شناسهٔ خبر: 66194349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از پهپادها و موشک‌ها تا قلب‌ها و ذهن‌ها

عملیات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران موسوم به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به بخش کنسولی سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در سوریه صورت پذیرفت، فصل جدیدی در تحولات منطقه و حتی تحولات معطوف به نظم جهانی در حال ظهور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی بصیرت در یادداشتی به قلم محسن محمدی الموتی نوشت:

۱- پس از اقدام حماقت‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۳ فروردین که به کنسولگری ایران در دمشق حمله و هفت تن از سربازان جان بر کف ملت ایران را شهید کرد، بزرگترین حمله موشکی و پهپادی تاریخ ایران بلکه بزرگترین حمله پهپادی جهان از سوی غیورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد.

۲- اینک دستگاه اختاپوسی عملیات روانی و تبلیغی غرب و صهیونیسم جهانی تلاش می‌کند این پیروزی بی‌سابقه را از طریق عملیات روانی و رسانه‌ای بی‌ارزش جلوه دهد و واقعیات مسلم یک پیروزی آشکار را به شکست وارونه کند. در این راستا، لازم است در ادامه جهاد سخت مجاهدان عملیات وعده صادق، جهادگران عرصه تبیین هدایت اذهان و افکار مردم ایران، منطقه و جهان را در دست بگیرند و با روایت درست مانع از تحریف شوند.

۳- در اهمیت روایت‌گری اول و درست، «جوزف نای» نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل، به تمایز جنگ‌های گذشته و جنگ‌های کنونی پرداخته و می‌گوید: جنگ امروز با تلفن‌های همراه، رسانه‌های اجتماعی و ماهواره‌های نظارتی خصوصی انجام می‌شود. همیشه درست بوده است که موفقیت در جنگ نه تنها به پیروزی ارتش بستگی دارد، بلکه به این نیز بستگی دارد که روایت چه کسی برنده شود و در عصر اطلاعات، کنترل روایت، دشوارتر از هر زمان دیگری است.

۴- باید توجه داشت که در جنگ‌های تبلیغاتی و عملیات روانی، اصل سرعت و پیشدستی بر حریف در تصرف ذهن خالی و مستعد مخاطب مورد رقابت، کلید موفقیت به شمار می‌آید و این هدف زمانی تامین خواهد شد که تبلیغات‌گر بتواند اولین خبر و تحلیل را در مورد هر واقعه‌ای به مخاطب ارائه کند. بر همین اساس گفته می‌شود اساسا فقط این اولین پیام است که شایسته عنوان تبلیغات است؛ زیرا فقط یک کار که تاثیرگذاری روانی مورد نظر است را انجام می‌دهد، اما پیام‌های بعدی مجبورند در مقایسه با اولین پیام، دو کار انجام دهند، یعنی اول تاثیرات مخالف پیام قبلی را خنثی کنند و بعد به تاثیرگذاری روانی مطلوب بپردازند.

۵- با توجه به مطالب گفته شده، ارائه روایت اول و تبیین ابعاد واقعی عملیات وعده صادق در مقابل تلاش رسانه‌های غربی و صهیونیستی در مخابره اخبار گزینش شده از پاسخ ایران بسیار ضروری خواهد بود. در این باره می‌توان به نکات و ابعاد حقوقی، عملیاتی، استراتژیک، بعد بین‌المللی و منطقه‌ای، تاریخی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی در راستای ارائه روایتی صادق از عملیات وعده صادق توجه نمود و اذهان و افکار را به سمت ادراک بهترین روایت که همان واقعیت صحنه است رهنمون شد.

