شناسهٔ خبر: 66298394 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

جذاب ترین ویژگی های جدید ویندوز 11 که بی‌صبرانه منتظرشان هستیم

صاحب‌خبر -

مایکروسافت طی ماه‌های آینده بروزرسانی 24H2 ویندوز 11 را منتشر خواهد کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین ویژگی های این بروزرسانی Windows خواهیم پرداخت.

مایکروسافت تا به اینجای سال 2024 یک بروزرسانی جدید و مهم تحت نام Moment 5 را برای ویندوز 11 عرضه کرده است. اما این آپدیت نسبتا محدود بوده و قابلیت‌های اندکی را به این سیستم عامل اضافه می‌کند. در عین حال، ردموندی‌ها قابلیت‌های جدید و جذاب سیستم عاملشان را برای آپدیت بزرگ 24H2 که در نیمه دوم سال جاری منتشر خواهد شد نگه داشته‌اند. این بروزرسانی قرار است قابلیت‌های جدیدی را به سیستم عامل ویندوز آورده و پیشرفت‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف آن رقم بزند تا تجربه کاربری Windows غنی‌تر و روان‌تر شود.

البته لیست کامل قابلیت‌های جدید آپدیت 24H2 هنوز به‌طور دقیق توسط مایکروسافت اعلام نشده است. با این وجود برخی تغییرات مهم این سیستم عامل تقریبا از همین الان مشخص شده و اخبار زیادی در خصوصشان منتشر شده است. به همین دلیل در ادامه به معرفی تعدادی از جذاب ترین ویژگی های ویندوز 11 می‌پردازیم که ظرف چند ماه آینده به این سیستم عامل افزوده خواهند شد.

امکان استفاده از گوشی موبایل به عنوان وبکم

کاربران ویندوز 11 به‌زودی قادر خواهند بود از گوشی اندرویدی خود به عنوان وبکم بیسیم برای کامپیوترشان استفاده کنند. دوربین گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی کرده‌اند؛ به‌طوری که کیفیت برخی از آن‌ها حتی از گران‌ترین وبکم‌های دنیا هم بالاتر رفته است! آپدیت بعدی ویندوز قصد دارد از این ویژگی گوشی‌های هوشمند بهره برده و امکان استفاده از هریک از دوربین‌های آن‌ها به عنوان وبکم در گوشی‌های موبایل را فراهم کند تا تماس‌های ویدیویی و جلسات آنلاین در ویندوز 11 با کیفیت بالاتری انجام شوند. علاوه بر این، کاربران همچنین قادر خواهند بود از برخی قابلیت‌ها مثل HDR نیز در ضبط ویدیو با گوشی موبایل بهره‌مند شوند.

گوشی موبایل وبکم Windows گوشی موبایل وبکم Windows

مایکروسافت همچنین سعی خواهد کرد که استفاده از گوشی‌های موبایل به عنوان وبکم به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود. به همین دلیل ویندوز 11 از یک منوی اختصاصی بهره خواهد برد که تمامی آیتم‌های کنترلی و جزئیات اضافی مثل وضعیت اتصال یا سطح باتری گوشی موبایل را به کاربر نمایش می‌دهد.

در حال حاضر تمامی کاربران ویندوز اینسایدر که نسخه 1.4012 اپلیکیشن Link to Windows را روی گوشی اندرویدی خود نصب دارند، می‌توانند به‌سادگی از این دستگاه به‌عنوان وبکم استفاده کنند.

ادغام عمیق کوپایلوت با ویندوز 11

یکی دیگر از ویژگی های جدید ویندوز 11 که به‌زودی از آن بسیار بیشتر خواهیم شنید، دستیار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی کوپایلوت است که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. مایکروسافت قصد دارد با ادغام عمیق‌تر این دستیار هوشمند با هسته سیستم عامل ویندوز، به کاربران اجازه دهد که بخش بیشتری از تعاملات خود با کامپیوترهای ویندوز را از طریق آن انجام دهند.

ویژگی جدید ویندوز 11 ویژگی جدید ویندوز 11

به‌زودی کاربران ویندوز 11 قادر خواهند بود از Copilot بخواهند که دنبال شبکه‌های وای فای بگردد یا اطلاعات سخت افزاری مربوط به دستگاه را نمایش دهد. همچنین کارهای دیگری مثل گزارش میزان شارژدهی و سطح باتری لپ تاپ‌های ویندوزی، فعال کردن مد ذخیره باتری، خالی کردن بخشی از حافظه، ثبت اسکرین شات، استفاده از قابلیت‌های توانمندسازی (Accessibility) و بسیاری موارد دیگر از جمله کاربری‌های جدید هوش مصنوعی کوپایلوت خواهد بود.

علیرغم این که قابلیت‌های مورد اشاره در نگاه اول چندان انقلابی و هیجان‌انگیز به شمار نمی‌روند؛ اما تعبیه آن‌ها در ویندوز ضمن آنکه کاربری این سیستم عامل را برای افراد مبتدی به مراتب ساده‌تر می‌کند، دریچه بزرگی برای حضور پررنگ‌تر هوش مصنوعی در زندگی روزمره افراد به شمار خواهد رفت.

