شناسهٔ خبر: 66003314 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

بهترین ادویه را از کجا بخریم؟

روش‌های تشخیص انواع ادویه اصل از تقلبی: بهترین ادویه را از کجا بخریم؟ ادویه‌جات از گذشته‌های دور تاکنون، از گران‌ترین و

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روش‌های تشخیص انواع ادویه اصل از تقلبی: بهترین ادویه را از کجا بخریم؟

ادویه‌جات از گذشته‌های دور تاکنون، از گران‌ترین و پرمخاطب‌ترین کالاهای جهان محسوب می‌شدند. امروزه استفاده از ادویه‌جات به‌عنوان طعم‌دهنده و چاشنی ایده‌آل، همراه با خواص سلامتی مختلف در هر آشپزخانه‌ای دیده می‌شوند. همین دلیل کافی‌است تا یک سری افراد سودجو، ادویه تقلبی را به نام ادویه اصل به مردم بفروشند تا پول بیشتری به جیب بزنند. بنابراین برای خرید ادویه به‌صورت عمده یا خرد باید ادویه اعلا و اصل از ادویه‌های تقلبی تشخیص داده شود.

روش‌های تشخیص اصالت هر ادویه

هر نوع ادویه شکل ظاهری و ویژگی‌های خاصی دارد؛ بنابراین نمی‌توان برای تشخیص اصالت ادویه‌جات از یک فرمول خاص تبعیت کرد. بلکه هر کدام از انواع آنها باید به‌صورت جداگانه تست و بررسی شوند. در ادامه روش‌های تشخیص اصالت انواع ادویه‌جات برای خرید ادویه اصل آورده شده است:

زردچوبه (Turmeric)

زردچوبه از ریشه‌ای به رنگ زرد و نارنجی تهیه می‌شود که پس از آسیاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه از نظر ظاهری، تاحدودی به ریشه زنجبیل شباهت دارد. ریشه این ادویه چین خوردگی ندارد و می‌توان برای تشخیص اصالت، این ویژگی‌ها را هم در نظر گرفت.

متاسفانه برخی از فروشندگان سودجو زردچوبه را با آردی رنگ‌شده ترکیب می‌کنند و به اسم ادویه اصل به فروش می‌رسانند. البته راه ساده‌ای برای تشخیص اصل‌بودن این زردچوبه پرکاربرد وجود دارد و آن هم حل‌کردن آن در آب است. اگر زردچوبه در آب به‌راحتی حل شد، یا لکه‌های سفید روی سطح آب به‌وجود آید یعنی این چاشنی اصل نیست‌.

اما اگر کف ظرف ته‌نشین شد، زردچوبه اصل محسوب می‌شود و هیچ نگرانی برای مصرف آن وجود نخواهد داشت. برای خرید ادویه زردچوبه به صورت عمده و با بهترین کیفیت می‌توانید به فروشگاه‌های معتبری همچون شرکت افرا مراجعه کنید.

زعفران (Saffron)

زعفران لقب طلای سرخ را بی‌دلیل به‌دست نیاورده است. برای تهیه حدودا یک کیلو زعفران به چیزی نزدیک به 15هزار گل زعفران نیاز خواهد بود. همین ارزش بالا و کمیاب‌بودن این طلای سرخ، آن را به گران‌ترین ادویه جهان تبدیل کرده است‌. بنابراین، از میان انواع مختلف ادویه‌جات، احتمال فیک و تقلبی‌بودن آن هم زیاد خواهد بود. برای تشخیص زعفران اصل فاکتورهای متعددی وجود دارد که در ادامه به آسان‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • طعم و بوی زعفران: زعفران برخلاف بوی شیرینش طعم تلخی دارد. پس قبل از خرید ادویه زعفران، آن را ببویید و کمی مزه کنید. اگر تلخ و در عین حال خوش‌بو بود، در خرید آن دریغ نکنید.
  • میزان رنگ‌دهی در آب: برای تست زعفران مقداری از آن را درون آب ولرم قرار دهید. تقریبا یک ساعت طول می‌کشد تا زعفران اصل کاملا رنگ نارنجی پررنگ خود را به آب بدهد. اما در همان لحظات اول رنگ آب باید زرد شود. زعفران فیک در عرض چند ثانیه رنگ نارنجی پس می‌دهد. خرید ادویه با کیفیت زعفران تنها از برخی فروشندگان مطمئن امکان‌پذیر است و شرکت افرا یکی از این فروشندگان محسوب می‌شود.

