شناسهٔ خبر: 65864556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هواشناسی قشم نسبت به مواجی خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داد

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم گفت: تحت تاثیر بادهای شدید شمال غربی تا جنوب غربی، از امروز سه شنبه تا جمعه نسبت به مواجی و تلاطم دریا در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان هشدار داده می شود.  

صاحب‌خبر -

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی، بیشینه سرعت باد به ویژه در ساعت های بعدازظهر و شب، در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان (قشم، هرمز، هنگام، لارک، بندرعباس، کیش، لاوان، سیری، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خمیر، لنگه، سیریک و جاسک) به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲ متر خواهد رسید.

وی ادامه داد: توصیه می شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی خودداری کنند، گردشگران و مسافرین نوروزی از شنا کردن در دریا و فعالیت های تفریحی در سواحل اجتناب کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان هرمزگان صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: این شرایط ناپایدار دریایی تا روز جمعه دهم فروردین ماه، تداوم خواهد داشت.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: در روز جاری، نیز با حرکت سامانه بارشی به سمت جنوب شرق کشور، از میزان ابرناکی آسمان در نیمه غربی هرمزگان کاسته می شود اما تا ساعت های بعدازظهر و شب در مناطق شرقی استان، آسمان نیمه ابری با احتمال رگبار پراکنده باران پیش بینی می شود و اواخر وقت امروز، این سامانه خارج خواهد شد.

وی گفت: به لحاظ دمایی تا پایان هفته جاری، نوسانات دمایی ۲ تا چهار درجه سلسیوس در نواحی مختلف استان هرمزگان پیش بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، حدوداً ۹۰ متر است.

طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است.

عریض‌ترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است. عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.

تنگه هرمز، نیز آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر می‌باشد.

ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.

تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.

حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تامین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.

باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به ۲ قسمت تقسیم می‌شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جزو آب‌های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی‌مانده جزو آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود. تمام کشتی‌های عبوری باید از آب‌های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.

دریای عُمان، (دریای مَکران یا خلیج مَکران)، پهنه‌ای آبی و خلیجی است که از غرب به تنگه هرمز، خلیج فارس و امارات متحده عربی از شمال به ایران، از شرق به اقیانوس هند و از جنوب به کشور عمان محدود می‌شود و ۵۴۵ کیلومتر طول و ۱۸۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

جزیره قشم که در منابع تاریخی از آن به نام های کوان، ابرکافان، ابرکمان، برخت، طویله، بنی، لافت، کشم و سرانجام قشم یادشده، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

نظر شما