سرانجام سیزده روز پس از اقدام حماقت‌آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۳ فروردین که به کنسولگری ایران در دمشق حمله و هفت تن از سربازان جان بر کف ملت ایران را شهید کرد، بزرگترین حمله موشکی و پهپادی تاریخ ایران بلکه بزرگترین حمله پهپادی جهان از سوی غیورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرزمین‌های اشغالی رقم خورد. این همان وعده صادقی بود که فرزندان غیور وطن به سگ هار غرب در منطقه داده بودند و عملیات‌شان نشان داد که در وعده آن‌ها تخلف راه ندارد. اما نگاهی به واکنش‌های تحیرآمیز و بازتاب‌های وسیع به این پیروزی کم‌نظیر که از منظرهای مختلف راهبردی و تاکتیکی آثار و دستاوردهای آن قابل تحلیل است، نشان می‌دهد که اگرچه عملیات نظامی عملا مطابق با اعلان جمهوری اسلامی به اتمام رسیده، اما نبردی دیگری که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و تلاش می‌کرد با صحنه‌آرایی دروغین و ترسیمی وارونه از توانمندی‌ها و امکانات غربی و صهیونیستی در پاسخگویی به حمله ایران، عزم راسخ مردان ما را متزلزل کند، در روزهای پس از حمله‌ی مبتنی بر دفاع مشروع و قاطع ایران نیز ادامه دارد و آن، «جنگ روایت‌ها و ادراک سازی‌ها» است. صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که بازنده میدان جنگ سخت هستند و خود را قادر به برهم زدن توازن وحشت و تهدید شکل‌گرفته به نفع جمهوری اسلامی و جبهه بزرگ مقاومت ضدصهیونیستی نمی‌بینند، تلاش می‌کنند معادله ادراک و فهم افکار عمومی ایران و منطقه را به نفع خود رقم بزنند و جبهه حق و مقاومت را در این پیروزی بزرگ طرف مغلوب نشان دهند؟! چگونه؟ از طریق تکنیک آشنای دروغ‌بافی و اغواگری رسانه‌ای! هدف در این عملیات روانی این است که بگویند عملیات ایران واجد ارزشی که می‌گویند نیست؟! و به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا از نتانیاهو خواسته تا پاسخی به حمله ایران ندهد؟!

اینجاست که به تعبیر شهید آوینی، امروز نوبت به جهادگران تبیین می‌رسد که در تداوم و ثمربخشی کار حسینی مجاهدان عملیات بزرگ علیه صهیونیست‌ها وارد شوند و زینب‌وار به جهاد تبیین برای بیان واقعیت‌ها بپردازند و با زبانی لین، رسا، اقناع‌گر و استدلال منطقی ارزش‌ها، مختصات، اهمیت، آثار و پیامدهای امنیت‌ساز و هیمنه‌شکن عملیات وعده صادق را تبیین کنند و نگذارند خط واداده تحریف و نفاق داخلی با خط سلطه بیرونی در یک راستا قرار گیرند و این عملیات بی‌سابقه را کم‌ارزش جلوه دهند و با ایجاد رعب و هراس از پاسخ‌های احتمالی بازیگرانی که توان بیرون کشیدن خود از باتلاق غزه و اوکراین را ندارند، بازار و معیشت مردم را به گروگان بگیرند.

روایت‌ها برنده جنگ‌های امروز را تعیین می‌کنند!

«جوزف نای»، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل، در مقاله‌ای که چندی پیش در ماهنامه اسپکتیتور، درباره جنگ روسیه و اوکراین نگاشته بود، به تمایز جنگ‌های گذشته و جنگ‌های کنونی پرداخته و می‌گوید: جنگ امروز با تلفن‌های همراه، رسانه‌های اجتماعی و ماهواره‌های نظارتی خصوصی انجام می‌شود. همیشه درست بوده است که موفقیت در جنگ نه تنها به پیروزی ارتش بستگی دارد، بلکه به این نیز بستگی دارد که روایت چه کسی برنده شود و در عصر اطلاعات، کنترل روایت، دشوارتر از هر زمان دیگری است. این عبارت جوزف نای، یادآور جمله طلایی کتاب «شبکه‌ها و جنگ‌های شبکه‌ای» منتشر شده توسط اندیشکده رند در سال ۲۰۰۱ است که در آن آمده "در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بزرگترین بمب‌ها را دارد، بلکه برنده کسی است که بهترین روایت را دارد".
واقعیت این است که عملیات موفقیت‌آمیز و بی‌سابقه پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موسوم به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به حمله صهیونیست‌ها به بخش کنسولی سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در سوریه صورت پذیرفت، نقطه عطف بسیار مهم و فصل جدیدی در تحولات منطقه و حتی تحولات معطوف به نظم جهانی در حال ظهور محسوب می‌شود. اما بر اساس تجارب گذشته شاهد هستیم دستگاه‌های رسانه‌ای بیگانه نظیر بی بی سی و VOA و دنباله‌های داخلی آن‌ها با وارونه‌سازی وقایع، سعی در کم اثر نشان دادن عملیات ایران و بلکه حتی دارا بودن دست برتر رژیم در این عملیات می‌نمایند و برخی دیگر نظیر نیویورک تایمز و واشنگتن پست بالعکس با استخدام مفاهیمی، چون احیای امپراتوری پارس و زنده نمودن امپراتوری باستانی نسبت به بزرگنمایی خطر ایران و ایران هراسی اقدام می‌کنند. امروز شاهدیم این رسانه‌های غربی و امریکایی هستند که به انتشار هدفمند اخبار، تصاویر و گزارشاتی می‌پردازند که براساس آن ایران را مقصر و عامل اصلی این صحنه تقابل دانسته و محکومیتی برای رژیم کودک‌کش اسرائیل در تعرض به خاک سفارتخانه ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران ایرانی و کشتار بی‌رحمانه مردم غزه قائل نمی‌شوند.

