شناسهٔ خبر: 66357238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحول در زیرساخت فرودگاههای فارس و شکوفایی قابلیت های گردشگری

شیراز-ایرنا-راه‌اندازی و احیای فرودگاه‌های قدیمی فارس و احداث پایانه بین‌المللی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز در دستورکار است؛ اقدامی که مدیرکل فرودگاهها معتقد است پیگیری مستمر آن با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل این استان در عرصه گردشگری اهمیت بسیاری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان فارس از هفت فرودگاه در شهرستان‌های مختلف بهره می‌برد که چهار فرودگاه از جمله فرودگاه‌های شیراز، جهرم، لار و لامرد فعال و سه فرودگاه فسا، داراب و آباده نیز در دست احداث هستند.

اگر چه این استان پهناور در مقایسه با سایر استان‌ها از شرایط مطلوب‌تری در حوزه فرودگاهی بهره می‌برد اما هنوز هم برخی فرودگاه‌های آن با مشکلاتی از نظر زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

درخواست مسئولان فارس: جایگاه فارس در برنامه‌های توسعه فرودگاه دیده شود

روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه بود که طی آیینی با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشور گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز اعطا شد؛ گواهینامه‌ای که از شاخص‌های توسعه خدمات و ارتقای ایمنی هوانوردی از منظر سازمان جهانی هواپیمایی کشور (ایکائو) محسوب می‌شود و یکی از الزامات ملی و بین‌المللی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابد نسبت به اخذ آن اقدام کند.

فرودگاه شهید دستغیب شیراز جزو نخستین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود که موفق به اخذ این گواهینامه شده است، با این حال این فرودگاه و حتی سایر فرودگاه‌های فارس همچنان با کم و کاستی‌هایی از نظر زیرساختی رو به رو هستند و نیاز به توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌ها در این فرودگاه‌ها احساس می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در آیین اعطای گواهینامه فرودگاهی در شیراز اعلام کرد: استان فارس به لحاظ مختصات و ظرفیت‌های فرودگاهی جزو استان‌های اول کشور محسوب می‌شود که نیاز است مقدمات رسیدن به اهداف توسعه‌ای در فرودگاه‌های آن فراهم شود.

  • متولیان امور عمرانی و هوایی فارس معتقدند جایگاه فارس باید در برنامه‌های توسعه فرودگاه دیده شود و مقدمات توسعه فرودگاه‌ها می‌بایست در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار بگیرد

محمود رضایی افزود: فرودگاه شهید دستغیب شیراز یک ترمینال پروازهای خارجی دارد که حدود ۱۰ سال است عملیات اجرایی آن آغاز شده و تیم فعلی مدیریت هواپیمایی فرودگاه کشوری در سال‌های اخیر مقدمات ادامه پروژه که حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد را فراهم کردند اما انتظار ما این است که برنامه زمانبندی برای تکمیل این ترمینال از سه سال به ۲سال کاهش یابد.

به گفته او فرودگاه داراب هم بر اساس محاسباتی که انجام شده قابل عملیاتی شدن است و نیاز است اعتبارات لازم برای تحقق این مهم تأمین شود.

در حقیقت متولیان امور عمرانی و هوایی فارس معتقدند جایگاه فارس باید در برنامه‌های توسعه فرودگاه دیده شود و مقدمات توسعه فرودگاه‌ها می‌بایست در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس نیز معتقد است توسعه و نگهداری زیرساخت‌های فرودگاهی در این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل فارس در عرصه گردشگری اهمیت بسیاری دارد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

صرف ۴۰۰میلیارد ریال در بخش نگهداری زیرساخت‌های فرودگاهی

فخرالدین کشاورز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال ۱۴۰۲ در حدود ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار در بخش نگهداری زیرساخت‌های فرودگاهی هزینه شد و اقدامات قابل توجهی برای ساماندهی و بروزرسانی قسمت‌های مختلف فرودگاه از سطوح پروازی گرفته تا بخش‌های زمینی که شامل اماکن و ترمینال‌ها می‌شود انجام شد.

پروژه نیمه‌تمام ترمینال پروازهای بین‌المللی به کجا رسید؟

وی اضافه کرد: پروژه نیمه‌تمام ترمینال پروازهای بین‌المللی فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز از مهمترین پروژه‌ها در زمینه توسعه زیرساخت‌هاست که این پروژه به دلیل مشکلات فنی و حقوقی دچار توقف عملیاتی شده بود، تمام بررسی‌هایی که در طی بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای سال ۱۴۰۲ بر روی این پروژه صورت گرفت موجبات اخذ تصمیم برای خاتمه پیمان را فراهم کرد.

