شناسهٔ خبر: 66006378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

میراثی ماندگار از گذشتگان در روستای عزآباد شهرستان اشکذر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: مجموعه تاریخی سرحوض عزآباد اشکذر یک اثر تاریخی زیبا و بی‌نظیر در دل کویر است.

صاحب‌خبر -

جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: عزآباد از جمله روستا‌هایی است که ساختار متمرکز دارد و یکی از محلاتی که حکم محله مرکزی را دارد محله سرحوض است.

او بیان کرد: یک قلعه تاریخی در محله سر حوض عزآباد واقع شده است همچنین این محله دارای آب انبار تاریخی ارزشمند و مسجد نیز است.

جمالیان گفت: محله سرحوض عزآباد دارای بازارچه، غریبخانه، مکتب خانه، حمام تاریخی و بسیاری آثار تاریخی ارزشمند دیگر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر اظهار داشت: بخشی از این آثار تاریخی به دلیل بی توجه بودن به آن از بین رفته است و در حال حاضر آب انبار مسجد روی آن باقی مانده است.

او تصریح کرد: آب انبار تاریخی سر حوض دارای یک سردر زیبا است که از اندود کاهگل ظریف با کاربندی گچی تشکیل شده است همچنین راهرو ورودی آجری نیز در این قسمت وجود دارد.

جمالیان گفت: این آب انبار دارای چهار بادگیر است که اطراف خزینه قرار گرفته است که برای خنک نگه داشتن آب آن بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: مسجد سرحوض نیز روی آب انبار سرحوض قرار گرفته است و دارای بادگیر نسبتا بلند است.

او بیان کرد: این مسجد ویژگی‌های ارزشمند تاریخی بسیاری دارد که زیبایی منحصر به فردی به آن بخشیده است.

جمالیان گفت: این مسجد زیبا از خشت و گل متشکل از ایوانی میانی با سه سقف تاسکی شکل که در انتها به محراب ختم می‌شود، تشکیل شده است و در بالای محراب بادگیر مسجد بنا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر اظهار داشت: در دو طرف ایوان اصلی نیز ایوان‌های جانبی قرار دارد که درب‌های مسجد از شرق و غرب دو طرف دهانه ورودی آب انبار به این ایوان‌ها باز می‌شود.

او تصریح کرد: نمای بیرونی مسجد نیز بسیار زیبا است و این اثر تاریخی ارزشمند متعلق به دوره زند تا دوره قاجار است و در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۲۱۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما