شناسهٔ خبر: 65892919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی:

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، شلومو بن عمی وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ال پائیس اسپانیا در لندن، در انتقاد از عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و تاثیر عملیات رزمندگان حماس موسوم به «طوفان الاقصی» اظهار داشت: این یک طغیان ناگهانی علیه اسرائیل بود. تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده بود. این عملیات پیروزی بزرگی برای حماس بود و آنچه ما را از توقف این جریان علیه خود باز می‌دارد، دولت افراطی نتانیاهو است.

وی تاکید کرد: تصمیم جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای دادن رای ممتنع (به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر درخواست آتش‌بس فوری در غزه) ضربه سختی به نتانیاهو بوده و بدون شک، نسبت به سایر آرای ممتنع‌ مشابه در سال‌های گذشته، بسیار قابل توجه‌تر بوده است.

بن عمی گفت: این بخشی از یک استراتژی از پایین به بالا است؛ فرستادن سیگنال‌هایی به اسرائیل مبنی بر اینکه همه چیز می‌تواند تغییر کند و این روند با اظهار نظر بایدن شروع شد که به مطبوعات درز کرد و طبق آن، او دیگر نتانیاهو را یک سرمایه برای ایالات متحده نمی‌داند.

وی افزود: اما این تغییر استراتژی در قبال خاورمیانه نیست، بلکه راهی برای چرخاندن بازوی اسرائیل است (به نشانه‌ی تنبیه)؛ اینکه به او بگویم که نمی‌تواند راهی که دنبال می‌کند را ادامه دهد.

«نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است» بن عمی تاکید کرد: آن‌ها (آمریکایی‌ها) از رفتارهای نتانیاهو به تنگ آمده‌اند و پاسخ نتانیاهو همچنین نشان دهنده باور او به این مساله است که واشنگتن می‌خواهد تا سرنگونش کند.

وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، افزود: بایدن یک چشم‌انداز استراتژیک برای خاورمیانه داشت که شامل دستیابی به یک اتحاد پایدار بین ایالات متحده با اسرائیل و کشورهای عربی برای مقابله با تهدید ایران بود. موفقیت حماس این بوده که نتانیاهو را به جنگی بدون اهداف سیاسی روشن سوق داده است. نتانیاهو در این جنگ سرد جدید که بین ایالات متحده و چین و روسیه وجود دارد به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است.

بن عمی گفت: نتانیاهو، دست در دست یک ائتلاف دولتی افراطی، حتی توانسته است جامعه یهودیان آمریکایی را که قبلا هرگز در حمایت از اسرائیل تزلزل نکرده بود، دوپاره کند. امروز، جامعه یهودیان در ایالات متحده نیز تقسیم شده است. حتی جریان جدیدی در میان روشنفکران آن به نام «دیاسپوریسم» وجود دارد که به دنبال ایجاد ایدئولوژی جدیدی است که به وابستگی خود به اسرائیل را پایان دهد. آنچه اکنون اتفاق افتاده است، غیرقابل تصور بود.

«تا زمانی که نتانیاهو در راس قدرت باشد، واشنگتن به پیشبرد اقدامات بیشتر علیه اسرائیل تمایل دارد»

بن عمی ابراز تاسف کرد: اسرائیل امروز خود را در وضعیت انزوا می‌بیند. افراط‌گرایی کسانی که اسرائیل را اداره می‌کنند، وجهه بین‌المللی آن را مشروعیت‌زدایی کرده است و اقدامات آن‌ها، بایدن را در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار داده است؛ بایدن با توشه شکست استراتژی خود برای خاورمیانه نمی‌تواند با روند انتخاباتی روبه‌رو شود. بنابراین، رهبر دموکرات‌ها باید در سناریوی بین‌المللی جدید، وجهه خود را حفظ کند.

وی در انتقاد از عملکرد رژیم تل‌آویو افزود: نادیده گرفتن جریان‌های بیگانگی عظیمی که در ایالات متحده در حال ظهور است نیز از سوی اسرائیل اشتباه بزرگی است؛ ظهور این جریان‌ها در حزب دموکرات یا در میان جوانان. نتانیاهو در این واقعیت مقصر است که اسرائیل، افراطی‌ترین جناح‌های جامعه آمریکا مانند انجیلی‌ها یا ترامپیسم را پذیرفته است.

بن عمی یادآور شد: ایالات متحده که رای ممتنع داد، حتی بلافاصله این نظر را اضافه کرد که متن الزام‌آور نیست. اما این نشانه آشکاری بود که واشنگتن مایل به پیشبرد اقداماتی بیشتر علیه اسرائیل است، به ویژه تا زمانی که نتانیاهو در راس قدرت بماند.

نظر شما