شناسهٔ خبر: 65799532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت؛

اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان (بخش اول)

داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب در ماه مبارک رمضان اهمیت دارد، تا هم از برکات معنوی این ماه برخوردار شویم و هم به حفظ و ارتقا سلامتی خود کمک کنیم.

صاحب‌خبر -
اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان (بخش اول)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ((صوموا تصحوا، یعنی روزه بگیرید تا سالم باشید)).
در طول روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.
همچنین روزه داری در پیشگیری و یا کنترل بیماری‌هایی که عادات غذایی، چاقی و اضافه وزن در بروز آنها نقش دارند بسیار موثر است؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در ماه مبارک رمضان و پرهیز از عادات غذایی غلط بسیار اهمیت دارد، تا هم از برکات معنوی این ماه برخوردار شویم و هم به حفظ و ارتقا سلامتی خود کمک کنیم.
تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه‌ی غذایی است.
«تنوع» به معنی استفاده از تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی ها، میوه‌ها و گوشت و حبوبات می‌باشد.
«تعادل» بدین معنی است که از همه‌ی گروه‌های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.
افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند بهتر است سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر می‌باشد.
ویژگی‌های یک وعده غذایی مناسب در سحر
۱- وعده سحری به هیچ وجه نباید حذف شود، زیرا این وعده غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می‌کند.
اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می‌کنند در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری می‌شوند این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است.
۲- بهتر است وعده غذایی مصرفی در وعده سحر خصوصیات و ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.
انواع چلوخورش‌های کم چرب و همچنین پلو‌های مخلوط با حبوبات و سبزیجات (مانند عدس پلو، لوبیاپلو، سبزی پلو) به همراه یک منبع پروتئینی کم چرب مثل مرغ، گوشت یا ماهی انتخاب مناسبی برای وعده سحری هستند.
۳- نکته قابل توجه این است که پرخوری کردن در وعده سحری نه تنها باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز نمی‌شود بلکه باعث عوارض گوارشی مثل نفخ، درد شکم و ترش کردن (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود.
۴- برای پیشگیری از تشنگی در طول روز باید از مصرف غذا‌های شور، چرب و سنگین، سرخ شده، ماکارونی، ته دیگ، انواع آش، کوکو‌ها و همچنین چای پررنگ و قهوه در وعده سحری خودداری گردد.
۵- مصرف انواع سبزیجات، سبزی خوردن و همچنین ماست کم چرب و دوغ کم نمک در کنار وعده سحری بسیار مفید هستند
۶- مصرف بیش ازحد آب در هنگام سحر، کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی‌کند، زیرا در ساعت‌های ابتدایی روز از طریق ادرار دفع می شود.
مصرف سبزیجات، سالاد و میوه‌های آبدار مانند هندوانه، طالبی و گرمک و همچنین دانه‌های جذب کننده آب مثل تخم شربتی و خاکشیر در پیشگیری از تشنگی و تأمین آب مورد نیاز بدن در طول روز مؤثر است.
 
۷- از خوردن چای زیاد خصوصاً پر رنگ در هنگام سحر و نیز نوشیدنی‌های کافئین دار باید اجتناب شود، زیرا باعث دفع ادرار زیاد و همچنین تشنگی در طول روز می‌شوند..

نظر شما