شناسهٔ خبر: 66218578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

صنعت گردشگری و لوکیشن‌ فیلم ها و سریال ها

واحد تبلیغات

صاحب‌خبر -

سلب مسئولیت: ویجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از انواع گردشگری در جهان، گردش در لوکیشن فیلم‌های مشهور و معروف جهان است. در این نوع از گردشگری معمولا گردشگران و توریست‌ها با موفقیت فیلم‌ها و سریال‌ها در سراسر دنیا به بازدید از لوکیشن‌ها و مکان‎‌های این فیلم‌ها می‌پردازند. فیلم‌هایی که در طول تاریخ سینما بی‌بدیل و قابل توجه بودند و گردشگران از سراسر دنیا برای بازدید از این مکان‌ها مسافت‌های طولانی و گاه پر فراز و نشیبی را طی می‌کنند.

لوکیشن فیلم‌هایی مانند: ارباب حلقه‌ها و هابیت‌ها در نیوزلند، هتل بزرگ بوداپست در جمهوری چک، یورش به مقبره در کامبوج، ایندیانا جونز در اردن، هری پاتر در انگلستان، میلیونر زاغه نشین در هند و بسیاری فیلم‌های شاخص و مطرح دیگر سالانه بیش از هزاران گردشگر و توریست را روانه نقاط مختلف جهان می‌کند.

صنعت گردشگری و لوکیشن‌ فیلم ها و سریال ها - ویجیاتو صنعت گردشگری و لوکیشن‌ فیلم ها و سریال ها - ویجیاتو

در کشور ما ایران نیز لوکیشن فیلم‌های بسیاری وجود دارد که افراد برای بازدید و قدم زدن در محوطه‌های آن به این مکان‌ها سفر می‌کنند. از جمله معروف‌ترین و مهمترین لوکیشن‌های ساخته شده در کشور، شهرک سینمایی غزالی است که تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در آن ساخته شده است. با توجه به نقشه ایران این شهرک در پایتخت کشور، تهران و با توجه به نقشه تهران در غرب پایتخت و منطقه 22 قرار گرفته است.

این شهرک در سال 1358 و به طرح و پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان نام آشنای سینمای ایران احداث و ساخته شد. تقریبا تمام دکورهای ساخته شده در این لوکیشن مربوط به دوره پهلوی است و تنها بخش محدودی از آن به دکورهای کوفه اختصاص پیدا کرده است. تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بسیاری در این لوکیشن ساخته و فیلمبرداری شدند که از آن جمله می‌توان به هزار دستان، سربداران، هشت بهشت، کاراگاه علوی، کفش‌های میرزا نوروز، شهرزاد و بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های دیگر اشاره کرد.

ساخت فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در لوکیشن و نقاط مختلفی از کشور انجام پذیرفته اما متاسفانه همانند سایر کشورها در جهت بازدید و یا ایجاد یک جاذبه توریستی و تفریحی از آن بهره نبرده‌ایم. برای مثال خانه اتحاد در محدوده لاله زار که روزگاری لوکیشن سریال محبوب دایی جان ناپلئون بوده هم‌اکنون تنها با بازسازی، مورد استفاده ارگان‌های مختلف قرار گرفته است.

این در حالی است که کشور انگلستان از لوکیشن فیلم‌های هری پاتر سالانه بیش از 700,000 گردشگر را به خود جذب می‌کند و فیلم یورش به مقبره تقریبا کامبوج را از یک کشور شناخته نشده به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل کرده است. در کشور ما با توجه به مکان‌های تاریخی و لوکیشن‌های خاص متعدد می‌توان بر جذب توریست و گردشگر از این طریق امیدوار بود. با سرمایه گذاری و ایجاد مکان‌های نوستالژیک تصویری در اکثر نقاط کشور می‌توان به پیشرفت صنعت گردشگری در کشور امیدوار بود.

صنعت گردشگری و لوکیشن‌ فیلم ها و سریال ها - ویجیاتو صنعت گردشگری و لوکیشن‌ فیلم ها و سریال ها - ویجیاتو

در پایتخت چندین لوکیشن‌ بسیار خوب و عالی برای بهره‌مندی از این امکان وجود دارد. لوکیشن‌هایی که امروزه همچنان مشغول به فعالیت هستند و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها وجود دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان از هتل استقلال تهران، کاخ سعد آباد، مجموعه کاخ گلستان، محله پامنار، محله لاله زار و غیره اشاره کرد. این مکان‌ها با توجه به اینکه تغییر بسیار زیادی نداشتند و همچنان کاربری و امکان استفاده را دارند، در این حوزه می‌توانند بسیار سودمند باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما