شناسهٔ خبر: 66310166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

«منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی خواهد شد/ حمایتی به ارزش ۵ میلیارد از تولیدات رضوی هنرمندان کشور

نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سه شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سه شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی این بنیاد در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبای تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در کنار ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته در این مجموعه و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانه‌ای برگزار کردیم که در آن جزییات جشنواره‌های مختلف ارایه‌شده بود؛ پس آنچه در این جلسه پیش روی شما قرار می‌گیرد، تشریح برنامه‌های یک ماه گذشته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در حوزه رویکردهای تحولی، اقداماتی در بنیاد امام رضا (ع) صورت گرفته است، گفت: در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوا-محور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکردهای نوین برای برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی سامانه «منظومه رضوان» همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسان‌تر هنرمندان به منظومه‌های فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شوراهای سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها، حضور یک هسته حرفه‌ای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردم‌محور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس «کانون هنر شیعی»، از جمله رویکردهای تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.

سعیدی‌زاده افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی می‌کنیم. در این سامانه بناست سوژه‌ها و ایده‌ها و نیز منظومه فکری و اندیشه‌ای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع)  توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه‌هایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.

سعیدی‌زاده: اتکا و بهره‌گیری از موسسات تخصصی و حرفه‌ای، تلاش مضاعف برای استفاده بیشتر آحاد مردم از محصولات تولیدشده در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پنجره» با هدف ارایه تولیدات رضوی پس از برگزاری جشنواره به مردم، تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و مجموعه‌های تخصصی در قالب همکاری ۱۵ نهاد فرهنگی-هنری فعال کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره امام رضا(ع)، بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، از دیگر رویکردهایی بود که تلاش کردیم در این دوره از جشنواره روی آن پیرامون توسعه فرهنگ رضوی تمرکز داشته باشیم.

وی زاده افزود: بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی و هنری در سطح کشور برگزار می‌شود، ۴۵ گروه با ۴۵۰ اجرای تئاتر در اردیبهشت ماه سال جاری انجام می دهند. قطعا یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور در حوزه فرهنگ و هنر جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است بر همین اساس این جریان باید حرفه‌ای و مردمی باشد. در دوره بعد قرار است به بعد بین‌المللی جشنواره امام رضا (ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود و جشنوراه فیلم رضوان را امسال به صورت تخصصی خواهیم داشت.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به حمایت ۵ میلیارد تومانی از هنرمندان در جریان تولیدات جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: منابعی را برای تولید و ارتقای تولیدات به عنوان اعتبار حمایتی در فضا‌های مختلف رضوی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم.

در ادامه این نشست رسانه‌ای، فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) اشاره کرد: مردمی ساختن جشنواره‌های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب تلاش کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. تلاش کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود.

وی ادامه داد: اهل آن روستا به عشق امام رضا(ع) خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دادند. شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نبود اما افتخار می‌کنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودیم.

قائمیان:  در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوش‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی رضوی است.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: در تئاتر رضوی بخش تئاتر کودک ۸ اثر، بخش خیابانی ۱۷ اثر در ۱۵ استان و صحنه‌ای ۱۷ اثر در استان‌های مختلف اجرا خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: در حال برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم تا بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم در سطح جهان اسلام باشیم.

نظر شما