شناسهٔ خبر: 66153438 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدگاه صاحبنظران پاکستانی درباره عملیات «وعده صادق»: دست برتر ایران علیه اسرائیل

اسلام‌آباد - ایرنا - صاحبنظران پاکستانی در حوزه‌های نظامی، دفاعی و روابط بین الملل با اذعان به تاثیر گذاری دیپلماسی و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران بر معادلات منطقه‌ای به ویژه تدارک تهران در نبرد با ماجراجویی خطرناک اسرائیل، معتقدند که عملیات ایرانی «وعده صادق» یک تاکتیک محاسباتی علیه تجاوز رژیم صهیونیستی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، پاسخ موشکی و پهپادی روز گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به سرکنسولگری کشورمان در دمشق، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های چاپی و الکترونیکی پاکستان داشته و به خبر داغ صفحات اول جراید انگلیسی و اردو زبان این کشور همسایه تبدیل شده است.

تمامی شبکه‌های خبری پاکستان از صبح روز گذشته و تا برنامه‌های اصلی امروز خود، اصلی ترین مبحث را بررسی عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، چرایی این اقدام و تحلیل پیامدهای تنش‌های فعلی در خاورمیانه اختصاص دادند.

نکته بسیار حائز اهمیت درخصوص دیدگاه صاحبنظران پاکستانی پیرامون پاسخ ایران به اسرائیل، اجماع نظر آنان در حمایت از اقدام اندیشمندانه جمهوری اسلامی ایران بود و اینکه اسرائیل ریشه اصلی نابسامانی‌ها در خاورمیانه و عامل اقدامات ناگزیر نظامی تلقی شد.

نکته دیگر یکصدایی شخصیت‌های پاکستانی مبنی بر لزوم موضع گیری قوی تر دولت و دستگاه دیپلماسی این کشور در حمایت از جمهوری اسلامی ایران و روشنگری علیه تجاوزات اسرائیل در منطقه بود. آنان از دولت پاکستان مطالبه کردند که سردرگمی درخصوص نحوه انعکاس موضع علیه اسرائیل و پاسخ قانونی ایران شایسته روابط دوستانه و همسایگی ایران و پاکستان نیست و باید همانند حمایت از مساله فلسطین از اقدام دفاعی تهران علیه رژیم صهیونیستی نیز با صدای رسا حمایت شود.

اندیشمندان پاکستانی، ایران را تنها کشور دارای قدرت سیاسی، دیپلماتیک و نظامی برای به چالش کشیدن اقدامات تهدید آمیز اسرائیل در منطقه توصیف کرده و تاکید داشتند که امروز جهان مجبور به اعتراف به عزم قوی تهران برای پاسخگویی به تجاوزات رژیم اشغالگر اسرائیل است.

دیدگاه صاحبنظران پاکستانی درباره عملیات «وعده صادق»: دست برتر ایران علیه اسرائیل


سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته امور دفاع مجلس سنای پاکستان طی گفت‌وگو در برنامه شبکه جیو نیوز تاکید کرد: وعده صادق یک عملیات تاریخی و پیچیده است که نه تنها رسوایی سیاسی-نظامی را برای حاکمان اسرائیلی رقم زد بلکه حامیان غربی آن به ویژه آمریکا نیز نتوانستند جلوی اقدام نظامی ایران را بگیرند.

وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران برعکس دیگر کشورهایی که تسلیم زورگویی جبهه غرب شده اند، مطابق با حق مشروع خود و منشور سازمان ملل دست به اقدام دفاعی علیه تجاوزات اسرائیل زد.

دیدگاه صاحبنظران پاکستانی درباره عملیات «وعده صادق»: دست برتر ایران علیه اسرائیل

خانم ملیحه لودی نماینده دائم سابق پاکستان در سازمان ملل نیز گفت که پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ نظامی ایران به این رژیم اکنون جهان باید بداند که صهیونیست‌ها هرگز دنبال صلح و آرامش نیستند.

وی تاکید کرد: پاسخ نظامی به تحرکات اسرائیل یک اقدام ناگزیر از سوی جمهوری اسلامی ایران بود و به نظر من ایرانیان بسیاری زیرکانه و مقتدرانه به یک تجاوز پاسخ دادند.