تولید کد QR

کد QR ویندوز کد QR ویندوز

دیگر ویژگی جدید ویندوز 11 که به بررسی آن خواهیم پرداخت احتمالا در نگاه اول بسیار کوچک و ناچیز به شمار خواهد رفت. با این وجود مجموعه‌ای از همین تغییرات کوچک می‌تواند یک سیستم عامل را به سطحی جدید ارتقا دهد! آپدیت بعدی سیستم عامل Windows 11 به کاربران اجازه خواهد داد که هنگام به اشتراک گذاری لینک‌ها کد QR مرتبط با آن را نیز تولید کرده و شناسایی آن را ساده‌تر کنند.‌ از این طریق گوشی‌های موبایل یا سایر دستگاه‌ها قادر خواهند بود با یک اسکن ساده لینک مورد نظر را باز کنند. به این ترتیب نیازی به ایمیل کردن آدرس وبسایت یا همسان‌سازی مرورگرها برای مشاهده لینک نخواهد بود.

گسترش مد ذخیره انرژی

مایکروسافت همچنین تصمیم دارد در یکی از بروزرسانی‌های آینده ویندوز قابلیت‌های پیشرفته مدیریت انرژی این سیستم عامل را در اختیار کاربران دستگاه‌های دیگر مثل کامیپیوترهای رومیزی که اساسا فاقد باتری هستند قرار دهد! این قابلیت باعث خواهد شد که کاربران بسته به نیاز خود در موارد خاص که نیاز به حداکثر توان پردازشی دستگاه ندارد، عملکرد اجزای سخت افزاری را محدود کنند تا از این طریق مصرف انرژی پایین‌تر رود. این کار ضمن آن که می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک کند، هزینه‌های مربوط به قبض برق را نیز کاهش خواهد داد.

ویژگی جدید ویندوز 11 ویژگی جدید ویندوز 11

همانند لپ تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل ویندوزی، کاربران کامپیوترهای رومیزی نیز با فعال کردن مد Energy Saver آیکونی شبیه به یک برگ را در بخش اعلان‌های ویندوز خود مشاهده خواهند کرد. این آیکون به معنای مصرف بهینه دستگاه و کاهش اتلاف انرژی خواهد بود.

ویجت‌های جدید لاک اسکرین در ویندوز 11

پس از بروزرسانی ویندوز 11، لاک اسکرین این سیستم عامل قادر به نمایش جزئیات بیشتر و اطلاعات مفیدتری خواهد بود. در حال حاضر کاربران ویندوز می‌توانند با افزودن ابزارک مربوط به شرایط آب و هوا در یک نگاه شرایط جوی را رصد کنند. با این وجود در آینده جزئیات بیشتری مثل وضعیت سهام مختلف در بازار سرمایه، ترافیک، امتیازات مربوط به رقابت‌های ورزشی و برخی جزئیات دیگر نیز توسط ابزارک‌های مختلف در لاک اسکرین نمایش داده خواهند شد.

لاک اسکرین Windows لاک اسکرین Windows

البته استفاده از تمام این ویجت‌ها اختیاری خواهد بود و کاربران ویندوز 11 می‌توانند در صورت عدم نیاز آن‌ها را غیرفعال کنند. این ویجت‌ها همچنین صرفا مخصوص ویندوز 11 نبوده و کاربران ویندوز 10 نیز می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

کلید رفرش حین جستجو برای یافتن شبکه وای فای

ویژگی جدید ویندوز 11 ویژگی جدید ویندوز 11

دیگر ویژگی جدید و کوچک، اما کاربردی ویندوز 11 افزوده شدن کلید Refresh در بخش جستجو برای شبکه وای فای خواهد بود که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت عدم موفقیت برای یافتن شبکه مورد خود، شانسشان را بار دیگر امتحان کنند. البته مشخص نیست که چرا مایکروسافت تعبیه این کلید بسیار کاربردی را تا این حد به تعویض انداخته؛ اما حتی همین الان هم این ویژگی قطعا فوق‌العاده مفید و کاربردی خواهد بود.

جمع‌بندی؛ آپدیت 24H2 ویندوز 11 و قابلیت‌های جدیدش!

آن‌چه در این متن اشاره شد تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های جدیدی‌ست که مایکروسافت به واسطه بروزرسانی 24H2 ویندوز 11 یا سایر آپدیت‌های جزیی‌تر در اختیار کاربران سیستم عاملش قرار خواهد داد. با این وجود بدون شک در ادامه اخبار بیشتری از ویژگی‌های جدید این بروزرسانی در اختیارمان قرار خواهد گرفت.‌ البته صرفنظر از این ویژگی‌های جدید، آپدیت سالیانه 24H2 همانند بروزرسانی‌های قبلی برخی مشکلات و باگ‌های کنونی سیستم عامل ویندوز را رفع کرده و جدیدترین بسته‌های امنیتی و نرم افزاری مایکروسافت را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. بنابراین توصیه اکید ما نصب این آپدیت به محض انتشار برای دستگاهتان است.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش نصب ویندوز ۱۱؛ راهنمای مهاجرت از ویندوز ۱۰ به ۱۱ با یادگیری مهم‌ترین کلیدهای میانبر ویندوز ۱۱، استاد کامپیوتر خود شوید ۱۱ قابلیت ویندوز ۱۱ که عملکرد کامپیوتر شما را دگرگون می‌کنند

نظر شما