شناسهٔ خبر: 66212377 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

زباله‌های پنبه برای تولید نانوذرات نقره به کار گرفته شد

صاحب‌خبر -

پژوهشگران برای حذف مواد شیمیایی خطرناک و گران‌قیمت، از زباله‌های پنبه برای تولید نانوذرات نقره استفاده کردند.

زباله‌های جین پنبه، محصول جانبی فرآیند پاک‌کردن پنبه است و هنگامی که الیاف پنبه از قوزه جدا می‌شوند، به دست می‌آید. زباله‌های جین پنبه گنج پنهانی هستند چرا که پتانسیل تبدیل یون‌های نقره به نانوذرات نقره و ایجاد یک ماده ترکیبی جدید را دارند. این ترکیب هیبریدی دارای خواص ضد‌ میکروبی بوده و می‌توان آن‌ها را به محصولات مصرفی مانند آئروژل، بسته‌بندی‌ها یا کامپوزیت‌ها اضافه کرد.

نانوذرات نقره به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و همچنین ویژگی‌های الکتریکی و نوری که دارند برای استفاده در محصولات مختلف مناسب هستند. تولید جهانی این نانوذرات ۵۰۰ تن در سال تخمین زده می‌شود و به طور گسترده برای کالاهای مصرفی مانند منسوجات، پوشش‌ها، رنگ‌ها، الکترونیک، اپتیک و بسته‌بندی استفاده می‌شود.

در مقاله‌ای که محققان در نشریه ACS Omega منتشر کردند نشان دادند که می‌توان زباله‌های جین پنبه را برای سنتز و تولید نانوذرات نقره استفاده کرد.

سانگیون نام از محققان این پروژه می‌گوید: «روش ما به زباله‌های جین پنبه اجازه می‌دهد تا به عنوان عوامل شیمیایی برای تولید نانوذرات نقره‌ای عمل کنند، که باعث می‌شود فرآیند سنتز مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست باشد. همچنین این روش باعث تعبیه نانوذرات در ماتریس زباله‌های پنبه می‌شود که با این کار، خواص ضد میکروبی ایجاد می‌کنند.»

نام می‌گوید که آن‌ها از یک عملیات حرارتی ساده استفاده کردند تا مواد زاید جین پنبه در آب حاوی یون‌های نقره بتواند نانوذرات نقره تولید کند بدون این که نیاز به عوامل شیمیایی اضافی باشد.

این یافته‌ها از این جهت اهمیت دارد که تولید نانوذرات نقره معمولاً به ترکیبات شیمیایی گران و خطرناک نیاز دارد. تعبیه نانوذرات در یک ماده نیز می‌تواند چالش برانگیز باشد.

البته این گروه پیش از این روی وارد کردن نانوذرات به محصولات مختلف کار کرده‌اند. آن‌ها با قراردادن نانوذرات نقره در الیاف پارچه، دستمال مرطوب آنتی‌باکتریال ساختند که قابل شستشو نیز هست. این دستمال پس از شستن نیز خواص ضدباکتریایی دارد.

نظر شما