دیدگاه صاحبنظران پاکستانی درباره عملیات «وعده صادق»: دست برتر ایران علیه اسرائیل خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان در واکنش به مطالبه رژیم صهیونیستی برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل پس از اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در فلسطین اشغالی، گفت: ببینید چه کسی این حرف را می‌زند، شرم آور است.

ژنرال عبدالقیوم خان کارشناس نظامی و نماینده سابق مجلس سنای پاکستان در برنامه تحلیلی شبکه اکسپرس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل قدردانی کرد و افزود: باید به اقدامات تروریستی و بی پروای صهیونیست‌ها پاسخ داده می شد و ایران با این اقدام به موقع جایگاه بین المللی خود را تقویت بخشید.

وی افزود: متاسفانه آمریکا و اروپا نه تنها به سپر دفاعی برای اسرائیل تبدیل شدند بلکه غربی ها همدست صهیونیست‌ها در قتل عام فلسطینیان در تشدید جنگ غزه هستند.

این کارشناس نظامی پاکستان خطاب به جامعه جهانی و حامیان اسرائیل گفت که اکنون نوبت آنان است که اسرائیل افسارگسیخته را کنترل کنند و جلوی هرگونه تشدید تنش‌ها را بگیرند.

قمر چیما کارشناس امور راهبردی و مدیر اندیشکده صنوبر پاکستان نیز معتقد است که جمهوری اسلامی ایران حق دفاع از خود در برابر تجاوزات خارجی را دارد لذا آنچه اسرائیل در دمشق مرتکب شد عامل اصلی تنش‌های فعلی در خاورمیانه و اقدام نظامی ایران قلمداد می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها به شدت از اقدامات تهدید آمیز اسرائیل نگرانند و با توجه به کارزارهای انتخاباتی آمریکا و تشدید انتقادات از دولت جوبایدن، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن و متحدانش از تنش آفرینی بیشتر اسرائیل حمایت کنند.

دیدگاه صاحبنظران پاکستانی درباره عملیات «وعده صادق»: دست برتر ایران علیه اسرائیل

خانم رفعت مسعود سفیر سابق پاکستان در ایران امروز در برنامه شبکه ABN در اسلام‌آباد اظهار داشت که جهان باید اسرائیل را پاسخگو کند و این تنها راهکار برای تثبیت وضعیت فعلی خاورمیانه و همچنین یک مسیر جدید برای توقف جنگ غزه می‌باشد.

وی افزود که آمریکا حامی همیشگی اقدامات ضدایرانی رژیم اشغالگر اسرائیل است، صهیونیست‌ها از سال‌های اخیر اقدامات تجاوزگرانه خود علیه منافع ایران در داخل و خارج را افزایش دادند اما حمله اخیر به سرکنسولگری ایران در دمشق، عبور از تمامی خطوط قرمز بود لذا جمهوری اسلامی ایران باید به این تجاوز آشکار پاسخ می‌داد.

این دیپلمات باسابقه پاکستانی خواستار واکنش موثر جامعه جهانی و بازیگران مهم در منطقه برای تنش زدایی شد و افزود: گسترش جنگ غزه یک طرح اسرائیلی برای انحراف افکار عمومی جهان از وضعیت اسفبار فلسطینیان است لذا جهان نباید در مدیریت اوضاع کم کاری کند.

در همین حال حزب جنبش عدالت پاکستان به رهبری عمران‌ خان نخست وزیر سابق این کشور، طی بیانیه‌ای پاسخ نظامی ایران را یک اقدام دفاعی علیه تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سرکنسولگری ایران در دمشق عنوان کرد.

در این بیانیه آمده است: ایران در پاسخ به تجاوز به اماکن دیپلماتیک خود یک اقدام مناسب و دفاعی علیه اسرائیل انجام داد و اکنون تنش‌زدایی از طریق راهکارهای دیپلماتیک باید در دستور کار قرار بگیرد.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تحولات فعلی خاورمیانه، خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها شد و اعلام کرد: اسلام‌آباد پیش‌تر نسبت به پیامدها و خطرات حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق هشدار داده بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی ایران در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق صورت گرفت.

نظر شما