از سوی دیگر، در جنگ‌های تبلیغاتی و عملیات روانی، اصل سرعت و پیشدستی بر حریف در تصرف ذهن خالی و مستعد مخاطب مورد رقابت، کلید موفقیت به شمار می‌آید و این هدف زمانی تامین خواهد شد که تبلیغات‌گر بتواند اولین خبر و تحلیل را در مورد هر واقعه‌ای به مخاطب ارائه کند. بر همین اساس گفته می‌شود اساسا فقط این اولین پیام است که شایسته عنوان تبلیغات است؛ زیرا فقط یک کار که تاثیرگذاری روانی مورد نظر است را انجام می‌دهد، اما پیام‌های بعدی مجبورند در مقایسه با اولین پیام، دو کار انجام دهند، یعنی اول تاثیرات مخالف پیام قبلی را خنثی کنند و بعد به تاثیرگذاری روانی مطلوب بپردازند.

تبیین ابعاد واقعی عملیات وعده صادق
با توجه به مطالب گفته شده، ارائه روایت اول و تبیین ابعاد واقعی عملیات وعده صادق در مقابل تلاش رسانه‌های غربی و صهیونیستی در مخابره اخبار گزینش شده از پاسخ ایران بسیار ضروری خواهد بود. به ویژه آنکه در جامعه ما، شناخت درست و دقیق از جنگ روایت‌ها و ابعاد و تطبیق آن در میدان و عرصه بحران کنونی کمک زیادی به موضع گیری دقیق افکار عمومی و رفتارهای عقلانی در این رابطه می‌کند. در این باره می‌توان به نکات و ابعاد زیر در راستای ارائه روایتی صادق از عملیات وعده صادق توجه نمود:

۱- بُعد حقوقی: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل دفاع مشروع و مطابق ماده ۵۱ منشور و بر اساس اصول تناسب و ضرورت در حقوق بین الملل و به دلیل بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت و مجازات رژیم کودک‌کش، با عملیات مقتدرانه خود نسبت به تعرض به سفارتخانه و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی خود و نقض کنوانسیون‌های حقوق دیپلماتیک ۱۹۶۱ و کنسولی ۱۹۶۳ و مصونیت اشخاص مورد حمایت بین المللی ۱۹۷۳ واکنش نشان داد و هزینه اقدام نظامی به سفارتخانه‌های کشورهای جهان را در خلا نقش‌آفرینی شورای امنیت سازمان ملل در سرتاسر جهان افزایش داد.

۲- بُعد عملیاتی: پاسخ ترکیبی پهپادی و موشکی سپاه، ظرفیت پدافندی چند کشور کمک کننده به اسرائیل و سامانه‌های پدافندی چند لایه رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین (مخصوص راکت و خمپاره و پهپادهای کوچک)، فلاخن داوود (مخصوص اهداف هوایی و بالستیک ارتفاع متوسط) و دو سامانه پیکان ۲ و ۳ (مخصوص اهداف بالستیک خارج از جو) را با چالش جدی مواجه نمود و به رغم کمک‌های ایالات متحده، انگلیس و فرانسه از دفاع عمیق و چند لایه آن‌ها از عراق تا اردن و بخش‌هایی از سوریه و کشتی امریکایی مجهز به سامانه دفاع موشک بالستیک عبور کرد و به اهداف از پیش تعیین شده نظامی و اطلاعاتی رژیم اصابت نمود. از جمله این اهداف، پایگاه هوایی نوآتیم واقع در ۱۵ کیلومتری دیمونا و پایگاه اطلاعاتی و جاسوسی در سرزمین‌های اشغالی بود که در حمله تروریستی اسرائیل علیه کنسولگری ایران نقش داشتند. مرکز نواتیم که مقر اصلی انواع اسکادران‌های صهیونیستی و پایگاه اصلی جنگنده‌های اف ۳۵ رژیم اشغالی بود، بوسیله ۷ نوع از جدیدترین موشک‌های بالستیک سپاه و به واسطه نبوغ در طراحی عملیات، تاکتیک نوآورانه و هوشمندانه و ناشناخته سپاه برای دشمن مورد اصابت قرار گرفت.