کشاورز یادآور شد: در واقع تصمیم بر این شد که خاتمه پیمان انجام و پروژه آزاد شود، بدین‌ترتیب پیمانکار پروژه تعیین تکلیف و از پروژه خارج شد و مقرر شد پیمانکار دیگری در قالب فراخوان کار را به عهده بگیرد؛ خوشبختانه این امر محقق شد و با تمام درگیری‌های حقوقی و مذاکرات انجام شده خاتمه پیمان صورت گرفت.

وی ادامه داد: پس از خاتمه پیمان مجوز لازم از هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور اخذ و مشاور و دستگاه نظارت برای تکمیل پروژه انتخاب شد و هم‌اکنون نیز در حال طی کردن فرآیند انتخاب پیمانکار هستیم.

مرحله نهایی شناسایی پیمانکار کلید خورد

مدیرکل فرودگاه‌های فارس افزود: پس از ۱۶ ماه تلاش برای حل گره‌های فنی و حقوقی این پروژه و شناسایی دستگاه نظارت(مشاور) بازدید شرکت‌های پیمانکار داوطلب در پروژه آغاز و تا روز دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه داشت.

وی اضافه کرد: ارزیابی‌ها در ۱۰ روز نخست اردیبهشت توسط کارشناسان در حوزه عمران و توسعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام می‌شود و این پروژه پیمانکار خود را برای تکمیل خواهد شناخت.

تدبیر برای کاهش زمان پروژه

کشاورز گفت: آنچه که مشاور در مطالعات و اسناد فراخوان دیده، این است که تکمیل این پروژه ۳۶ ماه زمان‌ خواهد برد اما در فکر فراهم کردن شرایطی هستیم تا برنامه بر روی یک شیفت کاری تنظیم نشود و در قالب کشیک‌های ۲۴ ساعته تعریف شود تا سرعت کار پروژه افزایش یابد و بتوانیم به جای سه سال در ۲ سال این پروژه را به پایان برسانیم.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس ادامه داد: این اقدام مهمی است که توانستیم در سال ۱۴۰۳ این پروژه را از بن‌بست خارج کنیم.

وی در خصوص پروژه احیا و ایجاد زهکش برای فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز نیز گفت: مطالعات انجام و پیمانکار شناسایی شده و این پروژه در مرحله ابلاغ قرارداد است؛ این پروژه با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۲ سال برنامه‌ریزی شده که امسال کلنگ اجرایی آن به زمین زده می‌شود.

به گفته او با توجه به مطالعاتی که مشاور برای پروژه ترمینال پروازهای بین‌المللی انجام داده، بهره‌برداری از این پروژه ۲ یا سه سال زمان می‌برد.

آن طور که کشاورز می‌گوید در حال حاضر ترمینالی که به عنوان ترمینال پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شود نواقصی دارد که بر همین اساس یک سری هزینه‌ها برای بروزرسانی و مناسب‌سازی این ترمینال صرف شد.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس گفت: در نیمه دوم سال گذشته طی بازدیدهای انجام شده هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور متقاعد شدند که اقدامات لازم برای مناسب‌سازی این ترمینال انجام شود، این موضوع مصوب و مقرر شد ۴۰۰ میلیارد ریال در این ترمینال هزینه شود؛ هم‌اکنون در حال انتخاب مشاور به عنوان دستگاه نظارت هستیم تا پس از آن فراخوان پیمانکار اجرایی هم اعلام شود.

شکل‌گیری شبکه فرودگاهی درون استانی

کشاورز عنوان کرد: در کنار این اقدامات، سیاستی تحت عنوان توسعه متوازن در سایر فرودگاه‌های فارس هم در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: قرار است فرودگاه‌هایی که عملا استفاده نمی‌شوند در قالب شبکه‌های پروازی فعال شوند، در حقیقت هدف این است که شبکه فرودگاهی درون استانی شکل گیرد تا سایر نقاط استان هم از نظر دسترسی در بحث بحران و مدیریت بحران مجهز شوند و هم تقاضای سفر در این شهرستان‌ها پاسخ داده شود، لذا پروژه‌هایی برای فرودگاه‌های جهرم، داراب و آباده و در بحث نگهداری هم پروژه‌ای جهت توسعه فرودگاه فسا تعریف شد.

فرودگاه جهرم؛ پیشرفت ۳۰ درصدی

کشاورز در خصوص پروژه فرودگاه جهرم گفت: پروژه توسعه سطوح پروازی،توسعه پارکینگ هواپیما و بحث زهکش به عنوان زیرساخت اصلی برای این فرودگاه تعریف شده که مبلغی در حدود ۲۲۰ میلیارد تومان ارزش این پروژه است.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس اضافه کرد: این پروژه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت دارد و انتظار است که در ۶ماهه اول امسال با بحث روکش نهایی باند پروازی و مسیرهای خزش هواپیما پروژه از مرز ۶۰ یا ۷۰ درصد گذر کند و سایر عملیات خاکی در بحث زهکشی آن هم انجام شود.

