شناسهٔ خبر: 66427494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

واکنش‌ها به ادعای بی بی سی درباره‌ی مرگ نیکا شاکرمی

صاحب‌خبر -

واکنش برخی رسانه‌ها به ادعای بی بی سی درباره‌ی مرگ نیکا شاکرمی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

خبرگزاری فارس در متنی با عنوان «شبکه بی‌بی‌سی: اسناد تجاوز به نیکا جعلی بود؛ اما ما منتشر کردیم!» به نقد این گزارش پرداخته و نوشت: بی‌بی‌سی مدعی شده مأموران جسد نیکا را حوالی «یادگار امام» رها کردند. این درحالی‌که است که جسد نیکا در منطقه «امیر اکرم» یافت شده بود. همچنین فیلم ورود نیکا به یک ساختمان نیمه‌کاره حوالی ساعت 12 شب، موجود است.

سایت مشرق نیوز در گزارشی با عنوان «بازخوانی پرونده نیکا شاکرمی؛ از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخری نیکا به مادرش» نوشته است: با بررسی پرونده نیکا شاکرمی توسط مراجع ذی صلاح، مشخص شد که مرگ او نه تنها توسط نیروهای امنیتی انجام نشده، بلکه ارتباطی نیز با اغتشاشات نداشته و صرفا نام او در آن روزها به واسطه مرگ مشکوکش، در لیست پروژه کشته‌سازی‌ها قرار گرفت.

خبرگزاری تسنیم در متنی با عنوان «اذعان بی‌بی‌سی به ساختگی بودن اسناد درباره نیکا شاکرمی» نوشت: بی‌بی‌سی پس از انتقادهای گسترده به اسناد ادعایی که امروز درباره نیکا شاکرمی از جانباختگان فتنه ۱۴۰۱ منتشر کرده بود، ساعتی پیش در توئیتی نوشت که بی‌بی‌سی خودش این اسناد را «بازسازی» کرده است.

سایت همشهری آنلاین در متنی با عنوان «اعتراف شبکه BBC درباره ادعای تجاوز به نیکا شاکرمی | جزئیات ادعای این شبکه؛ تماس بی‌بی‌سی با یکی از افسران اطلاعات سپاه؟» نوشت: این شبکه انگلیسی به خوبی می‌داند که جعلی بودن اسناد، از ظاهر و اشتباهات آن به راحتی قابل تشخیص است. برای همین مدعی شد که ضمن تماس با یکی از افسران امنیتی سازمان اطلاعات سپاه! صحت ماجرا را بررسی کرد. این ادعای دروغ نیز بدون هیچ‌گونه سندی ارائه شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «گزارشی که «مستند» نیست» نوشته است: وجود این ابهامات تا حدی در گزارش «بی‌بی‌سی آی» آشکار است که خود گزارش نیز در پاراگراف‌های پایانی به آن اعتراف کرده و یادآور شده: «در مواردی اسنادی که تحت عنوان سندهای رسمی مربوط به ایران در اینترنت منتشر شده‌اند جعلی از آب درآمدند. البته تشخیص بیشتر این اسناد ساختگی آسان است، با توجه به اینکه شکل ظاهری‌شان به اسناد رسمی شباهتی ندارد، مثلا سربرگ یا فاصله‌های غیرمعمول یا اشتباهات عمده دستورزبانی و املایی در آنها دیده می‌شود.به طور مثال بعضی از این اسناد با توجه به تاریخشان ممکن است حاوی آرم سازمانی یا نام اداره اشتباهی باشند. یکی دیگر از نشانه‌های مدارک جعلی ادبیات به کار گرفته شده در آنهاست که گاهی با شیوه خاص نگارش رسمی در ایران مطابقت ندارد.» و اسناد ادعایی بی‌بی‌سی نیز اغلب همین نشانه‌ها را با خود دارد.

سایت همشهری آنلاین در گزارش دیگری با عنوان «ادعاهای بی اساس و دروغین بی بی سی در انتشار اسناد قتل و تجاوز به نیکا شاکرمی | رمزگشایی از داستان سرایی درباره مرگ نیکا شاکرمی» نوشت: متن بچگانه و پر از غلط نامه و حتی تایپ شدن عبارت محرمانه در کنار مهر سپاه پاسداران به خوبی نشان دهنده جعلی بودن این اسناد و نامه ها است. به نظر میرسد این ادعا همزمان با تظاهرات جهانی دانشجویان در آمریکا و اروپا صورت گرفته است تا موج بیداری دانشجویان و مردم جهان علیه استکبار جهانی را به حاشیه ببرند.

انتهای پیام

نظر شما