شناسهٔ خبر: 65840214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو هیأت علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عامل باکتری سل، باکتری مایکوباکتریوتوبرکلوزیس بوده، که ذاتا با دیگر باکتری‌ها متفاوت است

بیماری سل، اغلب با تب، تعریق شبانه و سرفه‌های پایدار بالاتر از ۲ هفته همراه است.

صاحب‌خبر -

عامل باکتری سل، باکتری مایکوباکتریوتوبرکلوزیس بوده، که ذاتا با دیگر باکتری‌ها متفاوت است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی،عضو هیأت علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:این باکتری سال‌ها می‌تواند به صورت نهفته در بدن انسان باقی بماند، یعنی براساس و نوع پاسخ ایمنی فرد، در مواجهه با این باکتری، ممکن است بتواند سالیان متمادی، در بدن برخی افراد زندگی کند، که به آن عفونت نهفته سل گفته می‌شود و این امر درحالی اتفاق می‌افتد که فرد هیچ گونه علامتی نداشته و تست آزمایشگاهی او هم مثبت نخواهد بود.

دکتر سامان سلیمان پور افزود: اما اگر بعد از گذشت سال‌ها به هر دلیلی مانند انواع بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی و HIV یا مصرف برخی دارو‌ها و نیز سالخوردگی، سیستم ایمنی بدن فرد افت کند، این باکتری می‌تواند بروز مجدد داشته باشد، که خطر انتقال آن بین افراد دیگر به صورت سل فعال نشان داده می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان، آلوده به باکتری سل هستند و شماری از افراد به صورت نهفته آلوده به این باکتری می‌باشند، در واقع از هر سه نفر یک نفر می‌تواند آلوده به این باکتری باشد، لذا این خطر بالقوه وجود دارد که بیماری سل انتقال یابد و به صورت فعال در بین مردم وجود داشته باشد.

وی افزود: براساس آخرین گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به.۱۰.۶ میلیون نفر، در سال به بیماری سل مبتلا می‌شوند و حدود یک میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، که درصد بسیار قابل ملاحظه‌ای بوده و باعث شده سازمان بهداشت جهانی، همیشه به دنبال کنترل این بیماری باشد. با مقایسه‌ای کوچک بین این باکتری و آن چه که در کووید ۱۹ اتفاق افتاد، سالانه میلیون‌ها نفر بر اثر بیماری سل، از بین می‌روند، بنابراین در این زمان طولانی میزان مرگ و میر ناشی از این باکتری، بسیار بیشتر از کووید ۱۹ بوده است.

او گفت: در راستای پیشگیری از بیماری سل، واکسن ب ث ژ در بدو تولد تزریق می‌شود. این واکسن، به دلیل ایجاد عوارضی همچون، بروز عفونت در نوزادان، با استقبال جامعه بهداشت جهانی، روبرو نشده است. مطالعات نشان داده، که کارآیی این واکسن، بین ۰ تا ۸۰ درصد بوده که در برخی مواقع بی اثر و نیز در برخی شرایط می‌تواند تا ۸۰ درصد اثربخش باشد.

 

 

نظر شما