وی افزود: در فرودگاه شهدای جهرم همچنین پروژه‌ای برای بحث هواشناسی و هوانوردی در حال اجراست که ۹۰درصد این پروژه تکمیل شده است و به زودی این پروژه برای تجهیز و نصب دستگاه‌های هواشناسی به اداره‌کل هواشناسی استان تحویل داده می‌شود.

کشاورز ادامه داد: فرودگاه شهدای جهرم مجوزهای پروازهای عتبات را هم گرفته و در صورتی که تقاضای سفر داشته باشد و انجام این پروازها از نظر مسائل منفعت و هرینه منطقی باشد این امر محقق خواهد شد.

فرودگاه داراب؛ پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه

مدیرکل فرودگاه‌های فارس راه‌اندازی فرودگاه شهدای داراب را از دیگر اقدامات در حال انجام دانست و گفت: در فرودگاه شهدای داراب پروژه‌هایی شبیه پروژه‌های فرودگاه شهدای جهرم پیش می‌رود و در حقیقت همان پروژه توسعه سطوح پروازی، مسیر خزش و پارکینگ هواپیمایی در حال انجام است که این اقدام گام اصلی برای عملیاتی شدن این فرودگاه محسوب می‌شود.

کشاورز اضافه کرد: از دیرباز زیرساختی وجود داشته که مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گرفته اما با تعریف این پروژه به سمت عملیاتی شدن این فرودگاه در حال حرکت هستیم، البته پس از انجام این پروژه هم باید اقداماتی در حوزه تجهیزات هوانوردی در این فرودگاه انجام شود.

وی افزود: این پروژه هم در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مبلغ اولیه برای پیشبرد این پروژه ۷۰ میلیارد تومان بوده که با پیش‌بینی‌های انجام شده نزدیک ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است‌.

مدیرکل فرودگاه‌های فارس ابراز کرد: امیدواریم پس از راه‌اندازی فرودگاه شهدای داراب، مجوزهای لازم برای پروازهای عتبات از این فرودگاه هم صادر شود.

آخرین وضعیت فرودگاه شمال فارس

کشاورز در خصوص وضعیت پروژه فرودگاه‌های شمال فارس هم گفت: پروژه فرودگاه‌های شمال فارس که معروف به فرودگاه آباده هستند در ۲بخش عملیاتی و مطالعاتی در حال پیگیری و انجام است.

وی اضافه کرد: بخش عملیاتی مربوط به تکمیل باند، دیوار یا حصار فرودگاه می‌شود و بخش مطالعاتی آن به اماکن فرودگاهی مانند ساختمان ترمینال، ساختمان‌های اداری، ساختمانی برای ارائه خدمات آتش‌نشانی و سرویس‌های برج مراقب پرواز برمی‌گردد.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های فارس همزمان که کار عملیاتی و اجرایی در قالب شرکت‌های پیمانکاری برای حصار و باند انجام می‌شود، مشاور نیز در حال انجام مطالعات برای پیشبرد امور این فرودگاه‌ است.

تحول در زیرساخت فرودگاههای فارس و شکوفایی قابلیت های گردشگری

تردد ۲میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر از طریق فرودگاه شیراز

وی همچنین در خصوص ترددهای هوایی در این فرودگاه گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر از فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب تردد مسیر هوایی خود را انجام دادند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۲، تردد در این فرودگاه رشد ۲درصدی داشته است.

کشاورز افزود: هر چند این میزان رشد، رقم قابل توجهی نیست اما با وجود ضعف ناوگانی که در این فرودگاه احساس می‌شد توانستیم پاسخگوی تقاضای سفر باشیم و نتیجه‌ای را رقم بزنیم که دچار کاهش میزان تردد هوایی در این فرودگاه نباشیم.

  • در سال ۱۴۰۲، ۲میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر از فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب تردد مسیر هوایی خود را انجام دادند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۲، تردد در این فرودگاه رشد ۲درصدی داشته است

مدیرکل فرودگاه‌های فارس ادامه داد: در بحث بار هم این فرودگاه با رشد چهاردرصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ رو به رو شد، البته فرودگاه دستغیب در مجموع بارهای مسیرهای بین‌المللی و داخلی هشت درصد رشد داشته است.

وی توزیع و ضعف ناوگانی را عامل کاهش پروازهای این فرودگاه در سال ۱۴۰۲ دانست وگفت: امیدواریم با گشایش‌هایی که با افزایش ناوگان در سال ۱۴۰۳ اتفاق می‌افتد بتوانیم شاهد رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف باشیم.

نظر شما