شناسهٔ خبر: 65680046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار

اکثر پذیرفته شدگان نمره‌ی ٧ تا ١٠ هزار کسب کردند و حداکثر نمره ۱۲ هزار و ۲۲۸ است.

صاحب‌خبر -

انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار

یک کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه این داده‌ها از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دست آمده گفت: تا امروز سابقه نداشت داده‌های آزمون وکالت منتشر شود. طبق داده‌ها بیشترین نمره‌ی کشب شده ۱۲ هزار و ۲۲۸ از ١۵ هزار بوده است، تعداد افراد مجاز با سهمیه آزاد ۱۲ هزار و ۶۰۱، تعداد افراد مجاز با سهمیه ایثارگری ۲ هزار و ۱۸۵ نفر بود.

حامد دهقان با بیان اینکه بالاترین تراز در آزمون وکالت ۱۵ هزار است و صرفا یک نفر موفق به اخذ تراز بالاتر از ۱۲ هزار شده است، تاکید کرد: در این آزمون، ۱۳۵ نفر نمره بین ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۹۹۹، ۱۶ نفر نمره بین ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۹۹۹ دریافت کرده اند و بیشترین تعداد پذیرفته شدگان در ردیف نمره‌های ٧ هزار تا١٠ هزار بوده اند.

وی گفت: براساس آمار منتشر شده؛ در آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲، ۱۰۳ هزار و ۲۷۳ نفر ثبت نام کرده که در روز آزمون ۱۶۸ هزار و ۳۱ نفر غایب و ۸۶ هزار و ۴۴۲ نفر در آزمون شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۱ نفر مجاز شده اند.

وی تاکید کرد: اینکه نمره‌ی اکثر پذیرفته شدگان بین ٧ تا ١٠ هزار بوده است نشان می‌دهد که این آزمون از سطح بالایی برخوردار بوده و یا اینکه سوالات طرح شده استاندارد نبوده است اینکه تنها یک نفر از شرکت کنندگان موفق به اخذ نمره ۱۲ هزار شده است موید همین موضوع است.

این کارشناس حقوقی افزود: طبق قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، افرادی که ٧٠درصد میانگین یک درصد بالاترین نمرات کسب شده را اخذ کنند به عنوان کارآموز وکالت شروع به کار نمایند.

وی افزود: تصویب قانون مذکور باعث اعتراض برخی از ذینفعان از جمله وکلای دادگستری شد و آنها معتقد بودند که قانون مذکور موجب شده افرادی که صلاحیت علمی ندارند جذب شوند. برخی در رسانه‌ها مدعی شدند افرادی با تراز نمره ٢ یا ٣ یا ۴ جذب شده اند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت تصریح کرد: فرآیند دسترسی به داده‌های آزمون بسیار سخت و پیچیده بود، چون مرکز وکلا و کانون وکلا از سازمان سنجش خواسته بودند از انتشار داده‌ها بدلیل محرمانه بودن خودداری گردد.

دهقان با بیان اینکه مکاتبات متعددی جهت انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت انجام شده است، خاطرنشان کرد: پس از اینکه سازمان سنجش داده‌های آزمون کارآموزی وکالت را منتش نکرد، نسبت به طرح مساله در کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام و سرانجام مقرر شد تا این داده‌ها منتشر شود. لازم به ذکر است در درخواست‌های عنوان شده صرفا دریافت نمرات، تعداد شرکت کنندگان، انصرافی‌ها و سهمیه‌ای ها، تراز‌ها و ... مدنظر بود و ارائه این آمار مغایر با رعایت حریم و اطلاعات شخصی افراد نبود.

آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه

* انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار

آزمون کانون‌های وکلای دادگستری

* انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار

نظر شما