شناسهٔ خبر: 65967785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کرمان

مدیر کل دامپزشکی کرمان گفت: طرح واکسیناسیون علیه‌بیماری طاعون نشخوارکنندگان در کرمان از اوایل فروردین آغاز شده است و تا پایان خرداد ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

محمد خلیلی وند با اعلام اجرای واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام سبک استان کرمان گفت: با هدف حفظ و حراست از جمعیت دامی استان کرمان و با هدف پیشگیری از این بیماری و کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و یا بیماری پی پی آر، عملیات اجرای طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون علیه این بیماری در سطح استان کرمان از اوایل فروردین ماه در استان آغاز شده است که تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

وی مهم ترین اهداف اجرای این طرح ملی را کاهش کانون‌ های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و زمینه ‌سازی شرایط لازم برای ریشه ‌کنی آن در سال ‌های آینده در استان اعلام کرد.

  مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: پیش ‌بینی می ‌شود در این طرح ملی ۹۰ درصد دام ‌های سبک استان کرمان‌با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده و دام‌های کوچ‌رو و عشایری و نیز کانون‌ های بیماری علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن ‌سازی شوند.

 وی تصریح کرد: پیش بینی می‌ شود حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن سازی شوند. 

این مقام مسئول دامپزشکی استان از دامداران، دامپروران، روستائیان و عشایر استان خواست برای پوشش حداکثری واکسیناسیون با تیم های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند.

وی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از جمله بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد و در صورت انتقال خسارات و تلفات شدیدی درحیات وحش برجا می‌گذارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می کند، افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه آغاز شده و دام مبتلا به این بیماری به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری را از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

این مقام مسئول گفت: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا کنند.

نظر شما