شناسهٔ خبر: 66294981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست تشریح برنامه‌های جشنواره رضوی مطرح شد؛

مردم روستای «کردر» خانه و کاشانه خود را در اختیار جشنواره رضوی گذاشتند

تهران- ایرنا- مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: سیره رضوی به گونه ای در جامعه ترویج دارد که تمام مردم روستای «کردر» هرمزگان به عنوان میزبان جشنواره روستایی و عشایری رضوی تمام خانه‌هایشان را با تمام تجهیزات در اختیار این رویداد قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فرهاد قائمیان روز سه شنبه در نشست تشریح برنامه ها و اهداف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در مجتمع فرهنگی باغ زیبای تهران اظهار کرد: در رویکرد جدید بنیاد امام رضا (ع) مردمی کردن جشنواره های رضوی مورد تاکید بسیار است، تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین مردم رواج یابد.

وی در این راستا به میزبانی روستای کردر شهرستان میناب از جشنواره روستایی و عشایری رضوی اشاره کرد و افزود: تمام مردم روستا ماشین ها و خانه هایشان را با تمام تجهیزات در اختیار شرکت کنندگان قرار داده اند، حتی پنجره فولاد، گنبد و صحن رضوی در این روستا احداث شده به گونه ای که محیطی پر از لطافت و الطاف رضوی در این خطه جریان است. تا جاییکه می توان گفت اعتبار جشنواره رضوی در کردر رضوی است.

وی گفت: در بخش مردمی برنامه های چاوش خوانی، نقاره خانی و پرده خوانی رضوی نیز در بوشهر در حال برگزاری است.

قائمیان تصریح کرد: رشد کمی و کیفی بسیار قابل توجهی در بخش های مختلف جشنواره رضوی از جمله شعر رضوی شاهدیم. در جشنواره نمایشی هم با رویکرد اجرای عمومی، بخش صحنه ای، کودک و نوجوان و خیابانی را داشته ایم و در این حوزه سعی کردیم تئاتر صحنه ای رقابتی نباشد و نیز در خود استانها اجراها انجام شود تا هنرمندان دیده شوند.

وی افزود: در حوزه تجسمی نیز بیش از ۳۲۰ اثر خوشنویسی به این دوره جشنواره رسیده که در تدارک برگزاری نمایشگاه آثار خوشنویسی جشنواره در جهان اسلام هستیم و در جشنواره سرود نیز با مشارکت وزارت آموزش و پرورش موفقیت های چشمگیری داشته ایم.

مردم روستای «کردر» خانه و کاشانه خود را در اختیار جشنواره رضوی گذاشتند

رونمایی از دو سایت تخصصی جشنواره امام رضا (ع) همزمان با اختتامیه

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: برگزاری جلسات و نشست های تخصصی در زیرشاخه های جشنواره از آذرماه سال گذشته آغاز شد.

مرتضی سعید زاده افزود: طی دوره قبل بنا را بر رویکرد محتوا محوری در برنامه های آتی گذاشته بودیم که در این دوره جشنواره هم مورد تاکید قرار گرفت، بناداشتیم جامعه هنرمندان با رویکرد جدیدی به توسعه فرهنگ رضوی بپردازند.

وی گفت: همچنین استفاده از هنرمندان شاخص و طراز مدنظر ما در جشنواره بوده است، از آنجاییکه رویکردهای قبل فراگیری سیره رضوی بوده در رویکرد جدید علاوه بر تداوم این روند سراغ تخصصی شدن هم می رویم که لازمه اش استفاده از هنرمندان شاخص در سیاستگذاری های جشنواره بود که این روند در زیر شاخه های جشنواره هم رعایت شد.

سعیدی زاده تاکید کرد: در ادامه این تخصصی سازی، سایت و سامانه ای با عنوان «مجموعه رضوان» همزمان با میلاد امام رضا (ع) در اختتامیه جشنواره همزمان با ۳۱ اردیبهشت رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مجموعه سعی داریم ابعاد موضوعی سیره امام رضا (ع)، تولیدها، ایده ها و دیباچه های خوبی در دسترس قرار دهیم تا به کمک تولیدات فاخر هنرمندان در هر حوزه بیایند.

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) تصریح کرد: جریان هنر بدون حمایت رشد نمی کند، ما امسال منابع خوبی برای توسعه و ارتقای محصولات تعریف کردیم، از جمله بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار حمایتی از تولیدات این دوره جشنواره در تمام حوزه ها در نظر گرفته شده است.

سعیدی زاده گفت: توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد مداخله فرایندی در ‌هنر آفرینی ها از دیگر تغییرات این دوره بوده است، از جمله ۴ دوره کارگاه عکاسی در حرم شاه عبدالعظیم حسنی و حرم حضرت معصومه برگزار شد.

وی افزود: بنای بنیاد برای توسعه فعالیت ها بهره گیری از ظرفیت های مردمی و حلقه های میانین و از سویی استفاده آحاد از محصولات جشنواره نیز بوده است که در این راستا نیز سایت «پنجره» را به عنوان درگاه ارایه تولیدات جشنواره تدارک دیده ایم که همزمان با میلاد امام رضا (ع) در دسترس هنرمندان و آحاد جامعه قرار می گیرد. همچنین بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی هنری در کشور در حال انجام است.

وی به توسعه همکاری نهادهای مختلف با جشنواره نیز اشاره و تاکید کرد: امسال بیش از ۱۵ نهاد تخصصی در جشنواره مشارکت کرده اند که امیدوارم این روند نیز توسعه داشته باشد.

سعیدی زاده با اشاره به تلاش برای تولید یک فیلم بلند سینمایی با موضوع امام رضا (ع) گفت: جشنواره فیلم کوتاه رضوی بنا بر اقتضائات اعتباری و زمانی برگزار نشده است اما برنامه ریزی اولین جشنواره دینی فیلم رضوان طی هفته های آینده با دبیری محمدحسین لطیفی صورت می گیرد.

بیست و یکمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) از اسفندماه سال گذشته در زیر شاخه های زیر آغاز شده است؛

بخش شعر

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی

پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی

هجدهمین جشنواره بین المللی شعر ترکی_آذری رضوی

بخش سرود

سیزدهمین جشنواره ملی سرود رضوی

بخش هنرهای تجسمی

سیزدهمین جشنواره بین المللی عکس رضوی

نهمین جشنواره ملی جشنواره گرافیک رضوی

بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی

بخش هنرهای نمایشی

چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی

بخش روستایی

جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم با عناوین

جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی

جشنواره نمایش‌های آیینی میدانی و خیابانی روستایی و عشایری رضوی

جشنواره پرده‌خوانی و نقالی روستایی و عشایری رضوی

جشنواره مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی روستایی و عشایری رضوی

جشنواره عکس روستایی و عشایری رضوی

نظر شما