شناسهٔ خبر: 65760503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

شهرکرد – ایرنا – مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: یک‌هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال غرامت مربوط به سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ به کشاورزان این استان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خسرو کیانی روز یکشنبه در نشست ستاد بیمه محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود:هر چند پرداخت این میزان غرامت نسبت به خسارت‌ ۵۰ هزار میلیارد ریالی ناچیز است، اما باز هم قابل توجه است.

وی اظهار داشت: با توجه به حوادث احتمالی و پیش‌بینی نشده؛ پوشش حداکثری بیمه در بخش کشاورزی و همچنین مسکن (براساس اقدام جدید صندوق بیمه حوادث طبیعی) از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ضمن اینکه باید با استفاده از روش‌های نوین از بروز خسارت‌های ناشی از عوامل طبیعی جلوگیری کرد؛ افزایش سطح پوشش بیمه‌ای نیز الزامی است.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر خسارت‌ها در چهارمحال و بختیاری ناشی از عوامل جوی و اقلیمی و قابل پیشگیری است.

پرداخت پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان چهارمحال و بختیاری

کیانی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری با پرداخت پنج‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت محصولات کشاورزی در مدت سه سال از جمله استان‌های پیشرو در پرداخت خسارت‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز کشور دچار تغییر اقلیم است، گفت: این تغییر اقلیم کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده به همین دلیل پیش‌بینی ساز و کارهای لازم برای افزایش پوشش بیمه ای برای تقویت تولید از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چهارمحال و بختیاری استان نخست خشک کشور

به گفته کیانی، با توجه به کم بارش بودن سال زراعی جاری؛ چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب رتبه‌های اول و دوم استان‌های خشک را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: این تغییر اقلیم و تغییر شرایط جوی نشان می‌دهد ضمن اینکه باید منابع آبی را مدیریت کرد باید با اطلاع‌رسانی لازم نسبت به افزایش سطح پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی اقدام کرد.

کیانی یادآور شد: انتظار می‌رود با بارش نرمال در فصل بهار که برای کشت دیم الزامی بتوانیم سال زراعی جاری را با کمترین خسارت پشت سربگذاریم.

رییس دایره بیمه‌ای محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از یک‌هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال غرامت پرداختی به کشاورزان ۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی، ۸۵۸ میلیارد ریال محصولات باغی،۳۰ میلیارد ریال طیور، ۶۰میلیارد ریال دام و ۶۶ میلیارد ریال نیز مربوط به آبزیان بوده است.

احمد کریم‌زاده افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در استان ۱۴ هزار و ۱۶۸ هکتار محصولات باغی شامل بادام، گردو، هلو، شلیل، سیب و انگور، هفت میلیون و ۳۴۴ هزار قطعه طیور، ۱۴۳هزار و ۴۵۵ راس دام سبک، روستایی، بومی آمیخته، زنبور عسل، آبزیان، ۳۸هزار و ۵۷۷ مترمربع ابنیه و یک هزار و ۶۴۶ هکتار تنه درختان بیمه شده است.

وی برضرورت برنامه‌ریزی لازم برای بیمه محصولات کشاورزی و دامی به خصوص دام صنعتی و بومی – آمیخته در سال زراعی جدید تاکید کرد.

افزایش هشت درجه‌ای دما در پاییز و زمستان

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تا اسفند ماه استان شرایط جوی خوبی را نداشت و با افزایش هشت درجه‌ای دما و بیدار شدن درختان و به بار نشستن برخی از آن‌ها روبرو بودیم.

سعید قطره افزود: با این وجود با توجه به بارش‌ها شرایط اقلیمی از اول اسفند تغییر کرد که این همان تغییر اقلیم به شمار می‌رود که به خوبی قابل لمس است.

وی با اشاره به هشدار سطح قرمز برای سامانه بارشی پیشرو که از سه‌شنبه آغاز می‌شود، اظهار داشت: در این سامانه بارشی احتمال بارش ۱۵۱ میلی‌متری پیش بینی شده در این ارتباط طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل دور از انتظار نیست.

قطره اضافه کرد: اطلاع‌رسانی کامل به دارندگان استخرهای پرورش ماهی و سایر کشاورزان در این خصوص انجام شده است.

کاهش دما نداریم

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند در زمان حاضر هیچ‌گونه کاهش دما در استان پیش‌بینی نشده است با این وجود در فواصلی از جمله پنجم، ششم و سیزدهم فروردین و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ کاهش دما در استان دور از انتظار نیست.

هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

قطره تاکید کرد: نباید این‌گونه تصور کرد که چون زمستان گرمی را پشت سرگذاشته‌ایم احتمال کاهش دما و بروز سرمازدگی در بهار دور از انتظار است.

وی یادآور شد: در خصوص سرماهای تشعشعی که به صورت نقطه‌ای و جبهه‌ای در استان به خوبی اطلاع رسانی و هشدارهای لازم داده شده است.

خسارت ۲۰ تا ۴۰ درصدی درختان بادام

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال استان پاییز و نیمه زمستان گرمی را پشت سرگذاشت و همین امر موجب شد درختان و باغ‌های میوه به سمت باز شدن برود اما با توجه به ریزش سرما و بارش‌ها در اسفندماه باز شدن درختان و باغ‌های میوه در استان به تاخیر افتاد.

ابراهیم شیرانی عمده باغ‌های استان را متعلق به بادام دانست و افزود: ۱۷هزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغ‌های استان است که از این میزان ۱۳هزار و ۵۰۰ هکتار بارور هستند.

شیرانی اضافه کرد: با گرم شدن شرایط اقلیمی به خصوص در بهمن ماه بعضی از رقم‌های بادام از جمله سنگی و سفید که بیشتر در حاشیه رودخانه، پایین دست اصفهان و برآفتاب‌ها نزدیک به ۲۰ تا ۴۰ درصد و رقم‌های ربی و مامایی بیشتر از ۱۰ درصد دچار باز شده و دچار خسارت شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش میوه‌های هسته‌دار از جمله بادام اگر ۳۰ درصد آن به بار بنشیند به این معنی است که درختان بار خوبی دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با ۲۴ هزار تن تولید و اشتغال‌زایی ۲۰ هزار نفر دارد.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند

بیشتر بخوانید:

نظر شما