شناسهٔ خبر: 65751288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دکترین هسته‌ای روسیه و آمریکا؛ سایه جنگ اتمی بر روابط واشنگتن و مسکو

واکنش‌ها به هشدار هسته‌ای روسیه به غرب در حالی است که آمریکا خود دارای زرادخانه کلاهک‌های هسته‌ای است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌تازگی به غرب هشدار داد که روسیه از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اعزام نیرو‌های آمریکایی به اوکراین از سوی مسکو تشدید قابل توجه جنگ تلقی می‌شود. 

روسیه که وارث تسلیحات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی است، بزرگترین ذخیره کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارد. 

در همین حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: در حال حاضر هیچ شرایطی وجود ندارد که نشان بدهد ممکن است روسیه تهدید‌های مکرر خود را برای استفاده از سلاح هسته‌ای دنبال کند.

همچنین یک مقام اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا، گفت این نهاد تهدید هسته‌ای روسیه را با «دقت بسیار زیاد» تحت‌نظر دارد تا در صورت نیاز، تغییراتی در زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا اعمال کند.

فرانک رز، معاون سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا با اشاره به گزارش کمیسیون وضعیت راهبردی آمریکا درباره احتمال نیاز این کشور به سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و متنوع‌تر، گفت: دولت تصمیمی در مورد اینکه آیا ما به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز داریم یا نه، نگرفته است؛ اما ما این موضوع را بسیار دقیق بررسی می‌کنیم.

زرادخانه هسته‌ای روسیه

به گفته فدراسیون کارشناسان آمریکایی (FAS)، روسیه حدود ۵ هزار و ۵۸۰ کلاهک هسته‌ای را کنترل می‌کند.

کارشناسان، می‌گویند که از این تعداد حدود هزار و ۲۰۰ کلاهک از خدمت خارج، اما عمدتا سالم هستند و حدود ۴ هزار و ۳۸۰ مورد برای استفاده از سوی پرتاب‌گر‌های راهبردی دوربرد و نیرو‌های هسته‌ای تاکتیکی کوتاه‌برد ذخیره شده‌اند.

از میان کلاهک‌های انباشته شده، هزار و ۷۱۰ کلاهک استراتژیک آماده پرتاب هستند؛ حدود ۸۷۰ کلاهک روی موشک‌های بالستیک زمینی، حدود ۶۴۰ کلاهک روی موشک‌های بالستیک زیردریایی و احتمالا ۲۰۰ کلاهک در پایگاه‌های بمب‌افکن‌های سنگین مستقر بوده و آماده استفاده هستند.

اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد بیش از ۴۰ هزار کلاهک هسته‌ای داشت، در حالی که اوج تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در آن زمان حدود ۳۰ هزار کلاهک بود.

دکترین هسته‌ای منتشر شده روسیه در سال ۲۰۲۰ شرایطی را مشخص می‌کند که تحت آن رئیس‌جمهور روسیه استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر می‌گیرد؛ این موضوع به‌عنوان پاسخی به حمله‌ با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی، یا به استفاده از سلاح‌های متعارف علیه روسیه در زمانی که موجودیت این کشور در معرض تهدید قرار بگیرد.

این در حالی است که پیش‌تر آمریکا مدعی شده بود روسیه قصد دارد تسلیحات هسته‌ای را در فضا مستقر کند.

اما ماهیت دقیق سلاح‌ها و اینکه آیا واقعا وجود دارند یا خیر نامشخص است. 

مشخص نیست که چرا روسیه باید از سلاح‌های هسته‌ای برای انهدام یک ماهواره استفاده کند. نیویورک تایمز گفته بود که آمریکا توانایی مقابله با چنین سلاحی را ندارد.

یک منبع آگاه، گفت که آمریکا به کنگره و متحدانش در اروپا درباره اطلاعات جدید مرتبط با قابلیت‌های هسته‌ای روسیه گفته است.

زرادخانه هسته‌ای آمریکا

آمریکا اوایل سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که هزار و ۴۱۹ کلاهک هسته‌ای آماده در زرادخانه خود دارد.

اکنون تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در شش پایگاه در پنج کشور عضو ناتو، یعنی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر هستند.

انگلیس و فرانسه نیرو‌های هسته‌ای خود را دارند و دیگر میزبان تسلیحات آمریکا نیستند.

تعداد تسلیحات هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا در دهه ۱۹۷۰ به بیش از هفت هزار مورد رسید و بعد از آن در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در نتیجه توافقنامه‌های کنترل تسلیحات و پایان رقابت ابرقدرت‌ها با اتحاد جماهیر شوروی کاهش یافت.

ذخایر هسته‌ای کنونی آمریکا محرمانه است، اما تحلیل‌گران امنیتی تخمین می‌زنند که آمریکا در حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای در شش تأسیسات خود در اروپا ذخیره دارد.

از آنجایی که این سیاست‌ها نه تنها بر ۲ بازیگر اصلی این مسابقه تسلیحاتی، بلکه بر کل جهان تأثیر می‌گذارد، وضعیت بسیار نگران کننده‌تر است.

انتهای پیام/

نظر شما