دارچین ( Cinnamon )

در برخی مواقع چیزی که باعنوان دارچین به مردم فروخته می‌شود در اصل کاسیای چینی محسوب خواهد شد نه دارچین! کاسیا از خانواده دارچین در نظر گرفته می‌شود ولی عطر و طعم ضعیف‌تری دارد. کاسیا برخلاف دارچین در همه جا موجود و دردسترس است؛ اما مصرف زیاد آن به کبد آسیب می‌رساند. به‌خاطر شباهت زیاد این ادویه سمی به دارچین، به وفور توسط افراد متقلب به فروش می‌رسد.

برای خرید ادویه دارچین، اگر به‌صورت پودر ارائه می‌شود، مقداری از آن را در دهان بگذارید. در صورتی‌که طعم شیرین و تندی داشت پس با اطمینان آن را بخرید. علاوه‌بر این، چوب دارچین اصل از دو طرف پیچ‌خورده و نازک و کوچک است. اگر با چوب ضخیم و درشتی که تنها از یک طرف پیچ‌خورده مواجه شدید، بدانید که دارچین اصل یا سیلان نیست.

آزمایش دیگری که می‌توانید انجام دهید این خواهد بود که مقداری از پودر دارچین را خمیری کنید و روی لب‌ها بمالید. اگر پس از چند ثانیه لب‌هایتان شروع به سوزش شدید کردند، آن پودر، دارچین اصل محسوب می‌شود. اگر به‌ دنبال دارچین اصل، باکیفیت و ارگانیک به‌ صورت عمده هستید، باید به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید و شرکت افرا بهترین گزینه برای خرید ادویه باکیفیت به صورت عمده خواهد بود.

زنجبیل (Ginger)

زنجبیل اصل یکی از ادویه‌های پرخاصیت است که باید به هنگام خرید آن دقت کافی داشت. قبل از خرید ادویه زنجبیل آن را بو کنید؛ زنجبیل اصل بوی تند و تیزی دارد. اگر هم قصد داشتید که ریشه آن را خریداری کنید، مراقب باشید فروشندگان سودجو ریشه کوهی را به اسم زنجبیل به شما نفروشند.

برای تشخیص ریشه زنجبیل اصلی از تقلبی، آن را کمی با ناخن خراش دهید. اگر پوستش به‌راحتی کنده شد و شما توانستید بوی آن را از روی انگشتان خود حس کنید، پس ریشه موردنظر همان زنجبیل است.

ادویه کاری (Curry)

یکی دیگر از ادویه‌جات پرکاربرد برای مزه‌دارکردن غذاها ادویه کاری در نظر گرفته می‌شود. بسته به سلایق و فرهنگ‌های مختلف، ادویه تشکیل‌دهنده کاری هم متفاوت خواهد بود. حتی امکان دارد دستورالعمل‌های متنوعی برای تهیه آن در خانه‌ها وجود داشته باشد و با اسم‌های دیگری شناخته شود. به‌طورکلی، فلفل، هل، پودر زردچوبه، ریحان خشک، جوز هندی، زنجبیل، کنجد و غیره از اجزای تشکیل‌دهنده پودر کاری به‌شمار می‌روند.

اما در نهایت فرمول ادویه ترکیبی کاری را تنها باید از فروشندگان معتبری همچون شرکت افرا تهیه کرد. در این فروشگاه عمده ادویه‌جات، ادویه‌های ترکیبی با فرمول خاص و منحصربه‌فرد و با استفاده از ادویه‌های ارگانیک و باکیفیت، متناسب با همه سلیقه‌ها و فرهنگ‌ها تولید می‌شود. برای خرید ادویه کاری هم می‌توان اصالت آن را از رنگ مایل به زردش تشخیص داد. چرا که بخش قابل‌توجهی از ادویه کاری را زردچوبه تشکیل می‌دهد.

جمع‌بندی

پخت‌وپز را بدون ادویه‌جات نمی‌توان تصور کرد! بنابراین استفاده از این طعم‌دهنده‌ها در همه جا بسیار رایج است. اما متاسفانه این چاشنی در دو نوع اصل و تقلبی در بازار به فروش می‌رسد و تشخیص اصالت آن کار راحت و آسانی نیست. بنابراین برای خرید ادویه اصل، پرخاصیت، باکیفیت و ارگانیک توصیه می‌شود به فروشگاه‌های معتبر و مطمئن مراجعه شود. شرکت افرا با چندین سال سابقه و تضمین اصالت محصول، بهترین گزینه برای خرید عمده ادویه‌جات خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما