شناسهٔ خبر: 6633878 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد

تمهیدات سازمان حج و زیارت برای اعزام به حج تمتع/ پیرترین و جوان‌ترین زائر حج امسال

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه میانگین سنی حج امسال یک سال و نیم جوان‌تر شده است، گفت: پیرترین و جوان‌ترین زائران حج تمتع امسال فردی 93 ساله از سیرجان و 6 ساله از کهکیلویه و بویر‌احمد هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید اوحدی در نشست خبری سازمان حج و زیارت در خصوص آخرین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای حج تمتع و اربعین سال جاری گفت: با توجه به اینکه طرح توسعه فضاهای مسجد الحرام تا پایان سال 1395 انجام می‌شود، امسال نتوانستیم سهمیه اعزام زائران به حج تمتع را افزایش دهیم و بر همین اساس سهمیه حجاج مانند سال قبل 61 هزار زائر بود که از این تعداد 53 درصد را زنان و 47 درصد از زائران را مردان تشکیل می‌دادند.

وی پیرترین و جوان‌ترین زائران حج تمتع امسال را فردی 93 ساله از سیرجان و 6 ساله از کهکیلویه و بویراحمد معرفی کرد و افزود: متوسط سن اعزام به حج تمتع 57 سال بود که نسبت به سال قبل میانگین سنی یک‌سال و نیم جوان‌تر شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: اعزام حج تمتع امسال در قالب 455 کاروان انجام می‌شود و 255 پرواز از 19 ایستگاه پروازی صورت خواهد گرفت.

همچنین به دلیل استقبال و علاقه زائران از حضور در مدینه قبل امسال با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری به ویژه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما و ماهان توانستیم پروازهای زائران مدینه قبل را نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش دهیم که این امر در سلامت، رفاه و امنیت زائران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

افزایش 20 درصدی پزشکان زن در حج تمتع

اوحدی در خصوص زمان اعزام زائران به حج تمتع نیز گفت: اولین پرواز حج امسال در تاریخ اول شهریور ماه و آخرین پرواز در 26 شهریور ماه صورت می‌گیرد، دوره‌های اعزام 26 روزه است. برهمین اساس اولین پرواز برگشتی از 9 مهرماه آغاز می‌شود و آخرین پرواز نیز 26 مهرماه مقارن با 4 محرم الحرام انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال طرح انتقال پزشکی به صورت کامل و صددرصدی انجام می‌شود، افزود: حج تمتع امسال با افزایش 20 درصدی پزشکان زن در مکه اجرا می‌شود.

اوحدی همچنین یکی از نوآوری‌ها در حج تمتع امسال را در نظر گرفتن بیمه تکمیلی زائران دانست و گفت: تاکنون صددرصد گذرنامه‌ها جمع‌آوری شده است و با همکاری بیمه ایران تمامی بار و اموال زائران از قبیل تلفن همراه و دوربین زائران تحت پوشش این بیمه اختیاری قرار خواهد گرفت.

برنامه مشخصی برای اعزام به عمره نداریم

وی همچنین در خصوص اجرای مجدد عمره در کشور نیز گفت: تامین امنیت زائران در عربستان یکی از دغدغه‌های جدی سازمان حج و زیارت است و در جلسه اخیر با وزارت حج عربستان بر این مساله تاکید ش.

اوحدی اضافه کرد در مورد حادثه‌ای که در گذشته اتفاق افتاده، باید وزارت حج عربستان به نتیجه قطعی برسد. با این حال مسئولیت پیگیری حادثه فرودگاه با وزارت امور خارجه است، برهمین اساس مسئولیت پرونده در دست معاونت کنسولگری است. البته هنوز جلسه سوم دادگاه تشکیل نشده است و ما به وزیر حج عربستان اعلام کرده‌ایم که برای محاکمه این دو مجرم باید رای صادر شود و ما خواهان اجرای اشد مجازات برای این دو مامور فاسد عربستانی ‌هستیم.

به گفته وی همچنین برای تامین امنیت زائران در آینده نیز باید جلساتی برگزار کنیم و تا حصول اطمینان و تامین امنیت زائران برنامه مشخصی برای اعزام به عمره نداریم.

اختصاص تلفن همراه و سیم کارت رایگان به بیماران در حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: طی همکاری با یکی از اپراتورهای تلفن همراه در نظر داریم یک سیم کارت اختصاصی به زائران حج تمتع امسال ارائه کنیم که البته سازمان حج و زیارت به صورت رایگان یک دستگاه تلفن همراه و سیم کارت در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا بتوانند با پزشک خود در ارتباط باشند، بر همین اساس قرارداد ما برای نوع سیم‌کارت تا آخر این هفته قطعی می‌شود.

وی ضمن توصیه به حجاج برای شرکت جدی در جسات آموزشی تمتع گفت: با پروژه توسعه مسجدالحرام میزان پیاده‌روی زائران بیشتر شده به طوری که از زمانی که اتوبوس پیاده می‌شوند تا مسیر حرم یک و نیم کیلومتر پیاده‌روی دارید و باتوجه به اینکه 32 درصد زائران با فشار خون بالا مواجه هستند توصیه می‌شود همه زائران نکات بهداشتی و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

کاهش 10درصدی قیمت اعزام به عتبات

رئیس سازمان حج و زیارت، همچنین در خصوص اعزام به عتبات گفت: ثبت‌نام عتبات از 23 تیرماه آغاز و تا پایان روز 6 شهریور ادامه دارد، قیمت‌های عتبات که 7 تا 8 درصد در سال 94 افزایش داشت، امروز اعلام می‌کنیم که 10 درصد کاهش یافته است که امیدوارم در برنامه تابستانه بتوانیم 60 هزار زائر را به عتبات اعزام کنیم.

اوحدی با اشاره به تبلیغات برخی از شرکت‌های غیرمجاز گفت: در برخی شهرستان‌ها تبلیغاتی مبنی بر عتبات با قیمت‌های 600 هزار تومان و با روش‌ قسطی مشاهده می‌شود که متاسفانه زائران پس از اعزام با مشکلات و مسایل بسیاری در حوزه امنیت و اسکان مواجه بوده‌اند. حتی این موسسه‌ها قیمت سفر را بدون غذا در نظر گرفته بودند و حتی اعزام از مسیرهای نادرست و اشتباه حوادث و خطرات بسیاری برای زائران به همراه داشته است. بر همین اساس به مردم و زائران توصیه می‌کنیم تنها از طریق مراجعه به سامانه عتبات سازمان حج و زیارت به نام http://www.atabat.org.ir/ ثبت نام کنند.

خروج 60 هتل از گردونه خدمات در عتبات

وی از خارج کردن 60 هتل از گردونه خدمات در عتبات خبر داد و گفت: کیفیت خدمات هتل‌ها 30 تا 35درصد افزایش پیدا کرده است.

با اشاره به سه برابر شدن گیت‌های گذرنامه برای زیارت اربعین گفت: تاکنون 5 جلسه ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده است. خوشبختانه در مرز مهران با همکاری وزارت راه تعداد گذرگاه‌های حضوری از 30 گیت به 100 گیت افزایش یافت.

راه اندازی زائرسرای بزرگ مهران

اوحدی با اشاره به اینکه سال گذشته شهر مهران با توقف 40هزار خودرو سواری به یک پارکینگ تبدیل شده بود افزود: امسال اجازه نمی‌دهیم هیچ خودرویی در مرز مهران پارک کند، بر همین اساس دو جاده کمربندی در نظر گرفته شده و مسیر مهران تا مرز نیز دوبانده شده است و خدمات درمانی مناسب از سوی وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و سپاه پاسداران با همکاری 26 دستگاه شاهد تحول اساسی در ارائه خدمات خواهیم بود. همچنین در سه استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان، استانداران به عنوان رئیس ستاد اربعین، فرماندهان سپاه به عنوان جانشین و مدیران کل حج و زیارت به عنوان دبیر ستاد فعالیت می‌کنند.

اوحدی با بیان اینکه در پایان مردادماه زائرسرای بزرگ مهران در مرز چزابه با ظرفیت 5 هزار نفر در ایام عادی و 7 هزار نفر در ایام ویژه راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: امسال مشکلی از نظر اسکان در مرزها نداریم، همچنین سامانه سما برای ثبت‌نام همه زائران به منظور اعزام به عتبات در ایام اربعین فعالیت می‌کنند و همه زائران عتبات و حج تمتع و اربعین تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

نظر شما