شناسهٔ خبر: 66295144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چالش دانشگاه‌های آمریکا با گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان

تهران-ایرنا- با گسترده‌تر شدن جنبش‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی، دانشگاه‌های آمریکا با چالش دشواری مواجه شده اند و به نظر می رسد اقدامات برای کنترل اعتراضاتی که انتظار می‌رود تا پایان سال تحصیلی ادامه یابد، با شکست مواجه شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: ده ها نفر از معترضان در روز دوشنبه در دانشگاه های نیویورک و ییل بازداشت شدند اما حق انتخاب های مقامات در این دانشگاه ها و سایر دانشگاه های آمریکا برای کنترل اعتراضات رو به اتمام است.

در دانشگاه نیویورک، پلیس برای بازداشت دانشجویان معترضی که از شب قبل اعتراض خود را آغاز کرده بودند، وارد عمل شد و به بن بست در رویارویی بین دانشجویان معترض و مدیریت دانشگاه پایان داد.

چالش دانشگاه‌های آمریکا با گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان

در دانشگاه ییل نیز پلیس دانشجویان معترض را برای دریافت احضاریه به دلیل ورود غیرمجاز به محوطه دانشگاه همراهی کرد.

در دانشگاه کلمبیا، کلاس های درس روز دوشنبه تعطیل شدند و از دانشجویان خواسته شد در خانه های خود بمانند و در کلاس های مجازی شرکت کنند.

محوطه دانشگاه هاروارد به دلیل امکان برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین به روی عموم بسته شد. مسوولان این دانشگاه نگران برپایی چادرهایی در ابراز همبستگی با فلسطینی ها در دانشگاه ها بودند. اقدامی که دانشجویان دانشگاه کلمبیا هفته قبل از آن انجام داده بودند و پلیس اقدام به برچیدن آن کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با گذشت کمتر از یک هفته از بازداشت بیش از ۱۰۰ معترض در دانشگاه کلمبیا، مقامات در بیشتر دانشگاه های معتبر آمریکا با چالش نحوه آرام کردن جنبش های دانشجویی مواجه هستند و عمدتا در این هدف شکست خورده اند.

روزنامه گاردین نیز گزارش داد، پس از سرکوب دانشجویان در کلمبیا، دانشجویان در سراسر آمریکا اعتراضات خود را به منظور نشان دادن همبستگی خود با آنها آغاز کرده و از مسئولان دانشگاه خواستند از آتش بس در غزه حمایت کنند. دانشجویان معترض همجنین خواستار حذف شرکت های مرتبط با رژیم صهیونیستی شوند.

دانشجویان در دانشگاه های براون، پرینستون و نورث وسترن در روز جمعه و روزهای آخر هفته در آمریکا تظاهرات کردند.

چالش دانشگاه‌های آمریکا با گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان

همچنین دانشجویان مؤسسه فناوری ماساچوست و کالج امرسون که هر دو در منطقه بوستون واقع شده اند، اعتراضات خود را آغاز کرده اند.

سایر مؤسساتی که شاهد اقدامات اعتراضی بودند عبارتند از دانشگاه بوستون، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و دانشگاه کارولینای شمالی.

با این حال اعتراضات فقط به دانشجویان محدود نمی شود و بر اساس گزارش گاردین، اردوگاه جدیدی در حال شکل گیری است و صدها نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای اعتراض به نحوه موضع گیری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به جنگ غزه و تهاجم رژیم صهیونیستی دست به تجمعات گسترده زده اند.

نظر شما