شناسهٔ خبر: 68104712 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

اربعین نماد اخلاق، ایثار، برابری و برادری است

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین تسخیری گفت: اربعین یادآور حضور میلیون‌ها عاشقی است که مهمترین پیام‌شان از بین رفتن ظالمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری در اولین وبینار «اربعین و هویت مقاومت»، با بیان فلسفه شهادت امام حسین (ع) گفت: قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً»؛ پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) فرمود: «برای شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود». وی همچنین با قرائت فرازی از زیارت ناحیه بیان کرد: لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما؛ امام مهدی (عج) در زیارت ناحیه مقدّسه: هر صبح و شام بر تو گریه و شیون می کنم و در مصیبت تو به جای اشک، خون می گریم.

وی در خصوص اربعین و هویت مقاومت افزود: اربعین حسینی یکی از ایستگاههای بزرگ آزادی خواهان جهان و نیروهای مقاومت است. در سال ۶۱ (ه.ق) سیدالشهدا (ع) وقتی خط مشی انحرافات حاکمیت را دید بر علیه این خط قیام کرد و حرکت ایشان باعث شد خود و خاندان خود را که پاک‌ترین انسان‌های زمان خود بودند، فدا کند.

وی ادامه داد: پس از این کشتار بحث اسارت زنان و کودکان و خاندان ایشان است. یزیدیان سعی کردند که نسبت‌های مختلفی را به خاندان ایشان وارد کردند، اما ملاحظه کردیم که زینب کبری سلام الله علیها چگونه توانست در مجلس حکومتی عبیدالله ابن زیاد و در مجلس مرکزی یزید این تهمت‌ها و دروغ پردازی‌ها را فاش کند. پس از این حوادث این خاندان به سوی کربلا برگشتند تا سرهای جدا شده از تن عزیزانشان به بدن‌های بزرگوارشان بازگردانند و روز اربعین بعد از آن رقم بخورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: روز اربعین مختص ابی عبدالله‌الحسین (ع) است. برای سایر پیامبران و امامان چیزی به نام اربعین نیست. اربعین احیا شده است برای شهدایی که در کربلا جان خود را در راه خدا دادند و این اربعین یادآور خط امام حسین (ع) و خط حزب الله است.

وی در بیان نکته دوم خود افزود: احیای اربعین،‌ روز تعظیم شعار الهی است. همانطور که ما تاسوعا و عاشورا را گرامی می داریم باید احیای اربعین را نیز گرامی بداریم. گوشزد می‌کنیم به همه جهانیان که امام حسین (ع) برای مبارزه با ظلم و استکبار و استبداد قیام کرد تا بشریت بداند باید در مقابل ظالم ایستاد.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در واقع با گرامیداشت این روز بزرگ به خودمان نهیب می‌زنیم که این راه سعادت است و باید این روزها را گرامی بداریم. زندگی یک انسان زمانی سعادتمند است که در مقابل ظالمان بایستد و در این راه به شهادت برسد.

حجت الاسلام و المسلمین تسخیری در سوم نکته از سخنان خود گفت: روز اربعین و گرامیداشت آن، نتیجه حرکت تاریخی امام حسین (ع) است. ما در صحنه کربلا دو گروه داشتیم. یکی گروهی که بزرگترین ظلم را کردند و ظلم‌های ددمنشانه‌ای را ایجاد کردند. و دیگر گروهی که در برابر این عناصر پست قرار گرفتند و این عده قلیل در برابر گروه بزرگ ظالمان ایستادند. اربعین یادآور حضور میلیون‌ها عاشقی است که مهمترین پیام‌شان از بین رفتن ظالمان است.

وی افزود: مردم ایران ۴۰ سال است که با اربعین پیش می‌روند و بیش از ۱۷هزار شهید ترور را تقدیم این راه کرده‌اند. همچنین این مردم سال‌ها در برابر فشار اقتصادی و فرهنگی ایستاده‌اند تا دشمن‌شان به مقصد شوم خود نرسد. مردم عراق نیز همین گونه بوده‌اند و سال‌ها زیر یوغ صدام مقاومت کردند و بعد وقتی که داعش بر این مردم مسلط شد بر آنها غلبه کردند.

وی با اشاره به تحولات منطقه به خصوص مسائل غزه، حزب الله و یمن بیان کرد: محور مقاومت با اتکاء به مقاومت امام حسین (ع) بر سختی‌های پیش روی‌شان غلبه کرده و در مقابل ظلم استکبار ایستاده‌اند. پیام اربعین به مردم غزه و دیگر آزادی‌خواهان جهان این است که، هرگز رژیم صهیونیستی و حامیان مستکبر آنها نخواهند توانست یاد و نام شما را از یادها ببرند. همانطور که یزید نتوانست نام امام حسین (ع) را از یادها ببرد، رژیم صهیونیستی نیز نخواهد توانست شما را از یادها ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: دشمنان اسلام در طول تاریخ تلاش کرده‌اند تا نامی از امام حسین (ع) نماند. اما چه اتفاقی افتاد؟ می‌بینیم که شیعیان امروز با تمام وجود از راه‌های دور و نزدیک به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) حرکت می‌کنند و در مراسمی بزرگ یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی‌ می‌دارند، چراکه اربعین رمز آزادی‌خواهان جهان در برابر ظالمان و مستکبران است.

حجت الاسلام و المسلمین تسخیری در پایان افزود: اربعین نماد اخلاق، ایثار، برابری و برادری است. هر چه این نماد قوی‌تر باشد خشم استکبار بیشتر خواهد شد. به همین جهت همه باید به هوش باشند و فریب تبلیغات غرب و استکبار جهانی را نخورند. اربعین محلی برای انسان‌سازی است. در این روز از مردم ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، به تعامل می‌پردازند. این تعامل می‌تواند الگویی برای تمام بشریت باشد.

نظر شما