، می‌تواند به ما برای برنامه‌ریزی برای چنین مسائلی کمک کند.

نظر شما