شناسهٔ خبر: 66341150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ فقط روی کامپیوترهای جدید نصب می‌شود!

صاحب‌خبر -

مایکروسافت سختگیری‌ها برای دستگاه‌های سازگار با Windows 11 را تشدید کرده و دریافت آپدیت بعدی ویندوز ١١ برای کامپیوترهای قدیمی را غیرممکن.

به‌نظر می‌رسد به‌روزرسانی مورد انتظار مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ یعنی نسخه 24H2، با یک شرط سخت‌افزاری دیگر همراه باشد. این شرط به قابلیت SSE4.2 یا همان «دستورالعمل‌های جریان داده تک دستوره‌ای همزمان ۴.۲» مربوط می‌شود که جزء مهمی از پردازنده‌های مدرن است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نسخه جدید ویندوز ۱۱ با شماره ساخت ۲۶۰۸۰ تنها روی پردازنده‌هایی اجرا خواهد شد که از این مجموعه دستورالعمل پشتیبانی می‌کنند.

آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ آپدیت بعدی ویندوز ۱۱

این اطلاعات از «باب پونی» در پلتفرم X (توییتر سابق) به دست آمده است. وی پیش‌تر در ماه فوریه با اشاره به دستورالعمل POPCNT اعلام کرده بود که پردازنده‌های فاقد پشتیبانی از این قابلیت، دیگر با ویندوز ۱۱ سازگار نیستند. الزام جدید مایکروسافت نیز تقریباً مشابه همان مورد است، با این تفاوت که به جای یک دستورالعمل خاص، کل مجموعه دستورالعمل‌های SSE4.2 را برای اجرای سیستم‌عامل ضروری می‌داند. متن این توییت را در زیر ببینید:

به‌روزرسانی: از زمان انتشار نسخه ۲۶۰۸۰ ویندوز ۱۱، برای راه‌اندازی این سیستم‌عامل (نسخه ۲۴H2) داشتن پردازنده‌ای با قابلیت SSE4.2 الزامی است. تلاش برای راه‌اندازی نسخه‌های بالاتر از ۲۶۰۸۰ روی سیستم‌هایی که فاقد این قابلیت هستند، منجر به راه‌اندازی مجدد خودکار در مرحله بوت خواهد شد.

سختگیری برای آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ سختگیری برای آپدیت بعدی ویندوز ۱۱

تغییرات کشف شده جدید، الزامات اولیه برای نصب یا به‌روزرسانی به ویندوز ۱۱ را که شامل راه‌اندازی امن (Secure Boot)، پشتیبانی از TPM و پردازنده نسل Kaby Lake یا بالاتر می‌شد، فراتر می‌برد. نکته قابل توجه این است که الزامات POPCNT و SSE4.2 صرفاً برای به‌روزرسانی 24H2 اعمال شده‌اند و انتظار می‌رود در نسخه‌های بعدی ویندوز ۱۱ نیز وجود داشته باشند.

این اقدام مایکروسافت احتمالاً با هدف بهبود عملکرد و تضمین سازگاری با معماری‌های سخت‌افزاری جدیدتر صورت گرفته است؛ اما در عین حال اجرای آخرین نسخه از ویندوز ۱۱ را برای کاربرانی که از سخت‌افزار قدیمی‌تر استفاده می‌کنند دشوارتر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که لیست سازگاری سخت‌افزاری ویندوز ۱۱، پردازنده‌های قدیمی‌تر را شامل نمی‌شود؛ بنابراین کاربرانی که از سخت‌افزار سازگار استفاده می‌کنند، تحت تأثیر این الزامات سختگیرانه قرار نمی‌گیرند. با این حال کاربرانی که از سخت‌افزار قدیمی و دانش محدودی برای بررسی سازگاری سخت‌افزاری برخوردارند، ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوند.

سختگیری برای آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ سختگیری برای آپدیت بعدی ویندوز ۱۱

نقش پررنگ هوش مصنوعی در آپدیت بعدی ویندوز ١١

با نزدیک شدن به زمان انتشار آپدیت ویندوز ۱۱ نسخه 24H2 در پاییز امسال، انتظار می‌رود هوش مصنوعی به یکی از بخش‌های مورد توجه مایکروسافت تبدیل شود. با توجه به معرفی تراشه‌های جدید با واحد پردازش عصبی (NPU) یکپارچه توسط شرکت‌های اینتل، ای‌ام‌دی و حتی کوالکام، دستیار هوشمند «کوپایلوت» در ویندوز ۱۱ نسخه ۲۴H2 باید پیشرفت‌های قابل توجهی به همراه داشته باشد.

علاوه بر این می‌توان انتظار داشت که قابلیت‌های جدید مخصوص گیمینگ مانند “Super Resolution” که از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت گرافیک بازی‌ها استفاده می‌کند، پشتیبانی از وضوح صدا، حالت صرفه‌جویی در انرژی بازطراحی‌شده و سایر تغییرات ظاهری به سیستم‌عامل اضافه شود.

در گجت نیوز بخوانید:
پرتکرارترین مشکلات ویندوز ۱۱ و راهکار برطرف برطرف کردن آن‌ها ۸ قابلیت مخفی ویندوز ۱۱ که شاید تا کنون امتحان نکرده باشید راهنمای نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ویندوز ۱۱ قابلیت جدید ویندوز ۱۱؛ گوشی اندرویدی خود را وب کم کنید

نظر شما