شناسهٔ خبر: 66252334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکمیل بزرگراه‌های استان اردبیل نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

اردبیل - ایرنا - معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های اولویت‌دار بزرگراهی و رسیدن به برنامه هدف در این استان نیازمند جذب ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم.

صاحب‌خبر -

علی یوسف‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل راه و شهرسازی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به حوزه مهم راه و توسعه بزرگراه‌های این استان افزود: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد طرح‌های بزرگراهی استان فعال است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه توسعه همه‌جانبه استان بدون توسعه زیر ساخت‌های آن و مهم‌تر از همه توسعه بزرگراه‌ها مقدور نیست برای تردد ایمن در راه‌های استان بر اساس پژوهش و مطالعات انجام گرفته این استان نیازمند ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شکل جغرافیایی استان اردبیل در تقسیمات سیاسی کشور، طول راه‌ها در کریدور شرقی – غربی استان حدود ۹۰ کیلومتر می‌باشد که مسیر منتهی به استان گیلان با بهره‌برداری از تونل شمالی حیران و در مسیر منتهی به غرب از محدوده نیر به سمت سراب تکمیل و نواقص موجود در این کریدور مرتفع شده و اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به استان‌های شمالی کشور برقرار است.

وی با بیان اینکه احداث ، تکمیل و توسعه پروژه‌های بزرگراهی به عنوان پیشران پیشرفت و توسعه استان در اولویت برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل قرار دارد ، افزود: بهره‌برداری از ۱۷ کیلومتر طرح بزرگراهی مسیر مهم و راهبردی اردبیل - سرچم در اواخر اسفندماه سال گذشته خدمت ماندگار دولت به مردم استان است.

یوسف‌زاده در ادامه به طرح‎‌های در دست اجرای راه‌سازی در استان اشاره کرد و گفت: احداث تونل دوم گردنه حیران به طول ۷۳۰ متر ، احداث باند دوم اردبیل – سرچم به طول ۹۰ کیلومتر ، احداث باند دوم رضی – امیرکندی و گرمی – بیله‌سوار به طول ۶۵ کیلومتر و احداث باند دوم پارس‌آباد – سربند – مشگین‌شهر به طول ۶۰ کیلومتر به عنوان طرح‌های مهم و بزرگراهی در دست اقدام استان می‌باشد.

وی درباره بهسازی بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر افزود: موسسه عاشورا به عنوان مجری طرح بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از راه و شهرسازی مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار و تامین اعتبار لازم، این طرح نیز در موعد مقرر بهره‌برداری می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه جاده مشگین‌شهر- اهر به بزرگراه تبدیل می‌شود ، ادامه داد: اجرای این طرح با توجه به حادثه‌خیز بودن جاده از مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم مشگین‌شهر بود که پس از اتمام مطالعات و تامین اعتبار اولیه به پیمانکار واگذار شد و عملیات اجرایی آن به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.

نظر شما