۳- بُعد استراتژیک: مفهوم بازدارندگی در ادبیات استراتژیک بر سه پایه ارتباط، توانایی و اعتبار قرار دارد. نظر به اتخاذ راهبرد هوشمندانه صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم اشغالگر به ویژه پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی، در ماه‌های اخیر ذهنیتی اشتباه در میان صهیونیست‌های متجاوز ایجاد شده بود که ایران در شرایط پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم نبوده و قادر نیست به تعرضات رخ داده علیه منافع خود پاسخ دهد. اما عملیات وعده صادق نشان داد ایران قادر است بر خلاف تعیین خط قرمز صهیونیست‌ها، هم از خاک خود و هم فراتر از انتظار آن‌ها پاسخ گسترده‌تری را انجام دهد و نه تنها باعث شود ادراک اشتباه اشغالگران صهیونیست درباره قدرت و اعتبار بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران تصحیح گردد بلکه بالعکس همانگونه که جان بولتون آمریکایی هم به آن اعتراف نمود پاسخ ایران نشانی از ناکامی اسراییل و آمریکا در قدرت بازدارندگی تلقی شود. عملیات وعده صادق نشان داد روایت رویین‌تن بودن اسرائیل غاصب با واقعیت سازگار نبوده و گنبد آهنین این رژیم بر خلاف تصور اذهان عمومی آسیب‌پذیر است.

۴- بُعد بین‌المللی: رژیم صهیونیستی از ابتدای تشکیل غیرقانونی‌اش همیشه عاملی در جهت تزلزل و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا بوده است. این منطقه سال‌های متمادی است که از مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای در حمایت از رژیم جعلی اسرائیل در رنج و هراس است. این رژیم منحوس که محصول تطور طبیعی و تحولات تاریخی جامعه خود نبوده و ذاتا بحران‌زا است، از زمانی که به ستون استراتژیک و پایگاه اصلی منافع آمریکا در منطقه مهم غرب آسیا تبدیل شد دائما بحران و بی‌نظمی را به منطقه سرازیر کرده است. اما بعد از پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق بایدن اعلام کرد در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. این گزاره که آمریکا شریک راهبردی خود را در عملیات تهاجمی احتمالی به ایران همراهی نخواهد کرد به این معناست که جایگاه آمریکا در قبال متحدانش در نظم در حال ظهور جهانی دچار افول گردیده است و از سوی دیگر می‌توان عملیات وعده صادق را یکی از سلسله اقداماتی دانست که در نظم منطقه‌ای و بین‌المللی آینده تأثیرگذار خواهد بود.

۵- بُعد منطقه‌ای: عملیات وعده صادق سبب شد نفوذ جمهوری اسلامی ایران در امور منطقه غرب آسیا افزایش یافته و عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی به محاق رود. این عملیات تمام معادلات مربوط به عادی‌سازی روابط را حداقل در آینده نزدیک به هم خواهد زد؛ به گونه‌ای که واقعیت ماهیت خشن اسرائیل غاصب پس از جنایات غزه و حمله به سفارتخانه ایران با در مقایسه با اقدامات ایران در عملیات وعده صادق که به هیج هدف غیرنظامی حمله نکرد، بیشتر برای افکار عمومی دنیا نشان داده خواهد شد. از سوی دیگر، تعلل و تزلزل این رژیم پرمدعا در پاسخ‌دهی به ایران، تصویر یک دولت به شدت آسیب‌پذیر، غیرقابل اعتماد و بی‌اعتنا به جان انسان‌ها و هنجارهای اولیه بین‌المللی و حقوقی را مخابره خواهد کرد. چنین تصویری اکنون مقابل عربستان و برخی کشورهای عربی است که از عادی‌سازی روابط با اسرائیل به دنبال ارتقای سطح امنیت ملی و رونق و شکوفایی تجارت خارجی خود بودند.

