شناسهٔ خبر: 66295660 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تایید ۳ پروژه پیشران در حوزه نرم و فرهنگی

مریم رضایی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی با اشاره به ایجاد ۱۷ کارگروه ذیل سند این ستاد، گفت: تاکنون ۳ پروژه پیشران تایید شده و ۱۰ پروژه دیگر در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود حسنلو در نشست خبری رویداد مانوین که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با تاکید بر ضرورت هویت‌بخشی به صنایع خلاق و بومی کشور، افزود: این نشست در مرکز تاریخی دارالفنون برگزار شده است، چرا که اکوسیستم فناوری نیازمند هویت‌بخشی است که ریشه آن در فرهنگ بومی و ملی و دینی ما نهفته است. 

حسنلو با بیان اینکه مسائل فرهنگی به حل مسائل مردم و جامعه نزدیک است، ادامه داد: یکی از کارکردهای فناوری حل مسائل کشور است و با توجه به چالش‌هایی که در زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی وجود دارد، می‌توانند با توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی حل شوند.

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر اکوسیستم توسعه فناوری‌های نرم توسعه یابد، مسائل اجتماعی در مسیر حل شدن قرار می‌گیرند، ادامه داد: برگزاری رویداد مانوین در همین راستا برنامه‌ریزی شده است، چرا که ما نیاز داریم فناوری‌ها با رویکرد بومی و هویت‌ساز توسعه یابند و این رویداد در زمینه توسعه جریان‌های فناوری‌های نرم فعال شده است. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی، برگزاری نمایشگاه، رونمایی از دستاوردها و برگزاری نشست‌ها را از برنامه‌های جانبی این رویداد ذکر کرد و گفت: اعتقاد من بر این است که صنایع خلاق رکن اقتصاد خلاق و فرهنگی به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به تعریف پروژه‌های پیشران در حوزه‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، گفت: پروژه‌های پیشران پروژه‌هایی هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی قادر هستند پروژه‌ها را چند پله جلوتر برانند و ما دو دسته پروژه‌های پیشران و کلان را تعریف کرده‌ایم.

حسنلو ادامه داد: برای این منظور ۱۷ کارگروه ذیل سند این ستاد تشکیل شده که در ۳ لایه پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند. برخی پروژه‌ها، پروژه‌های کلان ملی بوده که نیاز به اعتبارات و زیرساخت‌های جدی دارند و برخی دیگر نیاز به اعتبارات زیادی ندارند، اما نیازمند تجمیع ظرفیت‌ها و کنسرسیوم‌ها هستند.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست‌جمهوری دسته سوم پروژه‌ها را پروژه‌هایی دانست که نیاز به زیرساخت‌های قانونی و فیزیکی دارند و ادامه داد: تاکنون ۳ پروژه کنسرسیوم صادرات اسباب‌بازی، پلتفرم به‌هم‌رسانی آموزشی و آزمایشگاه اثر اجتماعی احصاء شده است، علاوه بر این ۱۰ پروژه دیگر در دستور کار ستاد قرار دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما