شناسهٔ خبر: 65933836 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

نحوه ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ برای رانندگان کامیون

ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای رانندگان کامیون یکی از روش های دستیابی رانندگان به حق و حقوق خود است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا، نحوه ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را برای رانندگان کامیون شرح داد.

مطلب مهم و پربازدید مرتبط با این خبر را بخوانید:

3 گام مهم شکایت رانندگان کامیون از کرایه غیر منصفانه و سوء استفاده های دیگر

 

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند گفت:

۱. رانندگان کامیون برای ثبت هر شکایت و پیگیری آن چه در مراجع قضایی و چه شبه قضایی (اداری) نیازمند مستندات هستند.

۲. مستندات رانندگان برای شکایت عدم پرداخت کرایه عبارتست از: بارنامه، رسید پرداختی کمسیون، برگه باسکول تخلیه یا رسید تحویل کالا.

بنابر این نباید مستندات را تا زمان دریافت کرایه دور ریخته شود و در مواردی که کلیه مدارک توسط گیرنده از رانندگان کامیون دریافت یا به واسطه پس از رسید بودن به شرکت تحویل داده می شود حتماً از آن کپی یا حداقل عکس گرفته و ذخیره شود.

۳. پس از تماس با سامانه ۱۴۱ و اعلام موضوع و ارائه مشخصات برای راننده شاکی لینک پیگیری و شماره رهگیری پیامک می شود، با ورود به لینک مذکور صفحه ای باز می شود و درخواست کد رهگیری می کند، با درج کد رهگیری راننده شتکی وارد مرحله بعدی یعنی بارگذاری مستندات می شود.

در این مرحله باید عکس واضح با حجم کمتر از ۱ مگابایت از بارنامه و رسید تخلیه (برگه باسکول) بارگذاری شود.

 برای کاهش حجم عکس ها باید از اپلیکیشن بازار یک برنامه کاهش حجم عکس و ویدئو دانلود شود و حجم عکس مورد نظر با این برنامه کاهش یابد. (برخی از گوشی ها این قابلیت را دارند)

۴. در قسمت موضوع شکایت عدم پرداخت کرایه یا هر علت دیگری که بابتش شکایت شده درج شود.

۵. رویه بدین صورت است که پاسخگویی معمولا حداقل ۱۰ روز کاری زمان می برد، بنابراین رانندگان کامیون باید در کوتاهترین زمان از تاریخ تخلیه ( نهایتا یک هفته) شکایت خود را ثبت کنند.

۶. حتماً بعد از ۱۰ روز کاری اگر پاسخی دریافت نشد مجدداً با ۱۴۱ تماس و با ارائه کد رهگیری درخواست پیگیری مجدد شود.

۷. متاسفانه برخی ادارات کل راهداری در برخورد با شرکت های بزرگ و صاحب نفوذ منفعلانه عمل می کنند اما به محض شکایت از شرکت های ضعیف و بی نام و نشان مقتدرانه عمل می کنند !!!

 با این حال ثبت شکایت برای همان شرکت های بزرگ هم می تواند در صورت پیگیری قضایی از طرف راننده، مبنای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه (دیرکرد) قرار گیرد، لذا نسبت به درج شکایت در سامانه حتی برای همان شرکت های صاحب نام هم نباید بی تفاوت بود.

۸. مسئولیت پرداخت کرایه (در صورت عدم پرداخت کرایه در مقصد) با شرکت صادر کننده بارنامه است؛ بنابراین به شایعات افراد بی خیال و بی تفاوت و یا نمایندگان شرکت ها و یا صاحبان کالا در فضای مجازی که مثلا میگویند شرکت x مال فلان ارگان نظامی است و کسی زورش به او نمی رسد نداشته باشید.

خیرمند در ادامه تاکید کرد: اصل 34 قانون اساسی می گوید: دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می تواند به منظور دادخواهی به دادگاه های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه ها را در دسترس داشته باشند و هیچ کس را نمی توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.

نظر شما