شناسهٔ خبر: 66377702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایندگان «پارلمان‌های حامی قدس» مقابله جدی با اقدامات صهیونیست‌ها را خواستار شدند

سپیده حسینی

شرکت کنندگان در همایش انجمن «پارلمانی‌های حامی قدس» در استانبول، توقف حملات رژیم صهیونیست علیه نوار غزه و مقابله جدی با اقدامات متجاوزانه رژیم اشغالگر در حق فلسطینی‌ها را خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شرکت‌کنندگان در پنجمین کنفرانس «انجمن پارلمانی‌های حامی قدس» که اخیرا با شعار «آزادی و استقلال برای فلسطین» در شهر استانبول با سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه آغاز شد و نزدیک به ۶۰۰ نماینده پارلمان از بیش از ۷۵ کشور در آن شرکت داشتند، در حاشیه این همایش با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت‌وگو کردند.

واکنش مردمی

«عبدالصمد حیکر»  نماینده پارلمان مراکش و عضو پارلمان آفریقا در این گفت‌وگو تاکید کرد: اهمیت این همایش در ابتدا این است که یک واکنش مردمی محسوب می‌شود چرا که شرکت کنندگان در اینجا در واقع نمایندگان ملت‌هایشان هستند که در مقابل وخامت اوضاع در غزه وتغییر عملکرد اسرائیل از ارتکاب جنایات به ارتکاب جنایتی که در قوانین بین‌المللی به عنوان نسل کشی قلمداد می‌شود،‌ در اینجا حضور یافتند.

این نماینده پارلمان مراکش با اشاره به اینکه در عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی تنها نظامیان یا نیروهای مقاومت در غزه هدف قرار نگرفته بلکه شامل حال کودکان، زنان و سالمندان نیز می‌شود، گفت: تحول جدی‌تر در این زمینه این است که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی میان خانه‌ها، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های فلسطینی‌ها تفاوتی قائل نیستند و ما باید در این زمینه موضع‌گیری جدی داشته باشیم.

حیکر با تاکید بر اینکه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه در واقع برای قطع آب و غذا و دارو تلاش می‌کند، گفت: در مقابل این اقدام شنیع، ما جوامع جهان به اتفاق نظر این جنایات را محکوم می‌کنیم، همچنین فراخوان‌ها از سوی ملت‌های مختلف برای توقف جنگ در غزه فزایش پیدا کرده که آخرین آنها تحولات مربوط به دانشگاه‌های آمریکا است.

دانشجویان آمریکایی ۱۸ آوریل جاری در محوطه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک برای اعلام مخالفت خود با جنگ علیه نوار غزه تجمع کرده و از مدیران دانشگاه خود خواستند همکاری‌های آکادمیک‌شان با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و سرمایه‌های خود را از شرکت‌هایی که حامی اشغال اراضی فلسطینی هستند، خارج کنند.

پس از مداخله نیروهای پلیس و بازداشت ده‌ها دانشجوی آمریکایی، خشم در دانشگاه‌های این کشور گسترش یافته و تظاهرات به ده‌ها دانشگاه دیگر در ایالت‌های مختلف این کشور رسید.

در ادامه جنبش دانشجویی بی‌سابقه‌ای در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکایی به دانشگاه‌های کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و آلمان کشیده شد و همگی آنها اکنون شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی در حمایت از ساکنان غزه و درخواست برای توقف جنگ در این منطقه و تحریم شرکت‌هایی هستند که سلاح در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند.

 سرکوب‌ها پایان خواهند یافت

رئیس پارلمان جمهوری ترک قبرس شمالی نیز در این کنفرانس اظهار کرد: کشورهایی که ما آنها را متمدن و پیشرفته می‌خوانیم اکنون تنها نظاره‌گر اتفاقات جاری در غزه هستند و حتی از اسرائیل حمایت می‌کنند و این سخن که جهان بزرگتر از پنج کشور (عضو شورای امنیت) است، مطلبی بسیار واقع بینانه است، جهان بزرگتر از اروپا است و کشورهای اروپایی که ما آنها را متمدن و پیشرفته می‌خوانیم در کنار اسرائیل قاتل ایستادند و از آدم‌کش‌های اسرائیلی حمایت می‌کنند.

او در ادامه گفت: این سرکوب پایان پیدا خواهد کرد و امیدوارم که مردم به آزادی در فلسطین برسند، انسانیت به شدت در تنگنا است و از این خشونت و وحشی‌گری به شدت احساس خجالت می‌کنم.

این مسؤول جمهوری قبرس شمالی با اشاره به اینکه این درگیری به یک جنگ بلند مدت تبدیل شده تاکید کرد: ملت فلسطین به زودی از ظلم آزاد خواهند شد و امیدوارم کشتارها در حق مردم غزه پایان یابد.

حمایت از مردم غزه

«جمال قارصلی»  چهره سیاسی سابق آلمان که اصالتی سوری دارد، نیز به آناتولی گفت: این کنفرانس در زمان مناسبی برگزار شد.

او با اشاره به اهمیت برگزاری چنین کنفرانسی در حمایت از مردم در غزه و قدس تاکید کرد: ما از آنها حمایت می‌کنیم.

این چهره سیاسی سابق آلمان درباره موضع‌گیری‌های کشورش در حمایت از رژیم صهیونیستی و ارسال سلاح برای این رژیم گفت: بله متاسفانه آلمان از تاریخ نازی خود رنج می‌برد و سعی دارد با مشارکت در ظلم در حق فلسطینی‌ها با حمایت از اسرائیل، این تاریخ را پاک کند.

قارصلی افزود: جامعه آلمان نمی‌تواند درباره اسرائیل صحبت کند و مسؤولان آلمانی از لابی صهیونیست‌ها هراس دارند.

در کنفرانس روز جمعه روسای پارلمان‌های کشورهای ساحل عاج، بروندی، گامبیا، سنگال، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، جمهوری قبرس شمالی و دیگر کشورها سخنرانی کردند.

آنها در سخنان خود ضمن محکوم کردن حمایت‌های آمریکا و غرب از حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و کرانه باختری، برقراری آتش‌بس در نوار غزه را خواستار شدند.

انتهای پیام

نظر شما