شناسهٔ خبر: 65667043 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

کارشناس صنعت خودرو:

چینی‌ها درپی ورشکستگی خودروسازی ایران هستند

صاحب‌خبر -

یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: چینی‌ها سیاست روشنی در این خصوص دارند، آنها با ورود خود کل صنعت خودروسازی ایران را به ورشکستگی می‌کشانند تا خودروهای خود را جایگزین کنند بنابراین تمام تلاش‌های صورت گرفته در بستر قطعه سازی کشور با بیش از 1200 بنگاه قطعه سازی، در نتیجه اقدام چینی‌ها نابود خواهد شد.

اسماعیل شجاعی در گفت‌وگو ایلنا، با فاجعه بار دانستن وضعیت خودروسازی ایران، نسبت به آینده صنعت خودرو گفت: انسان به امید زنده است ما هم امیدواریم چرا که در کشورمان افراد باتدبیر، عادل، هوشمند و خردمند فراوانند و میتوانند ناکارآمدی نظام حکمرانی در صنعت خودرو را با خصوصی‌سازی واقعی جبران کرده و از بروز فاجعه‌ای که در پیش رو است جلوگیری کنند.

او تصریح کرد: امروز عقلانیت در حکمرانی صنعت خودرو کمرنگ شده است و بهره گیری از تجربه بخش خصوصی نیز نادیده گرفته می‌شود ضمن اینکه متولیان گوش خود را نسبت به اظهارنظرهای متخصصان و صاحبان تجربه بسته‌اند اما در عین حال انتظار دارند همه چیز در مسیر درست پیش برود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما با ظلم دیگری نیز در صنعت خودرو روبرو هستیم چراکه سهام‌های زیانده فعلی را نمی‌توان فروخت، حال آنکه بخش زیادی از مردم این سهام‌ها را در اختیار دارند، هرچند که معتقدم برای پرداختن به این موضوع زود و بهتر است نخست تکلیف مدیریت این دو بنگاه را مشخص کنیم تا هرچه زودتر از وضعیت زیان‌ده خارج شوند و بعد به فکر فروش سهام‌های تودلی در شرایطی افتاد که همه چیز در مدار درست قرار گرفته است.

شجاعی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت آب، برق، گاز و مالیات چند برابر شده است اما در مقابل به خودرو ساز اعلام می‌شود که باید به قیمت گذشته محصول نهایی خود را بفروشد در واقع در بهترین شکل باید بگوییم که با تولید در حال دشمنی هستیم و به شخصه معتقدم دست‌های پنهانی در کار است تا خودروسازی ایران ورشکست شده و در نهایت به چینی‌ها سپرده شود.

او تاکید کرد که ما تنها یک راه برای نجات بنگاه‌های اقتصادی خود از جمله ایران خودرو و سایپا داریم آن هم این است که متوجه شویم امروز دیگر خصوصی‌سازی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت پیش‌روی اقتصاد ایران است، بنابراین یا جامعه طعم ورشکستگی و بیکاری بیشتر را خواهد چشید یا در نهایت می‌پذیرد و اجازه می‌دهد که بخش خصوصی به صورت جدی و واقعی وارد عمل شود.

 

نظر شما