۶- بُعد تاریخی: در طول تاریخ ایران، چنین پاسخی از سوی حاکمان ایرانی به یک کشور مُتخاصم وجود نداشته و بی‌سابقه بوده است بلکه بالعکس تجارب تلخ شکست‌های ایران در جنگ چالدران، جدایی ۱۷ شهر قفقاز، جدایی هرات، اشغال ایران طی دو جنگ جهانی و. همواره باعث حسرت ایرانیان شده بود.

۷- بُعد اخلاقی: پاسخ ایران به گونه‌ای تنظیم شد که هیچ یک از اهداف غیرنظامی، بیمارستان، مدرسه و. مورد اصابت قرار نگیرد و در عین نواختن سیلی محکم به گوش ارتش اشغالگر صهیونیستی منجر به گسترش جنگ منطقه‌ای نگردد.

۸- بُعد اقتصادی: در موج حمله پهپادی و موشکی ایران، بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار هزینه برای اسرائیل با برآورد خودشان ایجاد شده است. ضمن اینکه با اصابت موشک‌های ایرانی به سرزمین اشغالی و آشکار شدن ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله و مهار کامل آنها، تجدیدنظر یهودیان مهاجر و بازگشت صهیونیست‌ها به کشورهای اصلی خود محتمل است.

۹- بُعد اجتماعی: فارغ از ابعاد پیش گفته پاسخ ایران، عملیات وعده صادق از منظر اجتماعی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخل و خارج از اهمیت فراوانی برخوردار است. بمباران وحشیانه و نسل کشی فجیع زنان و کودکان غزه توسط ارتش کودک‌کش اسرائیل پس از شش ماه، برای اولین بار در شب پاسخ ایران متوقف شد و اولین شب آرام در غزه بدون تهاجم جنگنده‌های اسرائیلی رقم خورد. ابراز شادی مردم فلسطین و سایر جوامع مسلمان و آزاده در منطقه و جهان، حمایت از جمهوری اسلامی ایران را در میان افکار عمومی بین‌المللی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد داد.

۱۰- بُعد روانی: واقعیت این است که به رغم ابعاد گسترده عملیات وعده صادق، ایده احیای امپراتوری فارس در جهت ایران هراسی و بزرگنمایی تهدید ایران ترویج می‌شود و هدف از طرح آن، ایران هراسی و ایجاد اختلاف بین ایران اسلامی با کشورهای اسلامی است که باید به آن توجه داشت.

سخن پایانی
به طور کلی می‌توان گفت عملیات وعده صادق آثار و دستاوردهای زیادی برای ما داشت و بار دیگر بر تصویر دروغین ترسیم شده از ایران اسلامی در نزد دولت‌ها و ملت‌های دنیا به ویژه مردم مسلمان منطقه خط بطلان کشید و صداقت و مسئولیت‌پذیری ایران در برابر ملت مظلوم فلسطین را بدون روتوش تبلیغی غربی نمایش داد. همچنین نمایش اقتدار و قدرتی بود که خود ساخته بر پایه تکیه بر قدرت مردم خودش است. همچنین این واقعیت را در منظر چشم دنیا قرار داد که اهداف و سیاست‌های منطقه‌ای ایران بیشتر از منظر رئالیسم تدافعی و در جهت افزایش امنیت نسبی در پرتو آرمان‌های انقلابی و اسلامی با نظرداشت به تمدن نوین اسلامی تعریف می‌شود. بدین جهت بود که جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی موثر در مسائل سیاسی امنیتی با کشورهای منطقه و کنترل عملیات وعده صادق در عدم آسیب رساندن به اهداف غیرنظامی تلاش کرد تا ضمن اینکه امنیت خود را در شرائط خاص نا امنی پس از حمله تروریستی اسرائیل به سفارت خانه خود افزایش دهد، تهدیدات امنیتی ناشی از تهدیدات اسرائیل غاصب در منطقه را نیز رفع کند.

انتهای پیام

نظر شما