شناسهٔ خبر: 66353499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم

هیچ موردی از بیماری مالاریا از ابتدای سال تاکنون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مشاهده و ثبت نشده است.

صاحب‌خبر -
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به خبرنگاران گفت: در سال‌های قبل تعدادی افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.
 
دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مواردی هم که برای اولین بار در برخی استان‌ها از جمله همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و نیز محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در خراسان رضوی و برخی مناطق پاک کشور، ثبت شده، همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده و به علت سفر به مناطق جنوب شرقی بوده است.
 
وی ادامه داد: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.
 
غضنفری افزود: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.
 
وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه این بیماری در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی مانند رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
 
دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.
 
وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.
 
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب شش بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

نظر شما