شناسهٔ خبر: 65750030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

شورای نظامی نیجر: توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا را لغو کردیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به 12 سال از امضای آن میان دو کشور خبر می دهد.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه بامداد امروز (یک شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که شورای نظامی حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با ایالات متحده را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

سرهنگ «آمادو عبدالرحمان»، سخنگوی دولت تحت رهبری شورای نظامی حاکم در نیجر شامگاه شنبه به وقت محلی، با قرائت یک بیانیه نظامی از تلویزیون رسمی این کشور، عنوان کرد: حضور نظامی آمریکا در خاک نیجر غیر قانونی است و تمامی قوانین اساسی و دمکراتیک را نقض می کند.

سرهنگ عبدالرحمان در ادامه اعلام کرد: دولت نیجر با در نظر گرفتن آرمان ها و منافع ملت، با مسئولیت پذیری کامل تصمیم گرفت که توافقنامه مربوط به وضعیت پرسنل نظامی ایالات متحده و کارمندان غیر نظامی وزارت دفاع آمریکا در خاک نیجر را به طور فوری لغو کند.

در حالی که توافقنامه همکاری نظامی میان دو کشور مربوط به اوایل ژوئیه سال 2012 میلادی است، شورای نظامی حاکم در نیجر بر این باور است که این توافقنامه ناعادلانه بوده و آمریکا آن را به طور یک جانبه و از طریق یک یادداشت شفاهی ساده تحمیل کرده است.

این اقدام اندکی پس از پایان سفر سه روزه یک هیئت بلندپایه به ریاست «مولی فی»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا به شهر نیامی، پایتخت نیجر و ناتوانی آنها در انجام دیداری با ژنرال «عبدالرحمان چیانی»، رئیس شورای نظامی این کشور صورت گرفته است.

سرهنگ عبدالرحمان در این رابطه نیز ضمن تاکید بر این که ورود هیئت آمریکایی به نیامی بدون رعایت موازین دیپلماتیک بوده، تصریح کرد: دولت آمریکا به طور یک جانبه به دولت نیجر درباره زمان ورود هیئت خود و ترکیب اعضای آن اطلاع داده است.

شایان ذکر است که آمریکا بیش از هزار نیروی نظامی در نیجر دارد که به بهانه مبارزه علیه تروریسم در پایگاهی در شمال این کشور مسلمان واقع در غرب قاره آفریقا مستقر هستند، با این حال فعالیت های آنها از زمان به قدرت رسیدن شورای نظامی محدود شده است.

این در حالی است که پیش از این نیز، شورای نظامی حاکم در نیجر که پس از انجام کودتای نظامی منجر به سرنگونی «محمد بازوم»، رئیس جمهوری منتخب این کشور در اواخر ژوئیه سال گذشته میلادی به قدرت رسید، توافقنامه های نظامی با فرانسه را لغو کرده است.

در حالی که فرانسه نزدیک به هزار و 500 نیروی نظامی را تحت عنوان جنگ علیه تروریسم در خاک نیجر مستقر ساخته بود، شورای نظامی پس از کودتای 26 ژوئیه، به سرعت خواستار خروج همه نیروهای فرانسوی شد و آخرین نیرو نیز 22 دسامبر گذشته خاک این کشور را ترک کرد.

خبر اصلی را در آرتی‌عربی ببینید

نظر شما